Een geweldige dag gravelen | FuturumMag.24

Gastblogger | 20 maart 2024

Meedoen aan een groots gravelevenement en toch gewoon vanuit huis starten? Het kan ook dit jaar. Rebound is terug op de kalender. Op 1 juni kan je, in je eentje of met fietsmaten/ fietsvriendinnen, weer een dag geweldig gravelen. En dat zonder al te veel regels: Rebound is gratis, er zijn geen tijdslimieten en je kan zelf je afstand kiezen. De enige voorwaarde? De dagtrip is self-supported, je mag dus geen hulp van buitenaf inroepen en maximaal twee pauzemomenten kiezen. Wij helpen je op weg!

Rebound is het in Nederland bedachte, maar inmiddels wereldwijd uitgerolde equivalent van Unbound. Dat is, maar dat weet je als gravelliefhebber ongetwijfeld, ’s werelds grootste gravelwedstrijd. In Kansas starten op zaterdag 1 juni weer duizenden avonturiers voor een waanzinnige race over 200 mijl, pakweg 320 kilometer. Jij kan op diezelfde dag, net zo’n prachtige, uitdagende tocht maken, over zoveel mogelijk gravelwegen. In eigen land nog wel. Ook hier starten we – solidair met de deelnemers aan de andere kant van de plas – voor dag en dauw, om 6 uur in de ochtend. Het is aan jou om zelf een route van 40, 80, 160 of 320 kilometer in te plannen én je aan te melden op www.rebound.cc.


Met Laurens ten Dam, tijdens de coronaperiode medebedenker van het unieke evenement, bespraken we hoe je, juist voor deze uitdaging, zelf een mooie route kunt samenstellen. Ook gaf hij ons de nodige materiaaltips. Productspecialist Ruben Wattel van FuturumShop kent de meest specifieke details van gravel- en andere producten (zie kader). Het helpt je om 1 juni goed beslagen ten ijs te komen.  

“Nou, thuis, of bedoel je dat niet?”, roept Laurens ten Dam spitsvondig als hem gevraagd wordt ‘waar je moet beginnen?’ als je Rebound wilt gaan rijden. “Ik zou op STRAVA een route uitzetten. Die app is de laatste jaren steeds verder verbeterd en werkt nu onder meer ook met kleurtjes. Zo kun je meteen zien of het een verharde weg of een gravelpad is. En dat is, juist voor deze missie, natuurlijk wel zo prettig. Je wilt zoveel mogelijk gravelkilometers maken natuurlijk. Komoot is natuurlijk ook een goede optie. Ridewithgps ken ik niet zo goed, dat is het terrein van Niki (Terpstra), met wie ik veel fiets.”


Ten Dam zou zonder dralen voor de 320 kilometer lange versie van Rebound kiezen, maar hij is dan ook nog altijd professional. “Jezelf een beetje uitdagen kan nooit kwaad. Die 320 kilometer heeft wel iets magisch natuurlijk, het is een dagvullende activiteit. Het blijft hangen. Maar het is ook wel zaak dat je verantwoorde keuzes maakt. Rijd je nooit meer dan 60 kilometer, en meestal over de weg, dan is het gekkenwerk om voor de langste route te gaan.”

“Het is dus belangrijk om voor jezelf te bepalen hoe ver je letterlijk en figuurlijk wilt gaan. Dat bepaalt namelijk ook hoe groot je rondje kan worden. Het spreekt voor zich dat je meer opties hebt als je een langere route maakt. Ik kan me echter best voorstellen dat 160 kilometer voor de meesten de max is, wie traint er nu weleens meer dan 200 kilometer? Zelfs ik kan me nauwelijks herinneren dat ik dat gedaan heb.”

“In 2020, met corona, toen Niki en ik het alternatief voor Unbound bedachten, zijn we vanuit de omgeving van Alkmaar via Mijdrecht en ’t Gooi zelfs tot helemaal op de Veluwe terechtgekomen. En dan weer terug, hè. Vanzelfsprekend ken je dichterbij huis de weggetjes vaak wel, maar het zou bijna raar zijn als je die op meer dan 100 kilometer van huis blindelings vindt. Vandaar ook juist die hulpmiddelen als STRAVA en Komoot, waar je dankzij de fotootjes van anderen vaak ook nog even kunt zien hoe de route er nu uitziet.”


“Begin er sowieso altijd mee om een verste punt te bepalen. En zoek daar een prachtig gravelsegment. Probeer dan vanaf daar die lijn te verlengen, naar zowel rechts als links. Bedenk je wel dat je met gravelen, omdat je toch van de gebaande paden afgaat, al snel meer kilometers maakt dan over de weg. Een red flag? Er is er eigenlijk maar eentje. Denk eraan dat, als je pontjes in je route inbouwt, ze misschien wel niet gaan. Zeker als je vroeg vertrekt en misschien ook wel laat aankomt, kan het zo zijn dat ze niet varen. Bedenk ook alvast waar je ongeveer wilt stoppen voor de inwendige mens. Dat kan, omdat er toch geen tijdslimiet is, ook een restaurantje of uitspanning zijn trouwens. Ik heb op zulke dagen altijd ongelooflijk veel zin in appeltaart en spekpannenkoeken.” Watertappunten onderweg kan je trouwens vinden op drinkwaterkaart.nl.

Ten Dam komt onervaren routebouwers nog tegemoet: “Je hoeft je er echt niet voor te schamen dat je routes van anderen, deels of in zijn geheel kopieert. Het is namelijk niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden. Zeker de langere routes die populair blijken, en veel likes krijgen of vaak gedeeld worden, zitten vaak goed in elkaar. Maar het maken van een route hoort er wel een beetje bij, bij de hele beleving. Ook als die deels van een ander komt. De voorpret is namelijk belangrijk. Ik vind dat zelf altijd een groot deel van de lol: je wilt er zin in krijgen. Dat je naar het onbekende gaat, is ook spannend natuurlijk. Het kan sowieso geen kwaad er tijdig mee te beginnen, dan heb je alleen maar meer zin tegen de tijd dat het zover is.”


Materiaal | FuturumShop: jouw gravelexpert!

Onderweg ga je een aantal spullen hard nodig hebben. Dit zijn de belangrijkste spullen die Laurens ten Dam meeneemt:

  • PPEEQQ Fietsbril
  • PRO-(stuur)tas
  • Specialized Pathfinder banden
  • Wahoo Fietsnavigatie
  • Shimano GRX-onderdelen

Meer informatie over wat je nodig hebt? Bekijk dan onze checklist, boordevol tips.

PPEEQQ-brillen

Op een lange tocht over zoveel mogelijk grind- en zandpaden wil je je ogen beschermen. Tegen stof, opspattende steentjes en uv-stralen. Dan helpt een goede fietsbril. Ten Dam: “De Photochromic-brillen van PPEEQQ verbeteren je zicht. Ook wanneer je door een tunnel fietst, je door het bos rijdt of de schemering inzet, blijf je alles goed zien.”

PRO-(stuur)tas

Voor een dergelijke dagtocht als Rebound is een tas “eigenlijk best wel essentieel”, weet Ruben Wattel. “Omdat je het zonder hulp van buitenaf moet doen, heb je ook aardig wat spullen nodig. Een bovenbuistas of stuurtas is handig.” Laurens ten Dam weet wat hij erin stopt. “Neem altijd een of twee extra binnenbandjes, met een pompje of CO2-patronen, mee, of als je tubeless rijdt een repair kit.” De ervaren fietser stopt zijn tassen vol met eten. “Je moet op zo’n dag altijd al vanaf het eerste uur eten, en blijven eten.”

Specialized Pathfinders

Laurens ten Dam en zijn collega’s van LSRF zweren erbij: de Specialized Pathfinders. Ruben Wattel snapt dat wel: “Die hebben een razendsnel loopvlak, met profiel op de zijkanten voor grip in de bochten en goede lekbescherming.” Het is trouwens belangrijk je materiaal goed te checken vooraf. “Er is niks frustrerender dan al snel lek te rijden.” Je vergeeft het jezelf ook nooit als je ketting onderweg dusdanig hapert dat het schakelen een crime wordt.


Wahoo-fietsnavigatie

Het is niet moeilijk om op een tocht als deze te verdwalen. Navigatie kan dat voorkomen. Laurens ten Dam kiest voor de ELEMNT-fietscomputers van Wahoo. “Die gps-apparaten van Wahoo zijn een gamechanger geweest. Sindsdien is het eigenlijk pas mogelijk echt te gravelen. Anders was je constant de weg kwijt.” Ze zijn eenvoudig in gebruik, koppelen makkelijk met je telefoon, hebben een uitstekende batterij en heldere, overzichtelijke kaarten.


Shimano GRX

De Shimano GRX-groep is echt voor vrijwel alle gravelbikes geschikt. Wattel: “Die schakelonderdelen zijn speciaal ontwikkeld voor gravel, bieden ruimte voor bredere banden en hebben de juiste tandwielverhouding voor de snelheden op de gravelbike en de diversiteit aan gravelwegen.”

Lees verder