Futurumshop.nl gebruikt cookies voor een betere winkelervaring. Deze melding niet meer tonen.
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
FuturumShop - Sport is our passion

Over Futurumshop.com BV

Terug naar overzicht

Hieronder treft u de meest gestelde vragen aan omtrent onze producten en dienstverlening.
Als uw vraag er niet bij staat verzoeken wij u uw vraag te stellen via ons contactformulier.

  •  

    Vestigingen in Nederland en buitenland

    Futurumshop.nl BV heeft vestigingen in Apeldoorn en Amsterdam - Nederland en Emmerich - Duitsland (www.futurumshop.de). In totaal zijn er ruim 50 personen werkzaam voor Futurumshop.

    Niet duidelijk? Stel een vraag
  •  

    Geschiedenis

    Futurumshop.nl is gestart met online verkoop in 2000. En vandaaruit heeft het bedrijf een snelle groei doorgemaakt. In vogelvlucht een overzicht:

    1999 - Jaar van oprichting. Harmen van der Meulen (19 jaar) start met de voorbereidingen met als basis Iceshop shoppingsoftware, ontwerp en design door Bas van Wetten en commerciële ondersteuning door Marcel Kranenburg. Het idee is om een online fietsenshop te beginnen voortgekomen uit de liefde voor het wielrennen (Marcel Kranenburg en Harmen van der Meulen zijn beiden actief wielrenner).

    2000 - Start online verkoop. De eerste bestellingen in januari komen binnen via een eenvoudig e-mailformulier waar klanten enkel nog een Polar hartslagmeter konden bestellen. In maart van dit jaar start een echte webshop en wordt het aantal leveranciers uitgebreid. Ook wordt het prille bedrijf geconfronteerd met een overnamebod. Deze wordt afgeslagen en later bekritiseerd in Money (Quote magazine) en FEM Business (Elsevier magazine) onder de titel “Cashen in het internettijdperk”. Marcel Kranenburg en Bas van Wetten verlaten het bedrijf. Futurumshop verwerkt 369 bestellingen met een omzet inclusief BTW van 99.930 gulden. Bestellingen komen voornamelijk binnen via het eigen affiliate programma van Futurumshop.

    2001 - Volledig jaar. Het eerste volledige jaar van de webshop kenmerkt zich vooral door stilte en rust. De internethype is verdwenen en de verkoop komt nog nauwelijks op gang. Slechts 588 bestellingen en een omzet van 183.638 gulden zorgen ervoor dat er zeker nog geen sprake is van enig succes. Oprichter Harmen van der Meulen slaagt voor zijn HBO opleiding Commerciële Economie en besluit 100% verder te gaan met de uitbouw van Futurumshop. De lancering van enkele cobranded shops zorgen voor een kleine groei in aantal bestellingen. Een van de bekendere voorbeelden zijn van provider Planet, die met een cobranded Futurumshop fietsenshop start.

    2002 - Tekenen van groei. Er beginnen tekenen van groei te ontstaan. Het aantal bestellingen verdrievoudigd tot 1724 en de omzet, voor het eerst in euro's, groeit sterk tot 244.311 euro. De eerste parttime medewerker dient zich aan en is tot op heden nog steeds in dienst. Een opvallend telefoontje uit Parijs door Ernst Duiverman zorgt ervoor dat in de tweede helft van dit jaar Futurumshop.fr een feit is. Een begin van een sterke groei in binnen- en buitenland.

    2003 - Explosie groei. In augustus 2003 volgen 2 nieuwe fulltime medewerkers. Met 5920 bestellingen overtreft 2003 alle verwachtingen. De omzet komt uit op 1.062.847 euro en gaat voor het eerst door de 1 miljoen en er wordt gestart met betaalde reclame. Naast een fietsenshop wordt Futurumshop ook echt een fitness- en leisureshop met hometrainers, loopbanden, crosstrainers, indoor cycling fietsen en tafeltennistafels. Futurumshop Frankrijk, een onafhankelijke entiteit, kan terug kijken op een goed eerste jaar met zo'n 1000 bestellingen en enkele honderdduizenden euro's omzet.

    2004 - Focus organisatie. Een enorme drukte zorgt ervoor dat organisatorisch de nodige hobbels genomen moeten worden. Om in de toekomst ook te onderscheiden van concurrenten wordt een uitgebreide service- en garantie afdeling ingericht die tot op de dag van vandaag het paradepaardje is van Futurumshop en waarover vaak lovend wordt gesproken door onze klanten. Met een omzet van 2.767.565 euro en 13.884 bestellingen is wederom bijna weer sprake van een verdrievoudiging van bestellingen en omzet en dit voor het derde jaar op rij. Het aantal medewerkers stijgt van 3 naar 8. Futurumshop Frankrijk maakt eenzelfde sterke groei door en komt uit op enkele duizenden bestellingen.

    2005 - Verdere uitbreiding. Ondanks de sterk toegenomen omzet in 2004 groeit Futurumshop in 2005 ook nog met 50% tot een omzet van 4.419.289 euro. Het aantal bestellingen groeit nog sterker tot 24.434. De eerste tekenen van een afnemend orderbedrag per klant toont aan dat internetshoppen ingeburgerd raakt en webwinkeliers voorbereid moeten zijn op een afnemend gemiddeld orderbedrag. Futurumshop heeft nimmer verzendkosten berekent en doet dit, ondanks afnemende gemiddelde bestelwaardes, nog steeds niet. Een nieuwe wending in het persoonlijke leven van Robert Jan de Meijer, op dat moment nog woonachtig in Parijs en bevriend met Ernst Duiverman, zorgt ervoor dat later dit jaar Futurumshop Duitsland in Kleve wordt opgericht en de eerste Duitse bestellingen binnen komen bij Futurumshop GmbH. In Nederland wordt een nieuwe website gelanceerd.

    2006 - De adempauze. Na 4 jaren van sterke groei wordt het businessmodel kritisch bekeken en wordt een adempauze ingelast om zodoende de organisatie sterker te maken en voorbereid te zijn op de ambitieuze jaren die volgen. De omzet groeit "licht" komt uit op 5.140.572 euro en het aantal bestellingen groeit tot 32.353. Zowel Futurumshop GmbH (Duitsland) als Futurumshop Sarl (Frankrijk) groeien sterk. Er wordt gestart met een outdoor afdeling waar klanten tenten, slaapzakken en rugzakken kunnen kopen. Het sluit aan bij de buitensport dat fietsen is. De fitness- en leisure afdeling, goed voor 20% van de omzet, wordt gesloten. De focus op individuele buitensporten wordt 100% gevolgd.

    2007 - Adempauze voorbij. Futurumshop verhuist van een pand van 240 m2 naar een pand van 800 m2. De jaaromzet groeit sterk met 50% tot 7.596.829 euro, ondanks dat omzetmaker fitness en leisure is verwijderd uit de webshop. Het aantal bestellingen groeit tot 52.588. De gemiddelde orderwaarde daalt licht, desondanks blijft Futurumshop gratis verzenden. Individuele buitensporten, gratis verzending en een uitmuntende service blijven de focuspunten voor Futurumshop. De outdoorafdeling breidt verder uit en maakt een substantieel deel uit van de omzet.

    2008 - Het magazine. In 2008 wordt de outdoor afdeling sterk uitgebreid met onder andere The North Face. Het eerste Futurumshop magazine is een feit en wordt gedrukt in een oplage van zo'n 50.000 stuks en verspreid onder de klanten van Futurumshop en meegestuurd met magazine als Fiets, Oppad en Outdoor magazine. Futurumshop breidt de individuele buitensporten verder uit met hardlopen. Het aantal bestellingen stijgt naar 76.180 en de omzet groeit door naar 9.933.086 euro. De totale omzet van Futurumshop groep stijgt naar zo'n 15.000.000 euro. Futurumshop staat in de Twinkle100: de lijst met de 100 grootste webshops (inclusief reissites).

    2009 - Sterke merken. Voor het eerst doorbreekt het aantal Nederlandse bestellingen de 100.000. De eindstand op 31 december 2009 is 105.862 bestellingen op een omzet van 12.224.351 euro. De groepsomzet groeit richting de 20.000.000 euro. Het magazine wordt dikker en verder uitgebreid. Futurumshop is voor het eerst aanwezig op de Bike Motion beurs. Het aantal medewerkers ligt inmiddels in Nederland op 21, in Duitsland op 5 en Frankrijk op 10. De hardloopafdeling krijgt sterke merken toegevoegd met onder andere Asics en Brooks. Een algemene tendens is dat meer en meer grote merken bewust kiezen voor online verkoop en regelmatig de keuze op Futurumshop laat vallen als een van de partijen om mee samen te werken. Futurumshop staat wederom in de Twinkle100.

    2010 - Thuiswinkel Awards. In 2010 worden belangrijke keuzes gemaakt. Er wordt gestart met het neerzetten van een nieuwe webshop (lancering gepland voor 2011), er worden voorbereidingen getroffen voor een nieuwbouwpand van zo'n 2000 m2, het magazine wordt sterk uitgebreid tot een oplage van 200.000 stuks en het logistieke proces wordt verder geautomatiseerd. Het is tevens het jaar van een tweede plaats tijdens de Thuiswinkel Awards (nipt achter de nummer 1), 5 sterren op Kieskeurig.nl en de Wall of fame (muur waarop complimentjes van onze klanten komen). Futurumshop Sarl wordt omgedoopt tot sportshop.fr en verkocht. Futurumshop GmbH wordt verder samengesmolten met Nederland en dit vertaalt zich in een sterke groei eind 2010. Voor de derde jaar op rij staat Futurumshop in de Twinkle 100. De omzet in 2010 komt uit op 13.751.434 verdeeld over 134.573 bestellingen. De groepsomzet neemt iets af door de verkoop van Futurumshop Sarl, maar is nog steeds goed voor ruim 15.000.000 euro. Het aantal medewerkers groeit naar 30 in Nederland en 5 in Duitsland. Nog meer sterke merken gaan samenwerken met Futurumshop, waaronder Nike voor de hardloopafdeling.

    2011 - Druk jaar. Naast het feit dat de start in januari al goed is voor 40% groei in Nederland en 134% groei in Duitsland, is het ook het jaar dat Futurumshop verhuist naar een gloednieuw, op de groei gebouwd pand dat genomineerd wordt voor diverse architectuurprijzen.

    2012 - Weer een druk jaar. Futurumshop groeit verder in kwaliteit, zowel intern als extern. Het magazijn wordt gefinetuned: het lijkt wel een gymzaal met alle belijningen, maar het werkt! Het assortiment wordt verdiept en de marketing- en contentafdeling groeit sterk. De start van het Futurumshop Blog met bekende (oud)topsporters als Jochem Uytdehaage, Teun Mulder en Gert-Jan Liefers en de eerste Futurumshop Productverkiezing van het Jaar. De langverwachte nieuwe website is inmiddels in beta! Voor het tweede jaar op rij winnaar van de Thuiswinkel Awards en we noteren de miljoenste order. Veel feestjes dit jaar!

    2013 – Dit jaar is Futurumshop verkozen tot Beste Logistieke Webshop van het jaar! Als reden hiervoor is vooral onze efficiënte interne organisatie en het gezond meegroeien van de organisatie met de sterke groei aan de voorzijde. Het jaar kenmerkt zich vooral door overal de puntjes op de i te zetten om in 2014 weer hard verder te groeien! En we introduceren “Same day delivery” voor complete fietsen. Cube is het eerste fietsmerk dat instapt in ons concept, waarbij onze fietsenmaker de fiets persoonlijk bij u thuisbrengt op de dag van bestelling!

    2014 – Het Futurumshop magazine is dikker dan ooit en Futurumshop start tijdens de Olympische Spelen met de eerste TV commercials uit haar bestaan. Ook tijdens het WK voetbal is Futurumshop vol in beeld tijdens de STER reclames.

    2015 - Het jaar waarin Futurumshop definitief de stap heeft gemaakt naar Omnichannel! Met de opening van de FuturumClub in Amsterdam is het eerste clubhuis van Nederland geopend waarbij de bezoekers geen bardienst hoeven te draaien. Die verzorgt Futurumshop! In dit clubhuis starten fiets- en hardloopgroepjes, kan iedereen gratis en vrijblijvend klussen aan zijn fiets en wordt heerlijke koffie met appeltaart geserveerd (of een tosti Gesink, Contador of Nibali tijdens de lunch). Het wielermuseum en de mogelijk jezelf volledig op te laten meten voor de perfecte zithouding op de fiets maken het clubhuis compleet! De kerst werd dit jaar getypeerd door een extreme groei. Het lijkt erop dat de winkelstraat nu echt tot het verleden gaat behoren en iedereen massaal online gaat bestellen. Ondertussen bouwen wij verder aan de meest klantvriendelijke en servicegerichte fiets- en hardloopwinkel van Nederland en werken we intern als een hecht team die voor elkaar door het vuur gaan! Op de valreep van dit jaar is nog een overeenkomst getekend met Team LottoNL-Jumbo en zullen Robert Gesink en Bram Tankink optreden in de commercials van Futurumshop! Op naar 2016!

    2016 - Een fantastisch jaar dat start opnames in Spanje van onze nieuwste commercial met Robert Gesink. Als partner van Team LottoNL-Jumbo werken we samen aan de grootste fandatabase van Nederland! Het EK zit er dit jaar niet in, maar het wordt wel een prachtige Tour de France met het echte oranje gevoel! Bij Futurumshop wordt 2016 het jaar van onze klant! Dit jaar stond, nog meer dan andere jaren, volledig in het teken staan van onze klanten. Een duidelijke focus op na de aankoop! Onze vaste klanten helpen en in het zonnetje zetten, maar ook uitdagen met onze Challenge Yourself campagne #mychallenge. We maken een stevige groei door en dromen al van het passeren van de 50 miljoen grens in 2018.

    2017 - Dit jaar openen we maar liefst 2 nieuwe clubs: Apeldoorn (maart) en Utrecht (mei). Meer en meer klanten komen hun bestellingen afhalen in de club in Amsterdam en het aantal bikefittings nemen flink toe. In zowel Apeldoorn, Amsterdam als Utrecht zetten we onze klanten perfect op de fiets. Clubs vol wielerpassie! Ons eigen brand Futurum begint los te komen. De meeste producten kennen een ontwikkeltijd van 2 jaar (!) en dus was geduld een schone zaak. Testen, testen en nog eens testen. Elke keer weer nieuwe prototypes maken. Een heel leuk proces, maar soms zou je willen dat je de perfecte wielerbroek sneller zou kunnen maken! Wij willen echter een echte game changer zijn: topkwaliteit tegen een scherpe prijs. En dat kan doordat we zelf de producten ontwikkelen en produceren, waar normaal gesproken de keten fabrikant-merkhouder-importeur-detaillist-consument is, slaan wij met onze aanpak vele kostbare schakels over. Er zitten nog vele ideeën in de pijplijn en elk kwartaal lanceren we een nieuwe item dat met passie en geduld is ontwikkeld. Onze #mychallenge campagne en ambassadeur Maarten Tjallingii geven het merk Futurum een extra boost. Het wordt een heel leuk en druk jaar met vele workshops (mechanic monday waarmee we iedereen leren om fietsen te maken), rides en clinics!


    Niet duidelijk? Stel een vraag
  •  

    Profiel en visie

    Futurumshop.nl is een postorderbedrijf in sportartikelen, gefocust op de high end Fiets-, Outdoor- en Loopbranche. 

    Sport is een passie, de 'ondernemerssport' ook. Onze medewerkers hebben een grote affiniteit met sport. Zij adviseren daarom altijd in het belang van de klant. Alle medewerkers denken structureel na over de verbetering van bedrijfsprocessen. Dit is integraal onderdeel van de bedrijfscultuur. Futurumshop richt zich op een relatief klein marktsegment waardoor specialisatie en verdieping ontstaat. Kwaliteit en passie is belangrijker dan kwantiteit.

    Niet duidelijk? Stel een vraag
  •  

    Sponsorbeleid

    Futurumshop krijgt jaarlijks vele sponsoraanvragen. Elke aanvraag wordt bekeken en beantwoord. Door het grote aanbod kunnen we helaas slechts op een beperkt aantal aanvragen ingaan. In 2013 organiseren we tweemaal (in het voorjaar en in het najaar) een actie waarbij deelnemers aan sportieve goededoelenacties zoals Alpe d'huZes, Duchenne Heroes en Roparun een sponsorbedrag kunnen winnen.

    In 2013 zijn wij voor de tweede keer hoofdsponsor van Klimmen tegen MS, een sportieve uitdaging waarbij deelnemers de Mont Ventoux beklimmen en daarmee geld inzamelen voor de strijd tegen Multiple Sclerose. Op 20 mei werd hiermee door 375 deelnemers ruim 473.000 euro opgehaald! Denk jij dat je, al (hard)lopend of fietsend, tot drie keer toe de Reus van de Provence kunt beklimmen? Of wil je misschien als vrijwilliger of donateur een bijdrage leveren? Kijk dan op www.klimmentegenms.nl

    De Futurumshop.nl Ronde van Ugchelen is een waar begrip bij wielrenners. Een klassieker die dertig jaar geleden voor het eerst van start ging. De ronde wordt elke derde donderdag van augustus georganiseerd en is een ware publiekstrekker. Toeschouwers worden getrakteerd op een verwoede strijd door het centrum van dit Gelderse dorp. Er zijn wedstrijden voor amateurs, de zogenoemde elite/beloften en een prominentenrace. Futurumshop verbindt sinds 2009 zijn naam aan de Ronde en is daarmee tevens hoofdsponsor van het evenement. Als lokale ondernemer die de wielersport een warm hart toedraagt, was dit voor directeur Harmen van der Meulen de juiste keus. Niet uit commercieel oogpunt, maar uit liefde voor de sport.

    Sinds november 2013 werkt FuturumShop samen met Packmee. Deze organisatie zamelt bruikbare kleding, schoenen, huishoudelijk textiel, brillen en hoorapparaten in waarvan de opbrengst ten goede komt aan Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) en hulporganisatie Kinderpostzegels. FuturumShop stuurt in de grotere verzenddozen een flyer mee met een antwoordnummer, waarmee de ontvanger de doos gratis en gemakkelijk kan hergebruiken om gratis kleding en andere goederen te doneren. De doos kan worden meegegeven met de PostNL pakketbezorger, of ingeleverd bij ieder postkantoor. Door deze samenwerking met Packmee krijgen onze verzenddozen een tweede leven én stellen wij onze klanten in staat om op een laagdrempelige manier bij te dragen aan een duurzame wereld en de toekomst van een kind. Meer informatie: www.packmee.nl

    Niet duidelijk? Stel een vraag
  •  

    Werken bij Futurumshop.com BV

    Futurumshop.nl is de grootste online sportshop van Nederland en behoort tot de 100 grootste webwinkels van dit land met een snelgroeiende vestiging in Duitsland. In 2012 is Futurumshop.nl voor de tweede maal op rij winnaar van de Thuiswinkel Awards geworden met een eindbeoordeling van een 9,2 op basis van stemmen en cijfers van consumenten. De kwaliteit van Futurumshop zorgt ervoor dat we hard groeien en regelmatig op zoek zijn naar versterking van onze afdelingen. Bekijk onze onze vacature pagina voor meer informatie: Vacatures en stages

    Niet duidelijk? Stel een vraag
  •  

    Word affiliate partner

    Futurumshop.nl biedt via TradeTracker gratis promotiemateriaal aan dat u op uw webpagina(‘s) kunt plaatsen. Meedoen kost niets, maar levert een prachtig percentage op van elke transactie die via uw website binnenkomt! Schrijf u in op

    Tradetracker.nl

    Niet duidelijk? Stel een vraag