We gebruiken cookies (en vergelijkbare technieken) om het shoppen nog makkelijker en persoonlijker voor jou te maken.
Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. De functionele cookies zorgen voor de beste website-ervaring. De analytische cookies gebruiken we om FuturumShop elke dag te kunnen verbeteren.
Met de persoonlijke cookie technologie kunnen we je nuttige en persoonlijke advertenties laten zien, die nog beter op jouw wensen aansluiten.
Lees hier
alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op 'accepteren' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.
FUTURUMSHOP APP
Sparen voor gratis cadeaus?
Download onze app direct!
Gratis snelheid, dat willen we toch allemaal? Dit zijn 8 hebbedingen die jou en je fiets een stuk efficiënter maken.
Tekst Bart Vandermaelen Illustraties Philippe Callant
AERODYNAMISCHE RACEHELM.
Naast de zwaartekracht is ook de luchtweerstand een te duchten tegenstander van iedere fietser. Hoe gestroomlijnder je door de wind snijdt, hoe sneller je gaat. Je hoofd is een van de eerste delen van je lichaam dat bij een voorwaartse beweging de luchtstroom trotseert en dus is een goed geleidende fietshelm noodzakelijk. Gelukkig hoeven we niet met z’n allen rond te fietsen met de Darth Vader-achtige tijdrithelm van Specialized of het Giro-‘punthoofd’ van Visma – Lease a Bike. Een goeie aero fietshelm heeft weinig openingen vooraan, maar biedt toch voldoende ventilatie.
Tip: Kask Nirvana Race fietshelm Toegegeven: de Nirvana van Kask ziet er een tikkeltje futuristisch uit, vooral omdat hij aan de zijkanten over je oren zit. Maar mede daardoor is deze helm tot wel 35% aerodynamischer dan andere aero helmen op de markt.
Eén van de meest voelbare, maar tegelijk ook één van de duurste upgrades die je aan je fiets kan doen, is investeren in een hoogwaardige wielset. Het ideale fietswiel heeft een grote stijfheid, een goeie aerodynamica en tegelijk ook een laag gewicht. Met hoge carbon velgen, vlakke spaken en soepel roterende keramische lagers in de naven, voelt het alsof je bij iedere pedaalslag vooruitgestuwd wordt door een kerosinemotor. Al maakt zo’n stel wielen je fiets meteen ook een stuk nerveuzer en gevoeliger voor zijwind. Maar dat boeit je vast weinig wanneer je tijdens een sprintje op een stuk vals plat alles en iedereen naar de Filistijnen rijdt.
Tip: One-K Wheels RD Ultimate Uniek aan de vederlichte wielen van het Duitse One-K is het vernieuwende spaakconcept, waarbij carbon spaken niet aan de naaf gelijmd, maar in er in een sterpatroon rondom worden gelegd.
Looks zijn één ding, maar om over een stel echte raceschoenen te kunnen spreken, is er wel nog meer van belang. Vooral de buitenzolen spelen een cruciale rol. Hoe stijver die zijn, hoe minder de door jou geleverde kracht verloren gaat in doorbuiging of vervormingen. Om de trapefficiëntie te verzekeren, worden zolen bij hoogwaardige schoenen steevast van carbon gemaakt. Bovendien moeten de schoenen ook nauw aansluiten aan je voeten en goed vastgezet kunnen worden. Haast altijd wordt daarvoor beroep gedaan op dubbele BOA-draaisluitingen, die je ook makkelijk tijdens het fietsen vaster of losser kan draaien.
Tip: Shimano S-Phyre RC903 Ook Mathieu van der Poel rekent op de superstijve carbon zool, de prima pasvorm en de hielkap met ‘anti-twist stabilisatie’ van de S-Phyre RC903-schoenen. Je voet wordt de hele rit lang in dezelfde, efficiënte positie gehouden.
VEDERLICHTE BINNENBANDEN
Tijdens het fietsen vormt het roterend gewicht van je velgen en banden een remmende factor. Dit gedeelte van je wielen is het verst verwijderd van de centrale assen waar alles omheen draait en over het algemeen geldt: hoe lager dat roterend gewicht, hoe beter de loop van je fiets wordt. Daarom is het niet eens zo’n gek idee om te investeren in ultralichte binnenbanden, gemaakt van TPU i.p.v. rubber. Dat ‘thermoplastic polyurethaan’ vermindert de rolweerstand bovendien merkbaar. Een setje banden is al gauw 100 gram lichter én ze zijn bovendien heel compact, waardoor je een TPU-binnenband makkelijk als reserve meeneemt.
Tip: Continental TPU SV60 Race TPU is een combinatie van plastic en siliconen, waardoor het materiaal niet alleen licht, maar ook stevig en flexibel is. De TPU-bandjes van Continental bestaan uit zeven lagen, waardoor luchtdichtheid en duurzaamheid gemaximaliseerd worden.
Het lijkt een haast onbelangrijk detail, maar dat is het verre van. De juiste smering van je ketting en tandwielen maakt je aandrijving een stuk soepeler. Wax vervangt steeds vaker olie als smeermiddel, omwille van de vuilafstotende eigenschappen en de meer efficiënte werking op lange termijn. Wie nog een stapje verder wil gaan, kiest voor ‘hot wax’ en neemt z’n ketting geregeld van de fiets om hem in een potje hete was onder te dompelen. Maar onthoud dat niet alleen het correcte smeermiddel gebruiken een rol speelt, maar ook een goeie dosering en onderhoud.
Tip: EARTHLAB Ultra Chain Wax 100 ml Duurzaamheid staat voorop bij EARTHLAB. De geavanceerde waxformule van de EARTHLAB Ultra Chain Wax is 100% plantaardig en verlaagt de weerstand van de ketting enorm.
Onderschat het effect van snelle banden op je rijervaring niet. Zet een band met een soepel karkas en een rubberlaag die gericht is op snelheid, tegenover een stugger – maar tegelijk ook duurzamer en lekbestendiger – model en het verschil is meteen voelbaar. De technologie die schuilgaat achter het productieproces van banden is de laatste jaren enorm geëvolueerd. Er zijn niet enkel stappen gezet op vlak van tubeless fietsbanden, maar ook de opbouw van het karkas en de samenstelling van het rubber is intussen helemaal anders dan enkele jaren terug. Bovendien is men er inmiddels achter dat je ook met een bredere, minder hard opgepompte fietsband even hard kan gaan en tegelijk meer grip en comfort bewaart.
Tip: Vittoria Corsa Pro G2 TLR Door het gebruik van grafeen en silica in het rubber is deze band niet alleen sneller, maar ook wat lekbestendiger dan z’n voorganger, de Corsa G2.
Je mag nog zoveel aerodynamische middeltjes kopen als je wil: wanneer je zelf als een Ikea-kleerkast op je fiets zit, dan zal het je allemaal weinig vooruithelpen. Je positie in het zadel is gewoonweg superbelangrijk. Je wil je frontale vlak zo klein en zo smal mogelijk maken om vlotter door de wind te snijden. Daarom worden steeds meer racefietsen uitgerust met smallere sturen van 40, 38 of zelfs 36 centimeter breed. Ook de shifters worden vaak wat naar binnen gekanteld om de schouders nog dichter naar elkaar toe te brengen. Om in het bochtenwerk toch de nodige controle te behouden, hebben die smalle sturen ‘flare’. De uiteinden staan naar buiten, zodat je met je handen onderin de beugel toch weer net iets breder zit.
Tip: PRO Vibe Evo Carbon race stuur Deze carbon cockpit van 38 centimeter breed heeft vervangbare Vibe Evo-antislipgrepen die stuurlint aan de bovenkant van het stuur overbodig maken. De PRO Vibe Evo cockpit is verkrijgbaar in verschillende stuurpenlengtes.