Als een Flandrien | FuturumMag.20

Gastblogger | 24 mei 2022
Hoe test je FUTURUM-kleding het beste? Tijdens Chasing Cancellara Flanders!
Tekst Rik Booltink Fotografie Maikel Samuels

Op werkdagen is Lars druk met de inkoop en ontwikkeling van FUTURUM-producten. Buiten werktijd zit hij het liefst op de fiets, in zijn FUTURUM-kleding. Kilometers maken is voor hem in deze tijd sowieso noodzaak, want begin juli is er zijn eerste grote doel van het jaar: La Marmotte, de magische cyclosportieve met daarin de Glandon, de Télégraphe, de Galibier en Alpe d’Huez. Zijn tweede sportdoel? De marathon van Amsterdam, in het najaar.
Ter voorbereiding op dit vuurwerk stapte Lars onlangs in het Belgische Ronse op de fiets. Niet voor zomaar een trainingsrit: voor Chasing Cancellara Flanders, onderdeel van het internationale cycloconcept van wielericoon Fabian Cancellara. Met 128 kilometer, tien bekende heuvels in de Vlaamse Ardennen en een totaal van ruim 1600 hoogtemeters bleek Chasing Cancellara Flanders een uitdaging van het allerhoogste niveau.
Voorjaarskou in de vroege ochtend en lichte regenval bij de start vereisten het karakter van een Flandrien. “Het was voor iedereen even zoeken naar de juiste kledingset. Sommigen reden kort-kort, anderen hadden nog een winterjack aan. Ik besloot om voor de veilige middenweg te gaan, met een korte FUTURUM-broek in combinatie met thermobeenwarmers en daarboven een shirt met armwarmers en een windvest. Je bent zo flexibel en kunt nog wat uittrekken. Dat steek je in je achterzak. Ik nam de gok dat het ’s ochtends aan de koude kant zou kunnen zijn, maar wist tegelijkertijd dat het al snel zou opklaren.”

Lars belgie futurum

Koud zou hij het in zijn FUTURUM-outfit nooit krijgen. Het voorgeschotelde parcours, met onder meer intensieve beklimmingen, bood voldoende elementen voor snelle opwarming. “Al na tien kilometer hadden we de beklimming van Mont Saint Laurent. Door de regendruppels waren de kopjes van de kasseien nat. Je moet druk op je wiel houden, dus je kunt op zulke momenten niet uit het zadel, anders slip je door. De beklimming van de Mont Saint Laurent bezorgde me de moeilijkste honderden meters van de dag. Ik moet bekennen: het was ook de eerste keer ooit dat ik over kasseien reed.”

Advies van Niki: zo hard mogelijk over die kasseien rammen

Hij moest bij elke passage over kasseien terugdenken aan de woorden van kasseispecialist Niki Terpstra, met wie FUTURUM de Speed On Wheels-kledingcollectie heeft ontwikkeld. “Hij was kort voor Chasing Cancellara bij ons op kantoor en gaf advies: ‘Je moet er zo hard mogelijk overheen rammen!’ Maar dat klinkt natuurlijk gemakkelijker dan het is, het valt soms vies tegen. Ik probeerde met veel vaart aan te komen, om vervolgens met een redelijk grote versnelling en de ketting zo strak mogelijk over de kasseistroken te rijden. De handjes hield ik ietwat losser boven op het stuur.”
Wat de uitdaging ook liet slagen: de mentale support. “Je voelde de betrokkenheid van de vrijwilligers langs de route, zij stonden er echt met groot plezier. ‘Nog twintig minuten en je geraakt bij de Muur, komaan!’ Daarnaast leerde ik een andere deelnemer kennen. We raakten aan de praat en hebben die dag fijn samen gereden. Hij gaf behoorlijk gas op de tussenstukken – ik kon me er mooi aan optrekken – en reed gigantisch hard tegen die klimmetjes op. Boven hield hij even in, zodat we later weer samen konden fietsen. Het is leuk als er zulke contacten ontstaan.”

Lars belgie Futurum

Hij maakte kennis met befaamde kasseihellingen, zoals de Paterberg, Taaienberg en Oude Kwaremont. “Ik vond de Muur van Geraardsbergen de meest imposante klim. Die heb ik vaak in koersen op televisie gezien, met de wielerfans langs de kant. Het was vet om eens te ervaren hoe het voelt om de helling zelf te rijden. Echt zwaar vond ik de Koppenberg, er zat een stuk van 22 procent tussen. Dat was het enige moment dat ik even twijfelde: zal ik een voet aan de grond zetten? Gelukkig wist ik voldoende druk op de pedalen te houden. En her en der kon ik profiteren van het gootje.”

“Ik vond de Muur van Geraardsbergen de meest imposante klim”

Tussensprints
Nu Chasing Cancellara Flanders erop zit, staan er enkel nog trainingen op zijn programma in de aanloop naar La Marmotte. “Ik fiets met de jongens van de studentensportvereniging in Utrecht. We hebben onze vaste parcoursen. In één van die rondes hebben we drie tussensprints op autoluwe wegen. Dat zijn altijd heel goede trainingsprikkels. Net als de efficiënte, gerichte trainingen die ik op Zwift doe.” Wat hij van La Marmotte moet verwachten, weet hij niet. “Het wordt een grote ontdekkingstocht. Vroeger heb ik wel koersen gereden. En de laatste jaren ga ik er graag op uit om te bikepacken. Dan rijd je lange afstanden – vorig jaar ben ik naar Parijs gefietst. Maar grote cyclo’s zijn nieuw voor mij. Vorig jaar heb ik hier met een vriend in een opwelling ja tegen gezegd. Na het hardlopen ontstond dat idee. Het is in ieder geval een vette tocht, met 175 kilometer en meer dan vijfduizend hoogtemeters. En onder meer de Galibier en Alpe d’Huez zijn toch bergen die je als wielrenner ooit een keer gedaan moet hebben.”

Lars belgie Futurum

De ervaringen op kledingvlak neemt Lars uit Vlaanderen mee. “Je zit in de bergen, waar je met veel verschillende weeromstandigheden te maken hebt. ’s Ochtends kan het koud zijn in het dal. En later op de dag kan het maar zo 25 graden zijn. Je hebt beklimmingen en afdalingen. Ik wil daarom zo flexibel mogelijk zijn, zodat je kleding aan en uit kunt trekken wanneer het nodig is. Daarnaast kies ik voor de FUTURUM-onderkleding van merino. Die houdt je lichaam altijd op temperatuur, of het nou warm, koud, nat of droog is.”
Heeft hij de streep op Alpe d’Huez gehaald, dan is er niet al te veel tijd om na te genieten. Er lonkt dan alweer een ander doel: de marathon Amsterdam. Pas na La Marmotte gaat hij hier gericht op trainen. “La Marmotte en de marathon zijn eigenlijk de opmaat naar een nog groter doel: ik zou ooit graag een Ironman doen. Dit seizoen combineer ik het fietsen met hardlopen. Het zwemmen voeg ik er straks als derde element aan toe.”

FuturumMag.20

Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.20, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.