De ideale band | Hier moet je op letten

Gastblogger | 22 maart 2022

Als je in de markt bent voor een nieuw setje fietsbanden kom je voor een oerwoud aan keuzes te staan. Voor FuturumMag19 hebben wij voor je uitgezocht wat je nodig hebt en de belangrijkste banden voor je getest. Onze resultaten lees je hier!

Tekst Rik Booltink Fotografie Joris Knapen

Met het TT Circuit Assen als imposant decor hebben we een grote bandentest gedaan. In de zoektocht naar een nieuwe band maak je allereerst een keuze voor het soort raceband dat je gaat monteren. Een langzaam uitstervend type in racebandenland is de draadband. Deze heeft een stalen hieldraad. Die maakt de draadband behoorlijk zwaar en moeilijk op te bergen. Je kunt hem immers niet opvouwen. De rolweerstand is gemiddeld hoog. Daar staat tegenover dat de prijs relatief laag is. Een veel logischere keuze voor een racefiets is een vouwband. Deze heeft, in tegenstelling tot de draadband, geen stalen hieldraad. De draadkern is van kevlar vezels. Daarmee is hij opvouwbaar en een stuk lichter. Als wielrenner kun je kiezen uit vouwbanden van uiteenlopende prijsniveaus. Het verschil hangt samen met de sterk wisselende eigenschappen op het gebied van comfort, grip, lekbestendigheid en slijtage.

Rijd je bij een ‘gewone’ vouwband nog met een binnenband, bij de tubeless variant blijft die achterwege. Een vereiste is wel dat je een luchtdichte velg hebt of dat je de velg geschikt kunt maken voor een tubeless band. De tubeless technologie heeft een paar mooie voordelen: er kan geen wrijving komen tussen de buiten- en binnenband, en dus is de rolweerstand laag. Je kunt met een lagere druk fietsen, zonder dat dit prestaties beïnvloedt. Je ervaart zo meer comfort en controle. Niet in de laatste plaats ben je met tubeless beter beschermd tegen lekrijden. Rijd je onverhoopt toch lek, dan schiet de vloeistof te hulp die je via het ventiel in de luchtdichte kamer stopt. Het lek vult zich hiermee in enkele milliseconden. Zonder af te stappen vervolg je je rit.
De vierde variant is de tube. Bij deze band zit de binnenband in de buitenband genaaid. Het geheel wordt op de velg gekit en daardoor kan de band er niet af lopen. Het voordeel is dat je met een erg lage druk kunt rijden en tegelijkertijd is de rolweerstand zeer laag. Wel heb je een speciale velg nodig. Een velg voor tubes heeft, in tegenstelling tot de velg voor andere bandsoorten, geen opstaande rand. Tot een paar jaar geleden was de tube de vaste voorkeur van de profs. De laatste tijd is bij hen de tubeless variant zeer in trek.

Bepaal je selectiecriteria
Staat het type band vast – vouwband of tubeless zijn op een racefiets het meest voor de hand liggend – dan selecteer je de ideale band aan de hand van criteria die voor jou belangrijk zijn. Wil je bijvoorbeeld comfortabel toeren en houd je de kans op een platte band liever nihil? Of rijd je altijd door en telt grip onder slechte weersomstandigheden zwaar mee? Of gaat het je alleen om snelheid? De bekende merken, van Schwalbe tot aan Continental, hebben altijd wel een bijpassende band in het gamma. Houd er rekening mee dat er praktisch geen banden bestaan die op álle aspecten een 10 scoren. Bijvoorbeeld banden met uitmuntende lekbescherming zijn stugger en hebben over het algemeen een hogere rolweerstand. Je zult soms ergens concessies moeten doen. Wel zijn er prima allrounders die op alle punten ten minste een dikke voldoende scoren.

Breed of smal?
Let op de bandbreedte. Voorheen reden racefietsers veelal op smalle bandjes, 23 millimeter was de standaard. Daarna werden de banden van 25 millimeter populair. Als je nu een nieuwe racefiets koopt, dan hebben de meeste merken in de eerste montage al gekozen voor 28 millimeter. Zeker bij de endurance fietsen is dat het geval. Bij veel aero-achtige modellen wordt soms nog vastgehouden aan 25 millimeter. Nóg bredere banden zijn trouwens ook verkrijgbaar. Banden van 30 en 32 millimeter, bijvoorbeeld. De trend om voor een maatje breder te gaan, hangt mede samen met de opkomst van fietsen met schijfremmen: die frames bieden daar voldoende ruimte voor. Bij de wat oudere frames passen ze soms gewoonweg niet. Ze gaan niet in de achtervork of lopen tegen de zitbuis of tegen de vorkkroon aan. In dat geval moet je het dus bij 25 millimeter houden.
De prettige rijeigenschappen zijn het belangrijkste voordeel van de bredere bandenmaat. Je kunt daarmee namelijk met een lagere druk rijden. Dat zorgt in de eerste plaats voor extra comfort. Kleine oneffenheden in het wegdek worden beter weggefilterd, je stuitert veel minder. Vandaar dat bij tochten over kasseien vaak voor een bredere maat wordt gekozen. Daarnaast is er meer grip vanwege het grotere contactoppervlak en is de rolweerstand lager. Hoe meer oneffenheden de weg heeft, hoe groter het verschil in rolweerstand uitpakt ten voordele van de bredere band.

Wat voor compound?
Elke band heeft een eigen compound. Dat is een veelgebruikt woord voor de rubbersamenstelling. De compound is grotendeels bepalend voor de hoeveelheid grip die je ervaart. Algemene stelregel is dat een zacht, soepel compound voor meer grip zorgt. Keerzijde is dat een zachte, soepele band vaak net iets sneller slijt dan een band met een hard compound. Als je nog niet eerder met een band van een bepaald merk hebt gereden, is het waarschijnlijk lastig een goed beeld te krijgen van de prestaties van de compound. Continental gooit hoge ogen met haar Black Chili-compound als het om grip gaat. Vittoria creëert grip met Graphene, Pirelli heeft Smart Evo, Vredestein Silica en Goodyear het GRS-compound. Schwalbe biedt Addix. Al deze compounds hebben een eigen mix en dus eigen werking.
Als het over grip van racebanden gaat, wordt soms in één adem het woord profiel genoemd. In principe hebben grip en profiel op het loopvlak niets met elkaar van doen. Kijk naar de Formule 1-auto van Max Verstappen: de banden daarvan zijn glad en bieden wel degelijk grip. Fietsbandenfabrikanten voegen profiel veelal toe voor de afwatering. Op natte dagen kan dat praktisch zijn. Daarnaast geeft profiel banden een herkenbaar uiterlijk. Fabrikanten die claimen dat het profiel voor grip zorgt, passen het veelal toe op de zijkant. Ga je schuin een bocht in, dan kan het profiel voor enige extra grip zorgen.

Hoe is het karkas opgebouwd?
Naast de compound is het karkas een belangrijk onderdeel van de band. Dit is het skelet dat vorm geeft aan de band en onder het loopvlak zit, soms zit er ook nog een anti-leklaag tussen. Het karkas bestaat uit vele draden die dicht op elkaar zitten en heeft invloed op de prestaties. Het begrip Threads Per Inch (TIP), oftewel draaddichtheid, geeft inzicht in de verschillen. Hoe hoger de TPI-waarde, hoe meer dunne draden er per inch verwerkt zijn en hoe soepeler de band is. Immers, als het karkas is opgebouwd uit veel dunne draden, kan het gemakkelijker vervormen op de weg. Bij een lagere TPI-waarde is de band ietwat stugger. Er is één uitzondering: als een fabrikant een heel, onwaarschijnlijk hoog TPI claimt, dan kan het zo zijn dat de band uit misschien wel drie lagen is opgebouwd. In dat geval zijn de TPI’s van de verschillende lagen soms bij elkaar opgeteld. Les van dit verhaal: wil je het liefst een soepele band, ga dan voor een model met bijvoorbeeld twee lagen die een hoog TPI hebben. Dit wordt bij de productomschrijving aangegeven.

Extra lekbescherming?
Onderweg met een lekke band stranden, willen we natuurlijk liever niet. Fabrikanten passen daarom extra lekbescherming toe. Direct onder het loopvlak wordt dan een additionele laag aangebracht die verhindert dat scherpe deeltjes er doorheen prikken. Schwalbe heeft hiervoor haar V-Guard en Continental haar Vectran Breaker. Pirelli beschermt tegen lekrijden met Techbelt, Vredestein met Polycotton en Goodyear met R-Shield. Een antileklaag kan ten koste gaan van de soepelheid en dus de rolweerstand. Natuurlijk doen fabrikanten alles om dat te beperken.

Skinwall of zwart?
Wat we de laatste jaren veel zien, zijn de banden met een gekleurde wang. Deze zogeheten skinwallbanden hebben een klassieke uitstraling. Skinwalls zijn er in grofweg twee soorten: bij de ene variant is ervoor gekozen het rubber van het loopvlak niet door te trekken naar de zijkant van de band. Hierdoor is het vaak lichte, crèmekleurige oppervlak van het karkas te zien. Deze constructie kan kwetsbaar zijn, ook al wordt er nog wel eens een transparante beschermlaag op aangebracht. Ook in trek zijn daarom de banden met een skinwall-uitstraling. De crèmekleur wordt dan nog eens boven op het rubber aan de zijkant aangebracht. Je hebt dan én de klassieke looks én een tiptop bescherming van de wang.

Welke band voor jou?

Weekend warrior
Je rijdt gemiddeld eens per week. In een paar uur tijd klok je heel wat kilometers en daarna gaat de fiets terug de garage in. Je geniet van de rit en de omgeving en wilt geen ongemak
• Behoefte | Een vouwband met binnenband. Het liefst wat breder, 28 millimeter, zodat je veel comfort en grip hebt. Een extra anti-leklaag is zeer welkom
• Voorkeursband | Vredestein Fortezza Senso

Fanatieke amateur
Sprinten op een plaatsnaambordje of alles op alles zetten voor een Strava-KOM? Jij wilt zo nu en dan snel, sneller, snelst en grenzen verleggen
• Behoefte | Een soepele vouwband of tubeless band. 25 of 28 millimeter is prima. Lekbescherming mag niet ten koste gaan van de rolweerstand
• Voorkeursbanden | Continental Grand Prix 5000, Schwalbe Pro One Addix

Vakantiefietser/ duurfietser
Jouw hart klopt sneller van een rondje IJsselmeer of dagen achtereen tochten maken in de bergen. Rijdend op onbekend terrein wil je kunnen bouwen op je materiaal
• Behoefte | Een tubeless band. Hij mag wat breder zijn, 28 of zelfs 30 millimeter. Met een lagere druk heb je veel comfort. Rijd je lek, dan dicht anti-lekvloeistof het gat
• Voorkeursband | Pirelli P Zero Race SL

Granfondorenner
Je bent gebrand op snelle tijden in de Marmotte en Dolomieten Marathon.
Behoefte | Een tubeless band of tube. Dat alles voor een zo laag mogelijke rolweerstand. Ga je op snelheid door de bochten, dan wil je op je materiaal kunnen vertrouwen
• Voorkeursbanden | Vittoria Corsa Control, Ere Research Genus CT Pro Race, Michelin Power Competition Race

Juiste binnenband
Heb je de juiste buitenband geselecteerd? Zorg dan ook dat je een passende binnenband hebt. Je kunt kiezen voor de standaard binnenbanden van rubber, zoals de XAND binnenband. Die zijn gemiddeld genomen wat zwaarder en zorgen voor een fractie meer frictie met de buitenband. Alternatief is de light-versie hiervan. Wil je het over een andere, lichtere boeg gooien, dan kun je opteren voor een latex binnenband. Dit scheelt grammen op de weegschaal. Latex laat echter meer lucht door, en dus moet je deze binnenband voor iedere rit oppompen. Relatief nieuw zijn de TPU-banden, zoals Aerothan (Schwalbe), Revoloop en Tubolito. Deze zijn bedoeld voor de pure weight weenies. Je betaalt iets meer, maar krijgt minder. Nou ja, qua gewicht dan. Want de prestaties zijn gewoon top. De kans op een lekke band is kleiner.

FuturumMag.19

Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.19, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.