SRAM en Quarq slaan de handen ineen om dé perfecte crank met geïntegreerde powermeter op de markt te brengen. Deze gloednieuwe crank uit de Red AXS-groep is het beste wat er te krijgen is, en hetzelfde geldt voor de geïntegreerde powermeter. De keuze voor kettingbladcombinaties 50-37, 48-35 en 46-33 is daar een goed voorbeeld van deze drang naar verbetering. Door te kiezen voor een verschil van 13 tanden boven de traditionele 14 of 16 stappen wordt de schakelkwaliteit hoger. In combinatie met een 12-speed cassette met als eerste vertanding tien in plaats van elf of twaalf is het bereik bovendien groter dan bij klassieke combinaties. Deze crank maakt het mogelijk om met kleinere kettingbladen vóór een groter bereik te hebben dan met je 11-speed groepset met een klassieke dubbele, semi-compacte of compacte verhouding. Deze crank is verder van de kwaliteit die we van SRAM gewend zijn. Hij is licht van gewicht, de kettingbladen zijn uit één stuk gemaakt en van uitstekende kwaliteit. Dankzij de uitstekende vermogensmeter kun je veel meer uit je rit halen. Hij communiceert via ANT en Bluetooth met je fietsnavigatie waardoor je de zeer accurate wattagemeting live op je scherm terugziet.
Welke vertanding is het meest geschikt voor mij?
Het is natuurlijk even wennen, die ongebruikelijke combinaties. Zodoende alles kort op een rijtje:
50-37 vervangt 53-39
48-35 vervangt 50-36
46-33 vervangt 46-34
Koppelen met fietsnavigatie
Hoewel er vele fietscomputers zijn die wel de mogelijkheid bieden om wel sensoren te koppelen via het ANT+ of Bluetooth protocol waarover ook een vermogensmeter beschikt, zijn niet alle fietscomputer geschikt voor het koppelen van vermogensmeters en het weergeven van vermogensdata. Het is belangrijk hierop te letten.
De onderstaande fietscomputers zijn compatible met vermogensmeters*:
Quarq Red D1 PM DUB Yaw Crankstel 50-37 |