Belangrijkste specificaties DT Swiss ARC1100 DICUT 55 Carbon Disc Race Achterwiel |
| Gewicht: | 793 gram |
| Materiaal velg: | Carbon |
| Soort rem: | Schijfrem |
| Inbouwbreedte: | 12x142 mm | Steekas |
| Maximaal berijdersgewicht | 100 kg |
| Geschikte discipline | Race |
Plus- en minpunten
Extreem aerodynamisch door AERO+ velgprofiel en 55 mm hoogte
Uiterst lage rolweerstand dankzij SINC keramische lagers
Uitstekend stuurgedrag in zijwind door lage stuuruitslag
Tubeless ready velg voor minder rolweerstand en meer comfort
Iets minder geschikt voor in de bergen door de hoge velgen
Het DT Swiss ARC1100 DICUT 55 Carbon Disc achterwiel is ontwikkeld voor pure snelheid en optimale aerodynamica. Dankzij het 55 mm hoge AERO+ velgprofiel ervaar je minimale drag en profiteer je van het ‘sailing effect’ bij zijwind. Dit effect zorgt ervoor dat zijwind wordt omgezet in voorwaartse snelheid in plaats van vertraging. De bredere interne velgbreedte van 22 mm maakt het mogelijk om bredere banden te monteren met lagere bandenspanning, wat resulteert in minder rolweerstand en meer comfort. De hoogwaardige DT Swiss 180 naaf met Ratchet EXP 36 systeem zorgt voor een directe krachtoverbrenging. De SINC keramische lagers minimaliseren wrijving en verhogen de levensduur. Door het lage stuurmoment behoud je controle in veranderlijke windomstandigheden. Dit achterwiel is tubeless ready en wordt geleverd inclusief accessoires zoals ventielen, wieltas en velglint.
Specificaties DT Swiss ARC1100 DICUT 55 Carbon Disc Race Achterwiel
- Materiaal velg: Carbon
- Bevestiging: Steekas
- Diameter steekas achter: 12x142 mm
- Type body: Shimano Road 11-speed (inclusief SRAM XDR kit)
- Type velg: Tubeless
- Geschikt voor: Tubeless banden/Vouwbanden
- Geschikt voor de: Racefiets
- Remtype: Schijfrem
- Bevestiging rem: Centerlock
Gewichten: - Achterwiel: 793 gram
- Maximaal berijdersgewicht: standaard 100 kg
Wielset: - Velghoogte: 55 mm
- Interne velgbreedte: 22 mm
- Externe velgbreedte: 28 mm
- ETRTO maat: 622x22c
Spaken: - Soort spaken: DT aerolite® II t-head
- Materiaal spaken: RVS
- Patroon: Two-cross (1:1)
- Nippels: DT Pro Lock hidden aluminum
Naven: - Soort naaf: DT Swiss 180
- Materiaal naaf: Aluminium
- Keramische lagers: Ja, SINC
- Vrijloopsysteem: Ratchet EXP 36
Meegeleverd: - Velglint (tubeless tape 25 mm)
- Tubeless ventiel (alu zwart 49-65 mm)
- SRAM XDR Road freehub body kit
- Valve guard
- Wieltas
AERO+ VelgprofielHet AERO+ velgprofiel is ontworpen om de aerodynamische weerstand in de rijrichting – de zogenaamde translational drag – te minimaliseren. Dankzij het 55 mm hoge velgprofiel behoud je snelheid met minder inspanning, zelfs bij hogere snelheden. Dit ontwerp draagt bij aan een stabiele rijervaring en maximale efficiëntie.
Sailing EffectEen unieke eigenschap van dit wiel is het zogenaamde sailing effect. Bij zijwind vangt het wiel de wind als een zeil, waardoor er zelfs voortstuwing ontstaat in plaats van vertraging. Dit effect treedt op bij een luchtinvalshoek tot 18° en is bijzonder nuttig tijdens races of solo’s op open terrein.
Laag stuurmomentDe aerodynamische eigenschappen gaan hand in hand met een geoptimaliseerd stuurgedrag. Dankzij het lage stuurmoment blijf je ook bij krachtige of wisselende zijwind stabiel en gecontroleerd sturen. Dit resulteert in een veilig en voorspelbaar rijgedrag bij hoge snelheden.
Ratchet EXP 36 VrijloopsysteemHet DT Swiss Ratchet EXP 36 vrijloopsysteem in de 180-naaf zorgt voor een directe en betrouwbare krachtoverbrenging. Het systeem heeft minder bewegende onderdelen dan traditionele ratels, wat de duurzaamheid vergroot en het gewicht verlaagt.
SINC Keramische LagersDe SINC keramische lagers zijn van uitzonderlijke kwaliteit en zorgen voor minimale wrijving tijdens het rijden. Deze lagers zijn vervaardigd uit slijtvast en corrosiebestendig materiaal en rollen soepeler dan traditionele stalen lagers. Dit vertaalt zich in meer snelheid en minder energieverlies.
DT Aerolite® II SpakenDe DT aerolite® II t-head spaken zijn platte aero-spaken die speciaal ontwikkeld zijn voor minimale luchtweerstand. Ze zijn licht, sterk en dragen bij aan de algehele stijfheid van het wiel, waardoor het wiel responsief en efficiënt blijft onder belasting.
Hooked Tubeless InterfaceDe velg maakt gebruik van een hooked tubeless interface. Dit betekent dat je zowel tubeless banden als traditionele banden met binnenband kunt monteren. De hooked rand zorgt voor een veilige passing en stabiliteit bij hogere bandenspanning.