• Onderhoud van het balhoofdstel.

Onderhoud van het balhoofdstel

Gastblogger | 20 november 2012
Het balhoofd van de racefiets is het scharnier gedeelte voor de stuurinrichting tussen voorvork en frame en bestaat uit lagers. Een compleet balhoofdstel bestaat uit een onder- en een bovenlager. De diameter van de binnen balhoofdbuis kan variëren. 1? (25.4mm) is traditioneel, de huidige trend is naar 1 1/8? (28.6mm). Aangezien het balhoofd voornamelijk in de balhoofdbuis verzonken is, behoeft een balhoofd tijdens het fietsseizoen weinig onderhoud. Echter is het van groter belang dat een balhoofd goed is afgesteld. Het stuurgedrag en de levensduur van het balhoofd zal hierdoor vergroot worden.

 

Het Ahead balhoofd

Dit type is tegenwoordig het meest gebruikte systeem omdat het zo gemakkelijk is af te stellen. Je herkent dit type balhoofd aan de bevestigingsmogelijkheid waarbij de stuurpen over de voorvorkbuis wordt geschoven. De twee inbusboutjes onder elkaar van de stuurpen klem je aan de voorvork en met het afdekdopje bovenop kunt u met een inbusbout het balhoofd af te stellen bij eventuele speling.

Je kunt het alleen afstellen wanneer eerst de twee inbusboutjes van de stuurpen nog niet zijn vast gedraaid. Vervolgens draai je de inbusbout bovenop een iets vaster (bij speling) of juist wat losser indien de zaak te strak is afgesteld. Daarna draai je de beide inbusboutjes van de stuurpen weer vast en controleert of het balhoofd goed is afgesteld en het stuur nog recht staat.

De juiste volgorde is dus: inbusbouten van de voorbouw losdraaien – balhoofd bijstellen – inbusbouten van de voorbouw vastdraaien – controleren.

Balhoofdstel afstelling

Wat heb je hiervoor nodig: Balhoofdsleutel/ lagervet en nieuwe lagers met cups.

Een goed afgesteld balhoofdstel draait soepel en hapert niet. Je kunt de afstelling van het balhoofd op meerdere manieren controleren. Knijp de voorrem stevig in en probeer de fiets naar voren en naar achteren te bewegen. Zodra de voorvork en/of het stuur dan ook maar iets ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling op het balhoofd. Til de fiets op aan het frame en houdt de fiets beurtelings schuin naar de ene en naar de andere kant zodat de voorvork met het voorwiel naar links en naar rechts draait. Dat moet soepel gaan, zonder dat je onregelmatigheden voelt of ziet. Zo niet: dan is het balhoofd te strak afgesteld. Til de fiets iets op aan het stuur en laat de fiets licht stuiteren op de ondergrond. Je mag dan geen rammeltjes horen, anders heeft het balhoofd speling.

Problemen met het balhoofd moeten zo snel mogelijk verholpen worden. Bij onregelmatig stuurgedrag of haperingen bij het sturen zul je het balhoofd/ lagers of cups moeten vervangen.

Let op bij het vastdraaien van de inbusbouten van het stuurpen dat het aangegeven maximum draaimoment niet wordt overschreden! Vooral bij carbon stuurpennen/voorvorken is dit van essentieel belang. Hiervoor zijn speciale sleutels verkrijgbaar.

Wil je graag meer weten?

Laat je dan inspireren op onze fietsonderhoud pagina!

Misschien iets voor jou?

Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe.