• Hoe kan ik mijn wiel richten?

Hoe kan ik mijn wiel richten?

Gastblogger | 19 april 2017

Iedere fietser krijgt er vroeg of laat mee te maken: wielen die niet helemaal rond en recht meer zijn. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Soms is de velg versleten, de band niet helemaal goed gemonteerd of er kan een spaak of spaaknippel gebroken zijn. Meestal is de oorzaak echter een onjuiste spakenspanning. Als je hebt uitgesloten dat er iets stuk is en de band is juist gemonteerd, dan is het vaak mogelijk om het probleem zelf eenvoudig op te lossen.

Hoe kan ik mijn wiel richten?

1. Smeer de spaaknippels goed
2. Laat je banden leeglopen tijdens het spakenspannen
3. Centreren
4. Het richten van de wielen
5. Tips

Als het probleem zich voordoet na een valpartij is het raadzaam je hele fiets te (laten) controleren, ook op verborgen schade. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een scheur in je stuur die wordt verborgen door je stuurlint.De spaakspanning is een belangrijke bepalende factor voor het presteren van je wielen, en daardoor voor de hele fiets. Deze wordt uitgedrukt in de trekkracht per spaak. Hoe gelijkmatiger de kracht over alle spaken is verdeeld, hoe ronder,  strakker en duurzamer de wielen zijn. Elke klus begint met het juiste gereedschap. Voor het richten van je wielen heb je het volgende nodig:

✓ Wielenrichter
✓ Centreerboog
✓ Nippelspanner (meet de maat van de spaaknippel met een schuifmaat voor de juiste spanning. Mavic heeft vaak afwijkende stervormige nippels.)
✓ Spaakspanningsmeter
✓ Smeermiddel

(1)

uitverkocht
(30)

uitverkocht

Smeer de spaaknippels goed

Spaaknippels zijn kleine kwetsbare onderdeeltjes waar enorme krachten op komen te staan. Probeer ze niet in beweging te krijgen met tangetjes of afwijkende nippelspanners. Zeker de aluminium nippels draai je dan sowieso kapot en dat is het probleem ineens veel groter. Daarnaast zitten ze vlak bij het wegdek en zijn ze gevoelig voor vuil, pekel en corrosie. Daarom is de eerste stap altijd: smeren. Zowel op het punt waar de nippel uit de velg steekt als op het punt waar de spaak uit de nippel komt.

 Laat je banden leeglopen tijdens het spakenspannen

Een vaak vergeten stap is het verwijderen van de band, of in elk geval deze leeg te laten lopen. De bandendruk geeft rondom zoveel druk op de velg dat de spaakspanning daardoor afneemt. Het aandraaien van spaken terwijl de band is gemonteerd levert al gauw een te hoge spanning op. Je leest dit niet af op de spaakspanningsmeter. Tubeless banden kunnen het beste even van het velgbed woorden afgeduwd omdat deze ook leeg nog veel druk op de velg geven.

(1)

uitverkocht

Centreren

Het doel van het wielen richten is uiteraard, om het wiel weer mooi rond te maken. Erg belangrijk is het om daarnaast gedurende het hele proces te blijven controleren of de velg ook in het midden van het wiel staat met behulp van de centreerboog. De kleinste afwijking heeft gevolgen voor je schakelprestaties en soms zelfs ook voor je frame.

Het richten van de wielen

Plaats het wiel in de wielenrichter en gebruik de spaakspanningsmeter om rondom aan beide kanten te zien wat de spanning is. Met name bij een hoogteslag wordt het probleem dan al snel duidelijk. Een bepaald deel van het wiel heeft vaak een te hoge of te lage spaakspanning.


TIPS:
1. De spaaknippel tegen de klok in draaien trekt de spaak strakker! Dit gaat tegen je gevoel in maar het went snel.
2. Het is bij een achterwiel normaal dat de spanning aan de aandrijfkant beduidend hoger is dan aan de linkerkant.
3. Soms draaien de spaken mee met de nippel. Om dit te voorkomen houd je de spaak tegen met een tang met een platte bek.


Is de velg niet rond maar neigt deze naar een ellips dan is er sprake van een flinke hoogteslag. Het is raadzaam dit als eerste aan te pakken als je je wiel gaat richten. Bij een hoogteslag draai je zowel de linker- als de rechterspaken aan op het punt van de hoogteslag. Deze handeling trekt de velg naar de naaf toe. Verdeel de benodigde extra spanning over meerdere spaken. Hou de spaakspanning in het hele wiel in de gaten terwijl je dit doet. Vooral aan de overkant van de hoogteslag.

Zoek na het aanpakken van de hoogteslag de zijslagen op. Het verhogen van de spanning van een linkerspaak trekt de velg naar links en bij de rechterspaak naar rechts. Begin bij de grootste slag en ga te werk in kleine stapjes. Soms is een kwartslag met de spanner al genoeg!

Zoals eerder gezegd: de gelijkmatigheid van de spaakspanning is belangrijk, onthoud dat gedurende het proces. Als het kan, verdeel dan de benodigde extra spanning over meerdere spaken. Soms kan het nodig zijn om juist de andere kant iets losser te draaien.

Maak tot slot de velg en het remoppervlak schoon met een ontvetter om je remkracht te behouden.

Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe.