Test Fietsnavigatie | Garmin Edge 830

Gastblogger | 25 maart 2020
Topkwaliteit fietscomputers zijn helemaal in, met name dankzij de verregaande navigatie- en trainingsmogelijkheden op de huidige modellen. Wij gingen de weg op met het meest gekozen toestel van Garmin: de Edge 830

Over de installatie:

In de doos vinden we een zogeheten out-front mount, een stuurmount en rubberen onderdelen om het geheel netjes en zonder krassen te monteren. We installeren de app Garmin Connect en koppelen die aan onze Edge 830 volgens het stappenplan op de smartphone. Handig is om direct ook gegevens zoals je hartslag- en vermogenszones in te vullen, zodat het apparaat van meet af aan echt customized is. Ook de koppeling met Strava en WiFi is praktisch.

Over de bediening:

De aan- en uitknop zit aan de linkerkant van het opvallend compacte en lichte kastje. Aan de voorzijde vinden we nog twee andere knoppen. De functie daarvan wordt ons duidelijk tijdens een simpele, eerste test in de thuisomgeving. Met de knop rechts vooraan start je de ronderegistratie en met de knop links vooraan duw je laps af. Voor de rest bedien je het apparaat met het touchscreen. Positief is de snelle reactie als je met je vinger over het scherm gaat. Ook met dikkere, volledig dichte handschoenen werkt de bediening goed. De menustructuur is overzichtelijk. Blikvanger in het openingsscherm is de weergave van de hoofdactiviteit (icoon: een fietser in een rondje): wielrennen, mountainbiken of indoor. Linksonder zit de button ‘navigatie’, rechtsonder ‘training’. De drie horizontale strepen staan voor de instellingen. Daar heb je legio mogelijkheden: van ontvangst van telefoonberichten tot een optie voor ongevaldetectie. Over dat laatste verderop meer. Bij ‘sensors’ voegen we nieuwe sensoren toe, waaronder een hartslag- en powermeter. Bij de subknop ‘activiteitenprofielen’ selecteren we per tak van sport (wielrennen, mountainbiken en indoor) de gewenste schermweergave van infovelden. Bij het wielrennen houden we het op variant 6-B.

Over de app:

Wie fietscomputers gebruikt, weet dat de koppeling met een smartphone belangrijk is. Voor de Edge 830 geldt, net als voor andere Garmin-toestellen, dat het apparaat ook autonoom al behoorlijk goed werkt. Als we per abuis de smartphone zijn vergeten bij een testrit, blijven de vitale functies in werking. We kunnen op locatie bijvoorbeeld een route ontwerpen voor navigatie. Toch heeft fietsen met smartphone en Garmin Connect duidelijk onze voorkeur. We plannen onze trainingen in de app en zetten deze door en ontvangen zelfs een waarschuwing wanneer er een stevige regenbui op komst is.

(158)

uitverkocht
(9)

uitverkocht

Over het scherm:

Al bij het openen van de verpakking verbaasden we ons over de compacte vorm. Zoveel mogelijkheden in zo’n klein, licht apparaat? In de praktijk blijkt het formaat prima voor sportief gebruik: niet te groot en niet te klein. De navigatie is goed te volgen en bij een training krijgen we de belangrijke gegevens goed in beeld. Ook bij een laagstaande zon blijft de weergave van het kleurenscherm perfect. En tevens als we het touchscreen een keer bij mist en lichte regen gebruiken, ondervinden we geen ongemakken. Om er zeker van te zijn dat het scherm niet ongewild verspringt, bijvoorbeeld door regendruppels, kiezen we ervoor het scherm te locken. Daarvoor drukken we de aan- en uitknop links in (druk nog een keer om te unlocken).

Over het navigeren:

Er zijn tal van manieren om routes te bepalen. Je kunt een adreslocatie of plaatsnaam ingeven, een routebestand toevoegen of een route kiezen op de kaart. Wij besluiten een zelfgemaakte route te fietsen in Noord-Holland. Daarvoor maken we allereerst gebruik van Garmin Connect. We gaan naar ‘training’ en klikken op de submenuknop ‘koersen’. Hier creëren we een route langs Noordwijk en Zandvoort met Nieuw-Vennep als starten eindplaats. Dat werkt simpel, namelijk door punten in de landkaart te markeren en deze met elkaar te verbinden. De route slaan we op en delen we met onze Edge 830. Op het scherm drukken we op ‘training’ en ‘race een activiteit’, gevolgd door ‘opgeslagen koersen’. We selecteren de zojuist gecreeërde route. Eenmaal op locatie is er een handig snufje: de Edge 830 navigeert ons desgevraagd naar het begin van de route. Daar beginnen we aan de rit. Zoals altijd bij nieuwe elektronica is het even wennen, maar dat gaat behoorlijk snel. Elke afslag wordt duidelijk aangekondigd in het heldere scherm. Er volgt een pieptoon als je de afslag nadert. Rij je onverhoopt toch een keer verkeerd, dan herberekent de Edge 830 de route. Dat gaat opvallend snel. Eén keer zelfs zo snel dat we niet direct in de gaten hebben een verkeerde afslag te hebben genomen. Wil je de rit voortijdig afbreken, dan kun je de kortste route naar het beginpunt selecteren.

Over het trainen:

In het hoofdmenu kies je voor ‘training’. Vervolgens krijg je verschillende opties voorgelegd. Je kunt opgeslagen workouts benutten. Of je stelt onder het kopje ‘intervallen’ zelf trainingen samen met blokken op basis van vermogen, cadans en hartslag. Je voert in hoeveel rust ertussen moet zitten en hoe vaak je ze wilt herhalen. Ook een warming-up en cooling down kun je in de training opnemen. Natuurlijk geldt dat je met gekoppelde sensoren veel gerichter te werk kunt gaan, maar ook zonder kom je al een aardig eind. Bij ‘stel een doel in’ voer je bijvoorbeeld in welke gemiddelde snelheid je over een bepaalde afstand of tijd wilt halen.

We testten ook deze fietsnavigatie!

Check ook deze blogs!

» Wahoo ELEMNT ROAM
» Sigma Sport ROX 12

Een trainingsfunctie die we niet in de praktijk hebben getest, maar wel leuk is als je een tocht met bergen rijdt: Climbpro. Je ziet het profiel van de berg waar je tegenop rijdt of gaat rijden (het profiel is ook al in de aanloop naar de klim op te vragen). Op de bergflanken zie je onder meer hoe ver je al bent gevorderd, hoe steil het is en hoeveel hoogtemeters je nog moet overwinnen. Dit helpt je om je energie beter te doseren tijdens bijvoorbeeld een Italiaanse Gran Fondo. Komt de top in zicht en heb je nog wel wat reserves over, dan kun je licht versnellen.

Over de batterijduur:

Vanzelfsprekend geldt: hoe meer trainings- en navigatiemogelijkheden je benut, hoe sneller de batterij leeg raakt. Met de GPS-functie ingeschakeld, valt volgens Garmin een batterijduur van twintig uur te halen. We testen dat niet en herladen na twee ritten. Ben je een ultrafietser of bezig met een uitdaging waarbij een zeer lange batterijduur gewenst is, dan kun je kiezen voor een extraatje (Garmin Charge power pack) of de batterijbesparingsmodus. De batterij moet dan tot twee keer zo lang meegaan. In de besparingsmodus gaat het scherm op zwart tijdens de rit. We stellen het systeem zo in, dat bijvoorbeeld een afslag op de route wel wordt gemeld. Dit functioneert prima, maar al snel hebben we het gevoel dat we toch liever constant ritdata zien. Met een vingertip activeren we het scherm opnieuw.

Leuk om nog te vermelden:

Garmin schrijft veiligheid met hoofdletters. De Edge 830 heeft een diefstalarm en ongevaldetectie, twee functies die enkel in combinatie met de smartphone te gebruiken zijn. Het alarm werkt met een zelfgekozen pincode. Bij verplaatsing van de Edge 830 gaat het alarm af. Alleen door de pincode in te voeren, valt het alarm uit te schakelen. We testen het en ja, het werkt. Al had het alarm misschien een fractie luider gemogen om dieven écht af te schrikken. De ongevaldetectie is praktisch. Mocht je onverhoopt tegen de vlakte gaan, dan gaat er na een halve minuut een bericht naar de contactpersoon die je in Garmin Connect hebt ingevoerd. Tot die tijd krijg je gelegenheid om verzending van de ongevalmelding te annuleren. Bijvoorbeeld als er loos alarm is of als je na een val gewoon je weg kunt vervolgen. Een andere mogelijkheid is om via Garmin Connect de livetracking in te schakelen en deze voorafgaand aan een training met familie of vrienden te delen, zodat zij je altijd kunnen volgen.