Filosofie FUTURUM | Met het oog op de toekomst

Gastblogger | 22 maart 2022

Wat is de filosofie achter de duurzame kleding van FUTURUM? Harmen van der Meulen legt het uit.

Tekst Rik Booltink Fotografie Sushilla Kouwen

Hoe je een wieleroutfit stap voor stap ontwikkelt? Tot tien jaar geleden kon FuturumShop die vraag vooral op hoofdlijnen beantwoorden. Inmiddels kent de fietskledingindustrie niet of nauwelijks nog geheimen. Met FUTURUM zette FuturumShop in 2014 haar eigen kledingmerk op. Niet met commercie maar met duurzaamheid als belangrijkste drijfveer. “Er zit een duidelijke filosofie achter FUTURUM: het streven is om fietskledingstukken voor de fanatieke wielrenner steeds wat beter te maken dan ze zijn. En dan bedoel ik vooral duurzamer. We zagen dat de industrie dat deel nog niet optimaal invulde en dat er verbetering mogelijk was. Door het zelf op te pakken, heb je meer in eigen hand. Heb je beter grip op wat er in de keten van jouw kleding gebeurt. Al lijkt dat gemakkelijker dan het is, want je hebt met veel schakels te maken, denk aan de producent, toeleveranciers van stoffen, toeleveranciers van garens en transporteurs. Je moet daar bovenop zitten”, zegt Harmen van der Meulen, oprichter en eigenaar van FuturumShop.

Het eerste grote wapenfeit van FUTURUM was de lancering van 4 SEASONS. “Die ontstond vanuit mijn persoonlijke wens om in de winter in een korte broek met beenstukken te rijden. Dat vind ik prettiger dan in een lange broek. Alleen is het niet te doen om ’s winters in bib shorts te fietsen: veel te koud bij je kruis. We ontwikkelden dus een duurzame, warme broek, met daarboven een geschikt jack. Handgemaakt in Europa, met materialen die lang meegaan. Het idee was dat je met één kledingset in principe in alle vier seizoenen kunt rijden, iets wat de echte fanatiekeling die altijd door wil als muziek in de oren klinkt. 4 SEASONS was een schot in de roos. Opvallend genoeg viel vooral het jack in de smaak.” Van der Meulen beschouwt het succes van 4 SEASONS als één van de twee belangrijkste mijlpalen van FUTURUM tot dusver.

Nog meer merinowol
Merinowol komt niet alleen voor in de performancekleding van FUTURUM, maar is ook verwerkt in de vrijetijdskleding van Woolpan, een nieuw merk van FuturumShop. “Door het zaadje in de lifestyle te planten, worden natuurlijke materialen als merino straks misschien ook standaard in andere categorieën. En ik blijf erbij: merino heeft fantastische eigenschappen.”

De andere belangrijke mijlpaal: de steeds bredere toepassing van merinowol in kleding. Die is in tegenstelling tot veel andere materialen 100 procent biologisch afbreekbaar. Bovenal draagt merino prettig op de huid, zorgt deze wol voor een goede regulatie van de lichaamstemperatuur en heeft deze zelfreinigende eigenschappen. Zweetgeuren verdwijnen vanzelf als je kleding van merino een tijdje aan de waslijn laat uitwaaien. Voor sportievelingen die de lat hoog leggen, zijn dat absolute pluspunten. “We hebben veel energie gestoken in het creëren van een merino ondershirt met een nauwsluitende pasvorm. Merino ondershirts bestonden al wel, alleen zaten die los. Ze flubberden. Ook werden ze genaaid, wat vanwege de naden kan irriteren. Wij hebben het met onze productiepartner voor elkaar gekregen om met merinogarens een goede baselayer te breien, precies zoals dat met synthetische garens gebeurt. Het was een behoorlijke uitdaging, want shirts met een dusdanig hoog percentage merinowol breken in de wasmachine of gaan stuk bij het uittrekken. Onze sterke, rondgebreide baselayer bestaat voor 95 procent uit merino en is dus bijna volledig van natuurlijke materialen.”

Het team van FUTURUM was aanvankelijk sceptisch over de merino baselayer. “De vraag die het team opwierp: zit de markt hier wel op te wachten? Een antwoord bleef uit, logisch, want het product bestond nog niet. We hebben besloten door te pakken. Onze productontwikkelaars zijn met toeleveranciers in de slag gegaan, dat alles om de fanatieke wielrenners op hun wenken te kunnen bedienen. Na vele meetings, uitgebreide tests en controles wisten we: nu hebben we iets nieuws dat echt iets toevoegt aan de categorie fietskleding. Afgelopen winter brak de merino onderkleding definitief door. Merino is heerlijk om in te sporten.” FUTURUM kijkt nu naar nog meer toepassingen met merino. “We hebben naast de baselayers ook al een zomershirt met een bepaald percentage merino. Dat aanbod breiden we graag uit. De bedoeling is dat natuurlijke materialen de synthetische stapsgewijs vervangen, zodat je daarvan steeds minder hebt. In onze 4 SEASONS-lijn kijken we bijvoorbeeld naar vervanging van de isolerende binnenzijde van het jack. Het zou geweldig zijn als we het jack binnenin weten te lamineren met merino. Vanwege de goede eigenschappen. En zeker uit duurzaamheidsoogpunt. Synthetische vezels kunnen loslaten. Bijvoorbeeld tijdens een rit, maar ook bij een wasbeurt. Via het afvoerputje belanden ze in de oceaan, waar ze niet of nauwelijks zullen afbreken.”

“We hebben nu iets nieuws dat echt iets toevoegt aan de categorie fietskleding”

Op de burelen van FUTURUM is dit een van de hot topics van dit moment. “Maar liefst een derde van de microplastics in de oceaan komt uit onze wasmachines. Daarom willen we onze kleding in Europa, dicht bij huis, zo veel mogelijk van natuurlijke materialen maken in plaats van synthetische. Werk je met sterke kwaliteitsmaterialen, dan is de slijtage minder. Zijn die ook nog eens natuurlijk, dan is er geen man overboord als de vezels op den duur in de wasmachine loskomen”, zegt Van der Meulen. “We zijn continu bezig met allerlei tests. Zo werken we bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een technologie waarmee je garens kunt behandelen, zodat er geen vezels meer vrijkomen. Slaagt onze test, dan is dat natuurlijk dé oplossing.” Om precies dezelfde redenen ontwikkelt FUTURUM geen kleding meer die fluorhoudende bestanddelen bevat. “Heel veel regenjassen hebben een coating die een PFAS, oftewel fluorverbinding, bevat. Deze coating ondersteunt bij de regenbescherming, maar de natuur is er niet bij gebaat. In Noorwegen zijn skigebieden vervuild nadat langlaufers wax met PFAS op hun ski’s gebruikten. In ons geval willen we die fluorhoudende delen niet in de wasmachine. 4 SEASONS, bijvoorbeeld, is daarom waterafstotend én PFAS-vrij. Vaak hoor je in de industrie dat er geen goede alternatieven mogelijk zijn. Maar wie erbovenop zit en de wil heeft, kan heel vooruitstrevend zijn.”

Tour de France-winnaar
Bij de lancering riep Harmen van der Meulen dat de Tour de France-winnaar ooit in FUTURUM-kleding zou rijden. “Onze primaire focus ligt en blijft op het verbeteren en verduurzamen van de producten. We blijven die ingeslagen weg volgen. Dan komt vanzelf het moment dat de Tour de France-winnaar onze kleding wil gaan dragen. Renners willen er dan niet meer omheen. Daar ben ik van overtuigd. We merken het nu al aan 4 SEASONS: er zijn best wat bekende renners die het dragen en er heel graag in rijden. Automatisch zetten we een volgende stap.”

Garnaal
Van der Meulen heeft de duurzame drive, die nu sterk doorklinkt in FUTURUM, altijd al gehad. Hij volgt de actualiteiten, verdiept zich overal in. “Laatst las ik over de ophef nadat er een stukje plastic was gevonden in een garnaal die bedoeld was voor consumptie. Geen prettig idee natuurlijk, maar laten we wel wezen: we worden omringd door plastics en chemische stoffen. Als de zon schijnt, zie je pluisjes in de lucht dwarrelen. Grote kans dat het deels om vezels gaat die van je kleding losgekomen zijn. Zit je in een synthetische sweater met fluorhoudende delen aan het ontbijt, dan kun je er donder op zeggen dat stukjes op je boterham met pindakaas belanden. Wist je dat we per jaar een hoeveelheid plastic van één creditcard binnenkrijgen?” Dat ene plasticdeeltje in de garnaal is relatief peanuts. Op alle fronten is daarom verandering nodig, stelt Van der Meulen. “Blijven we in synthetische fietskleding rijden waar vezels gemakkelijk van loskomen, dan heeft dat consequenties. Je moet niet verbaasd opkijken als uit analyse van een schep zand langs een fietspad op de Veluwe ooit blijkt dat er twintig stukjes microplastics in zitten. Mensen fietsen daar nou eenmaal en laten daar onbedoeld en ongewild iets achter. Als merk nemen we verantwoordelijkheid en laten we zien dat we met duurzamere keuzes verandering kunnen brengen.”

De favoriete FUTURUM-kleding van Harmen van der Meulen

FuturumMag.19

Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.19, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.