De Pirelli Cinturato Velo TLR vouwband is gemaakt om je op lange tochten in de herfst optimaal te laten genieten van je rit. Deze extra brede wegband zorgt voor extra grip tijdens mindere weersomstandigheden en voorkomt bovendien dat je lek rijdt, dankzij de ArmourTech bescherming. De Cinturato Velo is een band die is ontwikkeld voor de weg maar ook zeker geschikt is om kortere stukken over licht offroad-terrein te rijden. Ideaal voor lange toertochten waarbij je grind- of gravelwegen aandoet. Bovendien is hij geschikt voor tubeless. Maak je deze band tubeless? Dan verhoog je daarmee de lekbestendigheid, snelheid en de hoeveelheid grip. Ook bij regen of andere minder prettige weersomstandigheden.
Mag deze band nu wel of niet op hookless velgen. De verwarring is ondertussen compleet :-) Volgens de filter is hij geschikt voor hookless velgen, volgens de commentaar op de vraag vna Kristof niet. Volgens Pirelli zelf ... die weten het precies niet meer :-)
Volgens de leverancier is deze band geschikt voor hookless velgen.
Ik heb nu 700x28C, wil iets smaller gaat de 700x26C passen?
Dan zal 26mm breed ook geen problemen opleveren inderdaad!
Is deze band geschikt voor een velg met binnenmaat 21mm?
De 35mm versie wel.
Is deze band (35mm) compatibel met de ZIPP 303s velgen (hookless / 25mm) ?
Deze banden zijn niet geschikt voor gebruik op hookless velgen. Wanneer je interne velgbreedte 25mm is, is het ook aan te raden om minimaal 42mm breed te gaan.
Hoe valt deze band? Valt de 26mm versie ook echt breder als de Schwalbe Pro One TLR 25mm?
Dat verschil een beetje per velg, maar hij valt op dezelfde velg inderdaad wat breder dan de Schwalbes in 25mm.
Product is makkelijk tubeless te monteren. Bandjes op veld monteren, beetje sealant erin en met normale fietspomp luchtdicht bij eerste poging. Weggedrag is prettig. Benieuwd naar lange termijn wat betreft duurzaamheid en lekbestendigheid.
Mijn eerste ervaring met tubeless set-up. Deze Pirelli band ging makkelijk met de hand op de velg (DT SWISS P1800 SPLINE 23). Vervolgens met een gewone vloerpomp oppompen zonder ventielkern zodat de band zich goed 'zet' . Ongeveer 30-40 ml Muc-off sealant erin, oppompen met ventielkern erin, beetje draaien en schudden zodat de vloeistof zich goed verspreidt en fietsen maar. De band valt wel breder uit; 26mm wordt 28mm breedte op een 18mm velg bij 5.8 bar. Als het past is dat alleen maar winst in de vorm van meer lucht en grip en dus meer comfort. Prima trainingsband.
Een band die enorm bestand is tegen lekrijden. Ik gebruik ze tubeless en de rolweerstand is heel goed voor zo’n sterke band.
Vorige week de 28 mm variant van deze band besteld, omdat ik voor de winter toch opzoek was naar iets meer grip. De banden zitten best wel heel erg mooi verpakt, geeft een premium gevoel. In het doosje zit, verrassend een band en een technisch bulletin met een tabel voor de bandenspanning voor tubeless/tube. De montage beschrijving voor zowel tubeless als met tube staan op de zijkanten van de verpakking. De band was makkelijk te monteren, met tubes, had een bandenlichter nodig om het laatste stukje over de velgen rand te krijgen. Vandaag uitvoerig wezen testen op het asfalt voelt de band goed en rolt goed. Ook wat gravel (fijn grint) en schelpenpad meegepakt, de band heeft geen krimp gegeven. Dus niet lek gereden!
Goede eerste ervaring met tubeless. Gemakkelijk te monteren, gewoon met een degelijke vloerpomp op te blazen en blijft een hele dag op de gewenste druk. Rijdt comfortabel, goede grip geeft vertrouwen. Weegt ietsje meer en heeft een wat hogere rolweerstand dan bijvoorbeeld de GP5000, maar daar zou je dan wel gemakkelijkere montage en betere lekbescherming voor in de plaats krijgen. Aandachtspuntje is wel de bandbreedte, ik heb de 28mm versie en gemonteerd kom ik op 30mm op mijn wielen (DT Swiss PR1600). Zeker geen minpunt, maar als je frame maar max 28mm toelaat zou ik eerder voor de 26mm uitvoering kiezen. Zeker goed voor de herfst en winter. Voor de lente en zomer misschien uitkijken naar een iets lichtere set.
Pirelli Cinturato Velo TLR Vouwband Zwart/Groen |