FAQ Fietsbanden | De beste fietsband voor jou

Ruben Wattel | 16 juli 2022

Goede banden zijn belangrijk voor een plezierige rit. Maar als je in de markt bent voor nieuwe banden, kun je voor veel vragen komen te staan. Wij zetten de meest gestelde vragen voor je op een rij en geven je antwoord. Zo ben jij zeker dat je de beste fietsband voor jouw doeleinden koopt.

» Bandenmaten

» Tubeless

» Achtergrond

» Overige vragen


Wat betekenen de maten van banden?

Fietsbanden zijn er in vele verschillende soorten en maten. Vooral door de verschillende maataanduidingen is het lastig om te bepalen welke maat geschikt is. Daarom leggen we je graag eerst nog eens kort uit wat het verschil is tussen de verschillende bandenmaten en laten we je zien hoe je kunt bepalen welke banden op jouw velg passen. De maataanduiding bij fietsbanden bestaat altijd uit twee componenten: de breedte van de band en de diameter van de band. Er zijn verschillende manieren om die maten aan te duiden: ETRTO, Frans of Inch.

ETRTO
De maataanduiding ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization) meet de breedte van de band en de diameter van binnenring van de band millimeter. Een voorbeeld kan zijn: 25-622. 25 staat dan voor de breedte en 622 voor de diameter. De binnendiameter zie je ook in onderstaande afbeelding. De blauwe ring is de velg (het wiel), de zwarte ring de band. De pijl wijst van binnenzijde van de band tot binnenzijde aan de andere kant.

fietsbandenmaat ETRTO

Franse maat
Bij alle racefietsbanden en gravelbanden die je bij FuturumShop kunt kopen, gebruiken we de Franse maat. Deze geeft de diameter van de buitenkant van de band en de breedte in millimeter. Een voorbeeld kan zijn 700x25c. 700 staat dan voor de diameter en 25 voor de breedte. De buitendiameter zie je ook in onderstaande afbeelding. De blauwe ring is de velg (het wiel), de zwarte ring de band. De pijl wijst van de buitenzijde van de band tot buitenzijde aan de andere kant.
fietsbandenmaat franse maat

Inch
Alle mountainbikebanden bij FuturumShop worden gemeten in inch. De maat werkt hetzelfde als de Franse maat, maar dan niet in millimeter, maar in inches. Deze geeft dus de diameter van de buitenkant van de band en de breedte in inches. Een voorbeeld kan zijn 29×2.35″. 29 staat dan voor de diameter en 2.35″ voor de breedte. De buitendiameter zie je ook in onderstaande afbeelding. De blauwe ring is de velg (het wiel), de zwarte ring de band. De pijl wijst van de buitenzijde van de band tot buitenzijde aan de andere kant.
fietsbandenmaat inch

Omrekentabel
In onderstaande tabel kun je de verschillende maten met elkaar vergelijken. De maten in deze tabel zijn de meest gebruikte banden maten op de verschillende type fietsen.

Soort band ETRTO Franse maat Inch
Racefiets 25mm breed 25-622 700x25c 28×1.00″
Racefiets 28mm breed 28-622 700x28c 28×1.10″
Cyclocross 33mm breed 33-622 700x33c 28×1.30″
Gravelbike 38mm breed 38-622 700x38c 28×1.50″
Gravelbike 40mm breed 40-622 700x40c 28×1.55″
Mountainbike 26 inch 57-559 571x57c 26×2.25″
Mountainbike 27,5 inch 57-584 650Bx57c 27.5×2.25″
Mountainbike 29 inch 60-622 700x60c 29×2.35″

Welke band past op welke velg

Een nieuwe band moet natuurlijk op je wielen passen, anders heb je er niets aan. Bij de aanschaf kun je op twee dingen letten: de diameter en de breedte van de band. Voor racefietsen, gravelbikes* en cyclocrossers spreekt het redelijk voor zich. Deze fietsbanden hebben vrijwel altijd dezelfde diameter: 700c (Franse maat) / 622mm (ETRTO) / 28 inch (inches). Dit zijn verschillende aanduidingen voor dezelfde maat. Je kunt dus vooral naar de breedte van de band kijken. Ben je tevreden met de huidige banden? Dan kun je dezelfde breedte nemen. Wil je een andere maat, dan moet je rekening houden met de interne breedte van je velg. Bij race-, cross- of gravelwielen ligt die breedte meestal tussen 15-23mm. Check onderstaande maattabel voor wat wij aanraden per velgbreedte. Bredere en smallere banden passen vaak ook nog wel, maar gaan ten koste van veiligheid of weggevoel en prestaties en raden wij daarom niet aan. Let er ook op dat de band qua breedte in het frame van je fiets past en niet aan gaat lopen.

*Let op, sommige gravelbikes hebben een 650b wiel, check het voor de zekerheid dus wel even. De maten staan altijd op de zijkant van je huidige banden.

Interne velgbreedte Minimale bandbreedte Maximale bandbreedte
15mm 23mm 28mm
17mm 25mm 33mm
19mm 28mm 50mm
21mm 35mm 52mm
23mm 37mm 57mm
26mm 40mm 62mm

Lees verder over de verschillende maatvoeringen van fietsbanden, waar we nog uitgebreider in gaan op de verschillende maten en je meteen een passende kunt aanschaffen.

Kan een 28mm band op elke velg

De meeste wielen zijn geschikt voor 28mm brede banden. Als je een ouder wiel hebt, heeft die waarschijnlijk een smalle interne velgbreedte. Een 28mm brede band past daar minder goed op. Wielen met een interne velgbreedte van 17mm of meer zijn geschikt. Ze passen het beste op wielen met een velgbreedte tussen 19 en 23mm.
Mountainbikebanden
Bij mountainbikes verschillende diameters van de wielen nog wel met grote regelmaat. Er worden drie verschillende maten gehanteerd: 26 inch, 27.5 inch en 29 inch. Als je die maat weet, hoef je alleen de breedte nog te bepalen. De meest gebruikte breedtes liggen tussen 2.00 en 2.60 inch. De breedte van de band kun je laten afhangen van de persoonlijke voorkeuren. Een bredere band geeft meer grip en comfort en rolt makkelijker door zanderig terrein. De rolweerstand ligt wel hoger op hardere ondergronden. Let er wel op dat de band qua breedte in het frame van je fiets past en niet aan gaat lopen. Meer info? Check onze blog over bandenmaten.

Welke bandenmaat heb ik nodig op de fiets?

Als je je fietsband gaat vervangen, kun je sowieso dezelfde maat terugkopen als je al had. Wil je iets veranderen aan hoe je fiets aanvoelt of reageert? Dan kun je bewust kiezen voor een bredere of smallere band, of met een ander noppenprofiel. In bovenstaande tabellen en tekst kun je lezen welke bandenmaten er passen op je fiets. Maar wanneer kies je voor een brede band of juist een smalle band? Die keuze is aan jou.

Is een bredere band beter?

Vroeger waren banden vaak zo dun mogelijk en met een hoge druk erin, dat zou sneller rollen. In de laatste jaren zijn we erachter gekomen dat rolweerstand vooral ontstaat door kleine trillingen van oneffenheden in de ondergrond. Het minimale op-en-neer bewegen van de band geeft relatief veel weerstand. Een bredere band die minder hard is opgepompt vormt zich naar de oneffenheden in de weg en vangt ze op. Daardoor is de rolweerstand lager. Alleen als de ondergrond perfect glad zou zijn (bijvoorbeeld op een wielerbaan) is een smalle, hard opgepompte band sneller omdat hij een minder groot contactoppervlak met de ondergrond heeft. Op racefietsen en mountainbikes zie je daarom steeds bredere banden verschijnen. Een bredere band geeft ook nog eens meer grip en is op racefietsen in combinatie met de meeste moderne velgen meer aerodynamisch dan smalle banden. De meeste racefietsen komen tegenwoordig met 25-30mm brede banden, gravelbikes met 38-42mm brede banden en cross country mountainbikes met 2.20-2.40 inch brede banden.

Waarom 28mm banden voor de racefiets?

Een bredere band vangt oneffenheden van de weg beter op. Die oneffenheden zijn een grote veroorzaker van rolweerstand. Een band die de trillingen van de weg beter opvangt, heeft dus een lagere rolweerstand. Steeds meer racefietsers kiezen voor bredere banden van bijvoorbeeld 28mm breed. Als je nu een nieuwe racefiets koopt, is de kans zelfs groot dat daar 28mm banden op zitten. De breder band is meteen ook een stuk comfortabeler dan een smalle harde band.

Welke band moet ik kiezen voor mijn racefiets?

De meest populaire racefietsband is de Continental Grand Prix 5000 in 25mm of 28mm breedte.Als je weet welke bandenmaat je moet hebben, blijven er nog een heleboel soorten en merken over. Ga je voor een winterband, een snelle raceband of iets daar tussenin? In onze keuzehulp racefietsbanden vind je de beste band voor jou!


Welke band moet ik kiezen voor mijn gravelbike?

Het type en de breedte van de gravelband die je kiest hangt grotendeels af van de ondergrond waarop je gaat rijden. Hoe je daarin de beste keuze maakt lees je in onze blog over de keuze voor gravelbanden. Wij hebben een aantal banden al voor je geselecteerd waarmee je zeker weet dat je een goede keuze maakt. Die banden vind je in onze keuzehulp gravelbanden.

Welke band moet ik kiezen voor mijn mountainbike?

Ga je voor een brede band met grote noppen om veel grip te hebben in de bochten? Of fiets je veel op hardere ondergronden en is een snelle band dus meer wat voor je? Antwoord op die vragen en de beste mountainbike voor jou vind je in onze keuzehulp mountainbikebanden.

Waarom kiezen veel mountainbikers voor een verschillende voor- en achterband?

Op de mountainbike vraag je andere dingen van je voorwiel dan van je achterwiel. De voorband moet sturen, terwijl er minder druk op staat. De noppen zijn daarom daar vaak wat grover. Ze bijten zich beter vast in de ondergrond om je grip te geven. Jouw gewicht hangt voornamelijk op de achterband. Daar zoek je iets dat een lekker lage rolweerstand heeft en op de zijkanten misschien wat meer noppen voor voldoende grip. Het is daarmee dus heel gebruikelijk om op de mountainbike met twee verschillende banden te rijden.

De juiste MTB-band per ondergrond

Er zijn veel verschillende mountainbikebanden, want verschillende ondergronden vragen om verschillende banden. Hier de meest voorkomende ondergronden voor je op een rijtje:

Allround
De ene keer fiets je een zomers ritje door mul zand, de volgende keer in de herfst door een waar modderbad en daarna weer op een goed onderhouden singletrack. Klinkt dat herkenbaar? In het ideale geval zou je dan iedere keer andere banden gebruiken, maar dat is ook niet erg praktisch. Daarom kun je dan het beste gaan voor een allround band. Voldoende grip in de modder, zonder teveel rolweerstand te ontwikkelen op snelle ondergronden.

Droge ondergrond
Op droge ondergronden heb geen grove noppen nodig. Die graven zich alleen maar in bij mul zand en zorgen voor een hoge rolweerstand op harde, droge paden. Je kunt dus het beste voor een band zonder noppen op het loopvlak gaan en eventueel wat lichte noppen op de zijkanten voor grip in de bochten. Een semi-slick dus.

Natte bosgrond
Als je in Nederland gaat mountainbiken, ga je deze ondergrond waarschijnlijk wel tegenkomen. Lichte noppen op het loopvlak en een grovere nop aan de zijkant geeft voldoende grip, zonder een te hoge rolweerstand te geven. Hoe verder de noppen uit elkaar staan, hoe minder snel de band vol komt te zitten met modder, maar hoe hoger de rolweerstand ook.

Modder
Een specifieke modderband heeft een grote nop. Die komt niet snel vol te zitten met modder en boort zich door de modder heen om grip te vinden op de hardere grond onder de modder. Nadeel van dergelijke banden is een verhoogde rolweerstand op hardere ondergronden. De grip is daar ook minder, doordat je een kleine contactoppervlak hebt met de ondergrond.

Rotsachtig of stenen
Breed, breder breedst. Als je op rotsachtig terrein gaat fietsen, ga je het beste voor een zo breed mogelijke band met flinke noppen erop. De noppen zoeken grip waar dat kan en de brede band zorgt voor een zo groot mogelijk contactoppervlak met de ondergrond.


Wat zijn tubeless banden?

Banden die tubeless te gebruiken zijn, kun je zonder binnenband gebruiken. Ze worden ook wel Tubeless Ready (TLR) of Tubeless Easy (TLE) genoemd. De band is zo ontworpen dat hij een luchtdicht systeem wordt in combinatie met een tubeless-ready velg. In de doe je een vloeibare latex of sealant die kleine gaatjes in de band kan dichten. De kans op een lekke band is daardoor een stuk kleiner geworden. Bovendien kun je geen stootlek meer krijgen. Een stootlek ontstaat als je bijvoorbeeld tegen een tak of stoep aanfietst en de binnenband geplet wordt tussen de buitenband en de velg. Omdat tubeless banden geen binnenbanden hebben, kun je zonder kans op stootlek met een lagere druk rijden. Dat verhoogt het comfort en de grip op de fiets.

Wat zijn de nadelen van tubeless banden?

De installatie van tubeless banden is een stukje ingewikkelder dan met banden met een binnenband. Je heb in veel gevallen een compressor of speciale pomp nodig om de band op de velg te ‘zetten’. Mocht je onderweg toch een lekke band krijgen, dan in het best een gedoe om de band met een plug te repareren of om een binnenband in de tubeless band te krijgen die onder de latex zit.

Hoe monteer je tubeless banden?

Het monteren van tubeless banden gaat net een beetje anders dan ‘gewone’ banden. Je hebt de volgende spullen nodig:

  • Tubeless Ready banden
  • Luchtdicht tubeless wiel
  • Tubeless ventiel
  • Vloeibare lekbescherming (latex/sealant)
  • Voetpomp met drukkamer of compressor
  • Poetsdoek
  • Beetje geduld

Voor het monteren doorloop je volgende stappen:

  1. Breng het tubeless ventiel en (indien nodig) velglint aan op de velg
  2. Zet de buitenband op de velg
  3. Pomp de band op (eventueel met een compressor) totdat je de band op de velg hoort zetten (harde tikken)
  4. Draai de kern uit het ventiel (de band loopt nu leeg)
  5. Breng tubeless sealant aan via het ventiel
  6. Draai de ventielkern terug en pomp de band weer op

Hoeveel tubeless sealant moet er in mijn banden?


Ongeveer 40ml in een raceband, 60ml in een gravelband en 80ml in een mountainbikeband. De exacte hoeveelheid verschilt per merk sealant/latex en hoe breed de band is. Staat het niet op de verpakking van de sealant? Dan kun je de eerder genoemde hoeveelheden aanhouden.

Wat zijn hookless velgen?

Traditioneel hebben velgen een opstaande rand om een buitenband vast te klemmen (hooked velgen, op onderstaande afbeelding rechts). Steeds meer tubeless velgen hebben dat haakje niet (op onderstaande afbeelding links). Als je daar banden op monteert, heb je banden nodig die geschikt zijn voor hookless velgen. Of banden daarvoor geschikt zijn lees je op onze site terug in de productspecificaties per band.
Hookless velgen doorsnede

Wat is het verschil tussen tubeless, tubular, draadbanden en vouwbanden?

  • Tubeless: een opvouwbare band die zonder binnenband kan worden gebruikt als je een tubeless ready wiel hebt. Een vloeibare latex zit in de band om kleine gaatjes te dichten.
  • Tubular: een band met binnenband er in vastgenaaid. De band wordt op een tubular velg gelijmd. Werd door de profs gebruikt, maar die stappen steeds meer over op tubeless.
  • Vouwband: meest voorkomend. Een standaard opvouwbare band die alleen met binnenband gebruikt kan worden.
  • Draadband: verouderd systeem, een niet-opvouwbare band die alleen met binnenband gebruikt kan worden.

Voor racefietsen zijn er vier verschillende typen banden beschikbaar: tubeless, tubular, vouwband en draadband. Op de mountainbike en gravelbike vind je vooral vouwbanden of tubeless banden. De banden banden hebben klemmen zich vast door een verstevigde kern in de randen van de band. Vroeger was dit een ijzeren draad, vandaar de term ‘draadband’. Tegenwoordig hebben banden flexibelere hiel en zijn ze op te vouwen. Daar komt de tem ‘vouwband’ vandaan.

Opbouw van een band

Een band ziet er misschien uit als één stuk rubber, maar is nauwkeurig samengesteld uit meerdere lagen. De basis van de band is het karkas, dat zou je het skelet van de band kunnen noemen. Het karkas kun je op sommige skinwall banden zien zitten. Er is dan op de zijkant van de band geen rubber aangebracht. Dat maakt de band soepeler en geeft een gave look. In de randen zit een hielkern, die zorgt dat de band goed op de velg blijft zitten. Vroeger was dit een ijzeren draad, tegenwoordig hebben banden flexibelere hiel en zijn ze op te vouwen. Bovenop het karkas wordt eventueel een lekbeschermende laag aangebracht. Vervolgens komt het rubberen loopvlak op de band met een eventueel noppenpatroon.

Wat betekent TPI?

De TPI van een band gaat over het karkas. TPI staat voor ‘threads per inch’. Het karkas van een band bestaat uit draden die dicht naast elkaar liggen. Hoe meer draden er naast elkaar liggen, hoe soepeler een band is. Dat bevordert het weggevoel.

Wat voor rubber zit er in een fietsband?

Een fietsband wordt gemaakt van rubber, maar er komt meer bij kijken dan dat. Bandenmakers stoppen het rubbermengsel vol met andere dingen die de kwaliteiten van de band ten goede komen. Denk daarbij aan vulstoffen, weekmakers, bescherming tegen veroudering, vulkanisatiemiddel en kleurstoffen.

Wat is het verschil tussen een winterband, zomerband of een 4 seizoenenband?

Veel fietsers kiezen ervoor om in de winter met een ander type band te rijden dan in de rest van het jaar. In de winter ligt er meer vuil op de wegen en zijn ze vaak nat, waardoor de kans op lekrijden groter is en je meer grip kunt gebruiken. Daarom kun je een speciale winterband nemen die meer grip geeft en beter lekbestendig is, zoals de Continental 4 SEASON band. Die heeft vaak ook wat meer profiel voor een betere afwatering in de regen. Veelal is dit profiel verwerkt aan de zijkant van de band, zodat je zelfs in regenachtig weer grip hebt in bochten. Ook de rubbersamenstelling is anders. Banden voor slecht weer zijn opgebouwd uit meerdere lagen. Hierdoor heb je een iets hogere rolweerstand, maar sta je wel minder vaak stil met een lekke band. Door de meerlaagse samenstellingen, hebben scherpe steentjes een kleinere kans om door je band heen te prikken. Daarnaast droogt deze compound minder snel uit bij vrieskou. Door de combinatie van de rubbersamenstelling of ‘compound‘ en het andere loopvlak, heeft de band uiteindelijk een langere levensduur dan een zomerband. Hoe te lager de temperatuur, des te hoger de slijtage van je zomerbandje. Dus twijfel niet als je het wegdek langzaamaan ziet veranderen in een bladerdek. Wissel je banden, voordat jij degene bent die stilstaat langs de weg.

Waarom zou je die winterband eigenlijk niet het hele jaar gebruiken vraag je je misschien af? Een winterband is vaak een stuk zwaarder en heeft een hogere rolweerstand. Je moet dus harder trappen om dezelfde snelheid te fietsen. Vind je dat niet erg en wil je graag de betrouwbaarheid van een winterband? Dan kun je daar prima het hele jaar mee doorfietsen. Kies daarvoor een van onderstaande banden:

Winterbanden

Zomerbanden
Wil je in de zomer het maximale uit je ritten halen? Dan ga je voor een snellere band als de Continental Grand Prix 5000, Vittoria Corsa of Ere Research Genus.

Een band voor het hele jaar
Geen zin om je banden te wisselen, maar wil je toch een band die goede lekbestendigheid heeft, zonder teveel in te leveren op rolweerstand en gewicht? Dan kun je voor een middenweg gaan. Deze all-seasonbanden zijn vaak scherp geprijsd en bieden op die manier veel waar voor je geld. Goed voorbeeld daarvan is de Vittoria RubinoPro. Een echte allrounder, met een goed profiel en uitstekende lekbestendige laag. Een ander merk dat sinds enkele jaren de racefietsmarkt betreden heeft en de ervaring bij autobanden uitrolt in de fietswereld is Pirelli. De P7 Sport is in een korte periode uitgegroeid tot een gewilde raceband voor trainingen, het hele jaar door.

Voor onze jaarlijkse best keuze, verwijzen we graag naar de keuzehulpblog voor racebanden.

Banden vervangen

Benieuwd hoe je zelf je banden kunt vervangen? Bekijk onderstaande Mechanic Monday video en klik hier voor de blog over banden verwisselen.

Hoeveel druk moet er in mijn banden?

De beste luchtdruk is afhankelijk van je lichaamsgewicht, de breedte van je velgen en de breedte van je banden. Hoe zwaarder je bent, hoe meer druk je zou moeten pompen. Hoe breder je banden, hoe minder druk je zou kunnen pompen. Maar daarnaast is ook het weer een factor die meeweegt. Tot slot hebben banden een minimale en maximale druk waartegen ze bestand zijn. Dat staat altijd op de band, let daar ook op. Wil je exact weten hoe het zit op de racefiets? Lees dan deze blog over de juiste bandenspanning, waarbij de mensen van Team Jumbo-Visma je op weg helpen.

Op de mountainbike houdt je ook nog rekening met de ondergrond. Het is goed om daar lekker veel te proberen. Start bijvoorbeeld met een wat hogere druk en laat tijdens het fietsen af en toe een beetje druk uit de band. Je gaat dan vanzelf merken wat voor jou de prettigste druk is en waar je genoeg grip hebt zonder teveel rolweerstand te hebben.

Wat is de beste mountainbikeband voor op de weg?


Als je met je mountainbike op asfalt fietst, heb je geen noppen nodig. Kies dus voor een band met een zo glad mogelijk profiel, zoals de Vittoria Tattoo II Rigid.

Wat zijn anti-lekbanden?

Een anti-lek band heeft een extra goed beschermende laag in het rubber verwerkt. Vrijwel alle banden hebben een lekbeschermende laag, behalve sommige tijdritbanden. Hoe dik de beschermende laag is en van welk materiaal deze is, heeft invloed op de lekbestendigheid van de band. Een dikke lekbestendige laag, zorgt er wel voor dat de band minder soepel rolt. Je kunt dus een keuze maken wat je belangrijker vindt: een heel soepele band, of een zo klein mogelijke kans op lekrijden.

Welke racefietsbanden zijn anti-lek?

Racefietsbanden met goede lekbescherming zijn bijvoorbeeld de Vredestein Fortezza Senso All Weather en Vittoria RubinoPro G2. Op de racefiets wil je niet lekrijden. Sommige banden zijn specifiek gemaakt om zo goed mogelijk lekbestendig te zijn. Ze hebben wel een wat hogere rolweerstand dan een wedstrijdband, maar daar krijg je wel een heleboel vertrouwen voor terug.



Lees verder