Trends | Tubeless

Kevin Timmerman | 04 februari 2020

Tubeless is more! De trend naar tubeless zet door. De kans op lekrijden is nihil, de banden zijn lichter, je kunt met lagere bandenspanning rijden en de rolweerstand is minder. In de mountainbike- en cyclocrosswereld zie je niet anders meer. Inmiddels experimenteert ook het profpeloton ermee.

Trends 2020 Voorjaar/Zomer

Check ook de overige Trends!

» Vermogensmeters   » Gravel Rijden   » Grote fietsbrillen  » Schijfremmen

Een tubeless fietsband is afgekeken van de automotive branche. Een autoband wordt direct om de velg gelegd, zonder binnenband. Wil je een tubeless fietsband, dan moeten de velgen wel luchtdicht zijn. Heb jij velgen met gaatjes? Dan kun je ze eventueel afdichten met een speciaal velglint.

Wat heb je nodig en waar moet je op letten bij de montage?

Lees verder over wat je allemaal nodig hebt om tubeless te rijden en waar je bij de montage op moet letten.

Minder kans op lekrijden

Wil je nooit meer in de berm lopen hannesen met minipompjes en bandenlichters? Dan is een overstap naar tubeless zeker het overwegen waard. Zoals het woord het al zegt, gebruik je geen binnenband. Een lek wordt geheel automatisch gedicht dankzij speciale anti-lek vloeistof; je kunt altijd door.

Lagere rolweerstand

De rolweerstand van tubeless banden is een stuk lager dan van standaard racebanden. Het ontbreken van een binnenband zorgt voor minder wrijving en dus een lagere rolweerstand, waardoor jij sneller gaat fietsen! Vanzelfsprekend is een tubeless band lichter dan de combinatie van binnen- en buitenband en daardoor een stuk efficiënter.

“Ik merkte echt direct het verschil toen ik de eerste meters op tubeless banden reed op mijn cyclocrossfiets. Het rijdt echt lichter en het voelt makkelijker. Vooral in de bochten profiteer je van meer grip. In de bossen zijn genoeg boomwortels te vinden waar je makkelijk een stootlek (snakebite) kunt krijgen wanneer je met een binnenband rijdt. Ik rijd nu 2 jaar tubeless en heb nog geen enkele keer lek gereden!”
– Claudia van FuturumShop

Meer grip en comfort?

Rijden met een lagere bandenspanning, zonder afbreuk aan prestaties? Dat kan met tubeless. Dat is vooral interessant voor cyclocrossers en MTB’ers, want voor hen is grip erg belangrijk. Maar ook voor wielrenners kan het prettig zijn, bijvoorbeeld als het regent of op een bochtig parcours. Met iets zachtere banden worden oneffenheden in het wegdek bovendien beter weg gefilterd, wat resulteert in meer comfort.

En wat doen de profrenners op de weg?

Prestatiegerichte mountainbikers en cyclocrossers zijn massaal overgestapt naar tubeless. De voordelen zijn duidelijk: meer grip op een zachte ondergrond en een kleinere kans op snakebites en lekrijden. Op de weg zijn de voordelen iets kleiner, maar ook in de Tour de France 2019 reden enkele teams hun ploegentijdrit al met de Continental Grand Prix 5000 TL en de Vittoria Corsa TL.

“Ik rijd al drie seizoenen tubeless op de weg. Mijn voormalige ploeggenoten bij Team Parkhotel Valkenburg reden ook tubeless. Tijdens wedstrijden heb ik een paar keer profijt gehad van mijn tubeless banden. Toen ik lek reed kon ik mijn wedstrijd nog met +- 0.5 bar minder bandenspanning vervolgen en hoefde ik me niet af te laten zakken om mijn wiel te verwisselen. Daarnaast ervaar ik meer grip bij wedstrijden met slecht wegdek, klinkers, kasseien en gravel omdat je met minder druk kunt rijden. Ik ben ook erg tevreden over de grip op bochtige en natte parcoursen.”
– Loes van FuturumShop

Lees verder