Tubeless banden zie je op steeds meer fietsen terugkomen en ook profrenners kiezen steeds vaker voor dit type band. Maar waarom zou je als racefietser, mountainbiker of gravelaar kiezen voor tubeless en hoe gaat het monteren van zo’n band op jouw wielen in zijn werk? In deze blog helpen wij je op weg!
Veel wielrenners kiezen nog steeds voor een traditionele buitenbanden die je met een binnenband gebruikt. In de mountainbikewereld heeft de mountainbikeband al veel breder zijn intrede gedaan. Ook veel gravelaars kiezen voor tubeless. Dat is niet zonder reden, want een tubeless gemonteerde band biedt veel voordelen. Meer algemene informatie over fietsbanden, zoals info over bandenmaten, bandendruk en soorten banden vind je in onze FAQ fietsbanden.
Als je je banden tubeless monteert, gebruik je ook een sealant in de band. Deze sealant of ‘latex’ zorgt ervoor dat een gaatje in de band vrijwel meteen wordt opgevuld zodat je gewoon door kunt fietsen. Plotseling luchtverlies door een klapband of ventielafscheuring is uitgesloten met een tubeless band.
Ben jij overtuigd en wil jij dit seizoen profiteren van de voordelen die tubeless banden bieden? Check dan goed of je wielen geschikt zijn voor het gebruik van tubeless banden. Het advies is om alleen wielen te gebruiken die door de producent uitdrukkelijk voor tubeless conversie zijn vrijgegeven. In onze webshop wordt bij geschikte wielen ‘tubeless ready’ (TLR) vermeld indien ze geschikt zijn voor het monteren van tubeless banden. Daarnaast kun je letten op hookless en niet hookless.
In de hieronder weergegeven stappen leggen we uit op welke wijze je het beste een tubeless band kunt (de)monteren op de velg. Tevens hebben we de handelingen verduidelijkt met de video die is toegevoegd. We hopen met het beschrijven van de juiste stappen meer inzicht te geven over de werkwijze en de handelingen.
Wanneer je onverhoopt toch lek rijdt, dan wordt deze automatisch afgedicht door de vloeibare lekbescherming. Meer over hoe je deze vloeistof aan kunt brengen lees je in onze blog over het monteren van een tubeless band. Alleen bij grote beschadigingen zoals insnijdingen of groot gat helpt de vloeibare lekbescherming niet. Bij grote gaten kun je een plug in de band stoppen om het gat grotendeels te dichten. Kleine kiertjes die dan open blijven worden gedicht door de sealant. Mocht ook dat niet mogelijk zijn, kun je altijd nog een binnenband monteren. Hiervoor moet je het tubeless ventiel en eventueel (een deel van) de vloeibare lekbescherming verwijderen.
Veel tubeless banden hebben een luchtdichte coating aan de binnenzijde. Deze kan je aan de binnenkant met een bandenplakset repareren. Het lek is echter vaak heel moeilijk te traceren. Daarom adviseren wij om bij een lek onderweg een binnenband te monteren. Daarvoor moet eerst het ventiel uit de velg gedemonteerd worden. Bij bijzonder lichte tubeless banden (b.v. Schwalbe Evo Tubeless) is de luchtdichte coating in het gewone rubbermengsel aan de buitenzijde geïntegreerd. Hier is een reparatie d.m.v. plakken niet mogelijk.
Een andere mogelijkheid om te repareren is een op latex gebaseerde vloeibare lekbescherming, zoals b.v. Tubeless Sealant van XAND, Doc Blue van Schwalbe of Peaty’s Tubeless Sealant. Deze vloeistoffen dichten elk lek effectief af en het zoeken naar een lek behoort tot de verleden tijd. De vloeistof is nog circa 3 maanden werkzaam.
In de zijkanten van een tubeless band zit een vrij stugge hiel. Als die zich net niet helemaal recht op de velg zet, ontstaat er een hoogteslag of ‘bobbel’. Dat gebeurt vooral vaak als je hem met binnenband gebruikt. Maak een sopje met warm water en zeep en laat de band leeglopen. Met een spons breng je dit aan op de band, om hem zo soepeler te maken. Pomp de band dan opnieuw op. Soms moet je het proces een paar keer herhalen.
Doorloop deze stappen, dan gaat het in de meeste gevallen goed. Werkt het toch niet, dan kun je een sopje met warm water en zeep maken. Maak met een spons de band nat en warm en probeer het oppompen nogmaals. De band nu soepeler en zal zich makkelijk zetten.
Het zetten van de band op de velg kan lastig zijn, omdat iedere band en iedere velg net anders is qua maten en soepelheid. Bij sommige combinaties krijg je de band gezet met een gewone vloerpomp en zonder veel moeite. In sommige andere gevallen lukt het zelfs met een compressor haast niet. Door onze tips te doorlopen gaat het zeker lukken!
De sealant in je tubeless banden zal na verloop van tijd uitharden en gaten niet meer goed dichten. Vervang daarom regelmatig (bijvoorbeeld ieder half jaar) deze sealant. Demonteer de band, maak de binnenkant en de velg goed schoon en monteer de band opnieuw.
Als een band voor de eerste keer tubeless maakt, kan er wat latex lekken uit de zijwanden van de band. Dit is normaal en stopt vanzelf. Dat komt doordat sommige banden een wat poreuze zijwand hebben. Die dunne zijwanden maken de band soepel.
Tubeless banden zijn vrij stug, waardoor je ze soms niet met de hand op de velg krijgt. Een Tyre Glider kan uitkomst bieden, daarmee krijg je banden makkelijker op de velg. Daarnaast kun je de hiel van band zoveel mogelijk in het midden van het velgbed leggen duwen. Zo maak je wat meer ruimte voor het laatste stukje band.