Tubeless banden monteren en repareren. Ontdek de voordelen!

Gastblogger | 20 januari 2022

Tubeless banden hebben de toekomst! Daar zijn de meeste topmerken die de beste banden voor wielrenners en MTB’ers ontwikkelen het allemaal over eens. Maar waarom zou je kiezen voor tubeless en hoe gaat het monteren van zo’n band op jouw wielen in zijn werk? In deze blog helpen wij je op weg!

Kies jij net als veel andere wielrenners al jaren voor de vertrouwde raceband met binnenband combinatie, zoals de >Schwalbe Durano Plus? Ondanks de uitstekende eigenschappen van deze topband, bieden tubeless alternatieven, zoals de Schwalbe Pro One nog een aantal voordelen.

De grootste voordelen van tubeless banden:

    Minder kans op lekrijden door kleinere kans op klapband en snakebites.
    Lagere rolweerstand omdat er geen onnodige wrijving is tussen band en binnenband.
    Hoger comfort doordat het mogelijk is om met lagere bandenspanning te rijden.
    Betere controle in kritische situaties en op slecht wegdek.

Ook zie je dat het gebruik van sealant ervoor zorgt dat een gaatje in de band vrijwel meteen wordt opgevuld zodat je gewoon door kunt fietsen. Plotseling luchtverlies door een klapband of ventielafscheuring is uitgesloten met een tubeless band.

(28)

ja, op voorraad

Zijn mijn velgen geschikt voor tubeless banden?

Ben jij overtuigd en wil jij dit seizoen profiteren van de voordelen die tubeless banden bieden? Check dan goed of je wielen geschikt zijn voor het gebruik van tubeless banden. Het advies is om alleen wielen te gebruiken die door de producent uitdrukkelijk voor tubeless conversie zijn vrijgegeven.  In onze webshop wordt bij geschikte wielen ‘tubeless ready’ (TLR) vermeld indien ze geschikt zijn voor het monteren van tubes.

Hoe monteer je een tubeless band?

In de hieronder weergegeven stappen leggen we uit op welke wijze je het beste een tubeless band kunt (de)monteren op de velg. Tevens hebben we de handelingen verduidelijkt met de video’s die zijn toegevoegd. We hopen met het beschrijven van de juiste stappen meer inzicht te geven over de werkwijze en de handelingen.

Stap 1  Ontvet de velg met een doek en zeep of ontvetter.
Stap 2  Plak een tubeless velglint die van velgrand tot velgrand reikt. Laat het eind van het lint ca. 5-10 cm overlappen.
Stap 3  Monteer de band om de velg. Begin tegenover het ventiel, zodat het makkelijker is om de bandhiel over de velgrand te “rollen”.
Stap 4  Controleer of de band gelijkmatig gemonteerd is. Let erop dat het ventiel zich tussen de twee bandhielen bevindt.
Stap 5  Pomp de band snel op met een compressor, pomp of tire booster. Door de krachtige luchtstoot plaatst de band zich hoorbaar in de velg. Dit is een welbekend “ploppend” geluid.
Stap 6  Controleer aan de hand van de centreerlijn op een correcte montage van de band. De centreerlijn moet overal parallel met de velg lopen.
Stap 7 Laat daarna wat lucht ontsnappen. Verwijder met een ventielsleutel het ventielinzetstuk en giet 30 ml vloeibare lekbescherming in de band via het ventiel. De vloeibare lekbescherming kan ook direct in de band worden gegoten voordat de tweede bandhiel wordt gemonteerd bij stap 3. Het later vullen via het ventiel heeft het voordeel dat de lekbescherming pas gebruikt wordt als de band al in de velg geplaatst is.
Stap 8  Pomp de band weer op en schud deze heen en weer zodat de vloeibare lekbescherming zich goed verdeeld over de band.
Stap 9  Stel de bandenspanning in overeenkomstig je wensen. Houd hierbij rekening met de aanbevolen bandenspanning op de band en de informatie van de velgproducent.

Wat te doen bij lekrijden met een tubeless band?

Wanneer je onverhoopt toch lek rijdt, dan wordt deze automatisch afgedicht door de vloeibare lekbescherming. Meer over hoe je deze vloeistof aan kunt brengen lees je in onze blog over het monteren van een tubeless band. Alleen bij grote beschadigingen zoals insnijdingen of snakebites helpt de vloeibare lekbescherming niet. In dit geval is een vervangende binnenband de beste (nood)oplossing. Hiervoor moet je het tubeless ventiel en eventueel (een deel van) de vloeibare lekbescherming moeten verwijderen.

Bij een klein gaatje in de band dat niet wil dichten met de sealant, kun je een plug in de band doen. Dit is een soort propje dat het gat bijna helemaal vult. De kleine kiertjes die dan open blijven zullen worden gedicht door de sealant. Je kunt die pluggen hier vinden.

Hoe demonteer je een tubeless band?

Stap 1  Laat de lucht uit de band lopen.
Stap 2  Demonteer eerst één kant van de band door de bandhiel in de richting van het velgbed te duwen.
Stap 3  Trek de bandhiel over de velgrand, beginnend bij het ventiel.
Stap 4  Demonteer de andere bandhiel terwijl je deze richting velgbed duwt.
Stap 5  Verwijder de band van de velg.

Hoe repareer je een tubeless band?

Veel tubeless banden hebben een luchtdichte coating aan de binnenzijde. Deze kan je aan de binnenkant met een bandenplakset repareren. Het lek is echter vaak heel moeilijk te traceren. Daarom adviseren wij om bij een lek onderweg een binnenband te monteren. Daarvoor moet eerst het ventiel uit de velg gedemonteerd worden. Bij bijzonder lichte tubeless banden (b.v. Schwalbe Evo Tubeless) is de luchtdichte coating in het gewone rubbermengsel aan de buitenzijde geïntegreerd. Hier is een reparatie d.m.v. plakken niet mogelijk.

Een andere mogelijkheid om te repareren is een op latex gebaseerde vloeibare lekbescherming, zoals b.v. Tubeless Sealant van Xand, Doc Blue van Schwalbe of Peaty’s Tubeless Sealant. Deze vloeistoffen dichten elk lek effectief af en het zoeken naar een lek behoort tot de verleden tijd. De vloeistof is nog circa 3 maanden werkzaam.

Ben je nou na het lezen van deze blog nog niet overtuigd van het gebruik van tubeless banden? Laat je dan overtuigen door de overwinning van Sonny Colbrelli in Parijs Roubaix 2021.

Update: Deze blog verscheen voor het eerst op 20 maart 2020 en is op 20 januari 2022 geüpdatet met de nieuwe collectie banden en vloeistof.
Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe.