• Review Vision Team 35 wielset

Review: Vision Team 35 wielen

Gastblogger | 07 maart 2017

Met dank aan een losliggende stoeptegel op een fietspad in Arnhem, moest ik noodgedwongen op zoek naar een nieuwe wielset. Enerzijds natuurlijk een perfect excuus om aan je partner te kunnen verkopen dat je weer geld gaat uitgeven aan onderdelen voor je racefiets. Anderzijds een grote uitdaging: er is zoveel op de markt, dus welke wielen moet ik in hemelsnaam kopen? Het werden uiteindelijk de Vision Team 35’s en hieronder lees je waarom.

Door: Marcel Kornegoor

Keith Bontrager, oprichter van het gelijknamige onderdelenmerk, sprak over wielen ooit de wijze woorden: “Strong. Light. Cheap. Pick Two.” Een uitspraak die tot op de dag van vandaag klopt als een bus. Deze wijsheid komt goed van pas als je in het enorme oerwoud der wielen enige orde wilt aanbrengen. Ik heb dan ook besloten me tijdens mijn zoektocht te beperken tot een budget van €300 tot maximaal €350. Gezien ik in 8 jaar tijd door uiteenlopende redenen nu al aan mijn vierde wielset toe ben een verantwoord bedrag. Oké, de cheap factor is dus bepaald. Nu alleen nog kiezen tussen sterke of lichte wielen. Om deze keuze te maken heb ik kritisch naar mijn rijgedrag gekeken. Ik dol ben op klimmen. Lichte wielen zijn daarbij je vriend. In een straal van 20km rondom mijn woonplaats zijn er echter voornamelijk veel dijken en weilanden te vinden. De door mij veel bereden gebieden Utrechtse Heuvelrug, Posbank en Rijk van Nijmegen hebben weliswaar hoogtemeters, maar daar explosief naar boven knallen heeft meer met krachtpatsen dan met echt klimmen te maken. Een lichte wielset maakt voor mij dus niet per definitie een groot verschil tijdens mijn dagelijkse ritjes en daarmee het gros van mijn jaarlijkse kilometers.

Keuzereductie

Al snel bleek dat het vastzetten van mijn budget de keuzestress kleiner maakte dan vooraf gedacht. Voor €350 is de velg sowieso van aluminium. Ik kon daardoor meteen de hele carbon versus alu discussie overslaan. Dat scheelt. Ik rijd met een Shimano groep, dus ook alle wielen die alleen met Campagnolo body geleverd worden vielen buiten de boot. Hoewel dit al lekker begint op te schonen, bleef er nog steeds veel over. Onder meer DT Swiss, Fulcrum, Shimano, Zipp, Mavic, Vision…. Pfffff. Toen ik nog een andere gewenste specificatie toepaste slonk het aantal plots heel snel. Ik wilde namelijk velgen van 35mm hoog. Hoezo vraag je je wellicht af? Nou, ik heb Shimano Ultegra WH-6700’s van 23mm hoog gehad en daarna tot de stoeptegel Shimano WH-RS31’s van 35mm hoog. Beiden met dezelfde 23mm banden. Hoewel de RS31’s met een gewicht van ruim 1950gr merkbaar zwaarder waren met accelereren en zeker heuvelop minder soepel liepen dan de Ultegra’s, vond ik het opvallend hoeveel makkelijker de 35mm’s rolden op rechte, vlakke stukken op snelheid. Zeker bij 35km/u of meer. Daarnaast waren ze spatstrak in de bochten en op on-Hollands wegdek. Dit zette me aan het denken. Zoals gezegd woon ik tussen de dijken en weilanden. De velghoogte is daarmee voor mij dus absoluut een factor van waarde. Deze extra eis zorgde echter dat er opeens nog maar een paar kandidaten over waren! Opvallend. Ik heb alleen wielen van Fulcrum, 3T en Vision in deze prijsklasse kunnen vinden die 35mm’s leveren….

De  Vision Team 35 wielen

Met nog maar drie merken over was mijn keuze ineens snel gemaakt. De 3T’s waren niet (meer) leverbaar en ik heb over de ervaringen met de lagers van Fulcrum de nodige kritische verhalen gehoord en gelezen. Het werden dus de Vision Team 35’s! Vision is een Amerikaanse fabrikant en zeker geen nieuwkomer. Voornamelijk in de triatlon heeft het merk stevig voet aan de grond. Met de full-carbon Metron wielen rijdt echter ook menig wielerprof rond in de ProTour en hebben ze al een behoorlijke lijst van overwinningen binnengehaald. De Team-serie, bestaande uit de Team 30 en Team 35 wielsets, zijn de instapmodellen van het merk. De wielen zijn met de hand gespaakt en de afwerking is zeer hoogwaardig. Instapmodel is mijns inziens dan ook een benaming die de wielen tekort doet. De wielen zijn met een gewicht van net geen 1800 gram niet vederlicht, maar wel dik 150 gram lichter dan mijn vorige set. Ook de 35mm concurrentie weegt zo rond de 1800 gram. Als ik de wielen uit het bubbeltjesplastic tevoorschijn tover valt direct op hoe strak en degelijk de wielen aanvoelen. De matzwarte finish met zwarte stickers is zeer elegant. Een online veelgenoemd minpunt is dat de remrand zwart gespoten is, maar na een paar ritjes gewoon de gebruikelijke grijze alu kleur krijgt. Inmiddels is dat bij mij het geval en ik moet zeggen dat ik ze er niet lelijker door vindt. Tijdens het insteken kreeg ik een beetje ruzie met de snelspanners. Ze zien er keurig uit en zetten de wielen goed vast, maar de gebogen vorm van de greep vond ik niet echt fijn werken. Ik kon ze moeilijk weer open krijgen. Een extra reden om zo min mogelijk lek te rijden dus!

Er op uit!

Het moment dat ik van het woonerf af ben en op het eerste stuk asfalt aanzet, valt direct op dat deze wielen maar één ding willen: harder! Hier merk je ook dat het gewichtsverschil van een paar honderd gram wel een verschil maakt. De bocht uit trek je de boel vlot weer op gang. Ze vragen om een demarrage. Woehoe! De stijfheid van de wielen is opvallend. Je kunt vol aanzetten en plat de bocht door zonder dat ze een krimp geven. Nieuwsgierig naar het geheim heb ik via Futurumshop bij Vision navraag laten doen. Visio zegt dat het komt door een combinatie van de body met straight pull spaken, de hoogte van 35mm en de extra brede velg (17mm). Ik spreek ze niet tegen. De brede velg biedt naast stijfheid nog een voordeel. De wielen zijn perfect voor het gebruik van 25mm banden. Dit zorgt ervoor dat je wel voordeel hebt van de stijfheid, maar het niet ten kosten gaat van het comfort. Een echte aanrader, want deze combinatie rijdt simpelweg heerlijk! Heuvel op merk je dat het niet de lichtste wielen zijn. Aanzetten en staan op de pedalen geeft echter wel genoeg respons en ze voelen zeker niet zwaar of lomp aan. Op snelheid merk je het aerodynamische voordeel van de 35mm velgen. Hierbij gebeurt er nog iets waar ik als audiofiel stiekem een beetje op kick: ze klinken lekker! Boven de 30km/u produceren ze een soort zingend geluid waardoor je echt het gevoel krijgt alsof je over het asfalt suist. Je rijdt er geen seconde sneller door, maar het oor wil ook wat zullen we maar zeggen.

Conclusie

Het behoeft geen nadere toelichting dat ik enorm enthousiast ben over de Team 35’s. Het is een puike wielset voor een prima prijs. Ik kijk ernaar uit om nog vele duizenden kilometers met deze wielen te rijden. A whole lot of bang for the bucks. Well done Vision!

Plus
✓ looks (als je van zwart houdt)
✓ rollen en accelereren erg goed
✓ stijf en strak
✓ strak en stijf
✓ perfect voor 25mm banden

Min
• niet vederlicht
• remrand is grijs na een paar ritjes (als je van zwart houdt)
• greep van de snelspanners niet echt fijn
• niet geschikt om tubeless te rijden