• Voor 23:00 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
  • Altijd GRATIS bezorging & retourneren
  • GRATIS Same Day Delivery met Fietskoeriers
  • Review Lezyne

Review: Lezyne fietsverlichting

Martin Faes | 20 september 2019

Het is best een gek gezicht, drie koplampen op mijn stuur gemonteerd, twee achterlichten aan de zadelpen bevestigd. Het is een druilerige zondagavond in oktober en ik sta op het punt nieuwe Lezyne fietsverlichting te testen. Nog een laatste check. Alle lampen zitten stevig vast, helm staat goed op het hoofd, kleding zit goed. Inklikken in de pedalen en gaan om te ontdekken wat de beste verlichting is voor de racefiets van 2019.

Op weg

Dat het steeds vroeger donker wordt is een feit. Voor iemand die zijn doel van 2500 kilometer in één kalenderjaar nog niet gehaald heeft is dit allerminst ideaal. Ik ontkom er niet aan: er zullen nog vele avondritten als deze volgen. Direct na het vertrek begint de lucht al wat te dreigen. De aankomende regenbui versnelt de schemering en voordat ik het weet zet ik de eerste lampjes al aan.

Om een goed beeld van de testmodellen te krijgen vergelijk ik ze met de Lezyne verlichting die ik op dit moment in bezit heb, namelijk de Lezyne Hecto Drive 500XL koplamp en het Lezyne KTV achterlicht. Al bij het bevestigen van de testmodellen – wat trouwens in een handomdraai gedaan is – merk ik het verschil in grootte en op. Omdat ik uiterst tevreden ben over mijn huidige set, zijn de verwachtingen van de solide testers direct hoog.

Multi Drive, klein maar fijn!

Omdat het langzaam donker begint te worden, kies ik ervoor om de Lezyne Multi Drive 1000 lumen koplamp als eerste aan te zetten, omdat ik de grotere twee varianten als klapstukken wil gebruiken wanneer het écht donker is. Ondanks dat de Multi Drive de kleinste van de drie op mijn stuur is, vergeet ik even dat deze alsnog een maximaal aantal lumen heeft van 1000! Wanneer ik hem aan zet schrik ik dan ook even van de felle lichtbundel die – zelfs nu het nog niet echt donker is – tevoorschijn komt. Ik besluit de overige weggebruikers niet onnodig te hinderen en kies voor één van de zes standen die minder fel is. Terwijl ik de kilometers wegmaal en het langzaam donkerder wordt, verhoog ik het aantal lumen met een simpele druk op de knop. Ik weet genoeg: een ideale lamp voor iedere fietser! Zeker met het maximaal aantal branduren van 18 in economy modus kan je altijd op de supercompacte Multi Drive vertrouwen. De lamp wordt bovendien geleverd met een externe accu voor extra branduren, kabel en de benodigde bevestiging voor zowel het stuur als je helm.

De big boys!

Door mijn focus op de drie koplampen zou ik bijna vergeten dat ik ook het Lezyne Zecto Drive achterlicht met de kenmerkende drie LED lampjes al aangezet heb. Ook hier is er de keuze uit heel wat standen, ik kies voor de standaard stand waarbij het lampje al vrij fel is. Veel valt er verder niet te zeggen over dit achterlicht. Zoek je een betrouwbaar achterlicht die ook nog eens lang meegaat? Dan is de Lezyne Zecto Drive echt iets voor jou!

Langzaam maar zeker is het echt donker. Tijd dus om over te stappen naar de big boys. Ik begin met de Lezyne Macro Drive 1300XL met een lichtsterkte van maximaal 1300 lumen. Deze lamp straalt een en al stevigheid uit. Met de zeven verschillende standen vind je altijd een stand die bij jouw situatie past. Ik kies voor een vrij simpele stand met een lichtbundel die niet te fel is. Het geeft de kracht aan van deze koplamp. Een van de ‘kleinere’ standen is al ruim voldoende. Op een verlaten landweggetje stop ik even om de zwaarste stand uit te testen. Ik verbaas me over de enrome lichtbundel die tevoorschijn komt. Deze stand gebruik je alleen op speciale momenten. In het verkeer zou dit ongeoorloofd zijn, aangezien je tegenliggers simpelweg verblindt.

Eindelijk de Led Laser Drive uitproberen

Het moment is dan eindelijk daar om het Led Laser Drive achterlicht te gaan uittesten. Ik heb hoge verwachtingen van dit achterlicht, omdat ik weet dat deze zijdelings aan de fiets lasers op het wegdek projecteert, zodat het overige verkeer weet hoeveel afstand ze minimaal moeten houden om je veilig te kunnen inhalen. Ik druk de knop in en jawel, twee heldere strepen vormen zich op het wegdek naast mijn fiets. Gaaf! Zeker op donkere polderwegen is dit een welgekomen toevoeging. No way dat achteropkomers je over het hoofd gaan zien. Ik rijd er nog een tijdje mee rond, totdat ik weer in de bebouwde kom ben aanbeland. Hier schakel ik weer over naar de Zecto Drive, verreweg voldoende in deze situatie.

Conclusie: biedt Lezyne de beste verlichting voor je racefiets en MTB?

Na het testen deze Lezyne fietsverlichting twijfel ik of ik nog wel door ga met mijn huidige Lezyne verlichtingsset. Niet dat ik ontevreden ben, verre van zelfs, maar nu ik de mogelijkheden van deze lampen ken, ben ik razend enthousiast geworden. Geen wonder dat zoveel van FuturumShop’s klanten voor Lezyne kiezen! Een van de toppers op het gebied van verlichting voor je racefiets!

  • beste fietsverlichting 2019
  • beste verlichting racefiets
  • fietsverlichting
  • LED laser drive
  • Lezyne
  • lezyne fietsverlichting
  • Review

Lees verder