Welke ventielsoorten zijn er

Martin Faes | 16 december 2015

Graag wil ik enige uitleg geven over de verschillende ventiel soorten die er op fietsgebied in de handel zijn.

Welke Ventiel soorten zijn er?

Vooral de benamingen voor de ventiel types is nogal eens verwarrend voor veel mensen. Er bestaan drie soorten ventielen. Het is moeilijk om een advies te geven welke het beste voldoet. Het is belangrijk dat het ventiel in het ventielgat van de velg past en dat er een geschikte fietspomp voorhanden is. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn er geen grote verschillen meer in de wijze waarop het ventiel afdicht. Merken als Schwalbe, Continental en Michelin zijn merken die zeer veel ervaring hebben met het produceren van goede binnenbanden.

Klassiek/ Dunlop fietsventiel

Het klassieke fiets- of dunlop-ventiel wordt nog steeds het meest gebruikt. De meeste fietsers zijn hier dan ook vertrouwd mee. Het binnenventiel is eenvoudig te vervangen en men kan de lucht er, indien gewenst, snel uit laten lopen.

De montage is bij een binnenband met een dunlop-ventiel bewerkelijker. Men moet eerst het ventielinzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken. Oppompen kan men de binnenband pas als het ventiel en de moer weer zijn aangebracht.

Bij het traditionele dunlop-ventiel is het niet mogelijk de luchtdruk te meten. Echter zijn er merken zodat Schwalbe die hiervoor wel een oplossing kan bieden. Vroeger kon men een dunlop-ventiel erg moeilijk oppompen. Dit is tegenwoordig door de moderne ventielinzetstukken niet meer het geval.

Sclaverand/ Presta/ Frans/ Race ventiel

Een sclaverand-ventiel is dunner dan alle andere ventielen (6 mm in plaats van 8 mm). Er is een kleiner velggat nodig en daardoor is dit ventiel bijzonder geschikt voor smalle racefietsvelgen. Het ventiel is circa 4-5 gram lichter dan het auto- of dunlop-ventiel.

Men kan dit ventiel met een kartelmoer handmatig dichtdraaien. Voor het oppompen moet de kartelmoer opengedraaid worden. Bij diegenen die niet bekend zijn met dit systeem kan dat tot problemen leiden. De dunne stift aan de bovenkant verbuigt gemakkelijk bij het aanbrengen en verwijderen van de fietspomp. Tevens zijn deze ventielen in verschillende lengtes verkrijgbaar zodat u vooral bij hoge velgen het ventiel ver genoeg boven de velg uit steekt. De ventiellengte kan varieren van 40 mm en 60 mm. Mocht de lengte niet volstaan is het ook nog mogelijk om ventielverlengers te gebruiken. Let op:

als men een binnenband met sclaverand-ventiel in een velg met een groter ventielgat gebruikt, dan scheurt het ventiel vaak af, omdat er teveel speling zit tussen de ventielschacht en de enigszins scherpe metaalkant van het ventielgat.

Auto/ Schrader ventiel

Sommige fietsen, met name mountainbikes, zijn uitgerust met het Schraderventiel, dat ook bij auto’s gebruikelijk is. Men noemt dit type ventiel dan ook wel autoventiel. Een Hollandse fietspomp (met knijper) past niet op dit ventiel, maar er zijn verloopnippels verkrijgbaar. Dit ventiel heeft ook het voordeel dat men overal ter wereld de banden kan oppompen in een tankstation of autogarage.

Dit ventiel wordt geopend door een pennetje in het midden in te drukken. Zo kan men de band laten leeglopen. In een pompnippel bevindt zich een staafje om het pennetje tijdens het oppompen in te drukken.

Lees verder