Sterker door tegenslag | Exclusief interview Mike Teunissen

Gastblogger | 17 maart 2021

Mike Teunissen blijft niets bespaard in zijn carrière. “De gifbeker moet leeg.”

Mike Teunissen was opgewekter dan ooit toen we hem spraken aan de vooravond van dit nieuwe wielerseizoen. De Limburger had zin in een nieuwe jaargang. Een nieuw seizoen waarin tegenspoed eindelijk achter de rug zou zijn. Met een blij gemoed keek hij vooruit naar de maanden die komen zouden. Naar de voorjaarsklassiekers waarin hij zou excelleren. Zoals hij in 2019 ook uitblonk. We herinneren ons allemaal nog zijn gele trui die hij in Brussel veroverde. De eerste Nederlandse gele trui sinds Erik Breukink. Zo lang geleden was het. Er waren ook nog overwinningen in de Ster ZLM Tour en de Vierdaagse van Duinkerke en ook een zevende plek in Parijs-Roubaix. Een jaar later stond daar niets tegenover. Op weg naar de Tour de France viel hij op zijn knie waardoor de rest van het seizoen aan hem voorbijging. Soms startte hij wel, kwakkelend met zijn gezondheid, maar het was tegen beter weten in. Dit voorjaar komt hij mogelijk niet meer in actie na een harde val tijdens een trainingskamp op Tenerife.

“Je wil het seizoen graag goed beginnen, zeker als het vorige ook al grotendeels door een blessure in het water is gevallen. Maar de gifbeker moet kennelijk helemaal leeg. En dat terwijl 2020 al zo’n rotjaar was. Na de Omloop Het Nieuwsblad vielen alle koersen weg, terwijl ik daar voelde dat ik goed was. Ik wilde doorpakken naar de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Toen die wedstrijden werden geannuleerd was het lastig om mijzelf te motiveren voor trainingen. Later in het seizoen bleef ik doorsukkelen na een val op hoogtestage. Ik reed wel koersen, maar had de vorm niet. Mijn jaar ging uit als een nachtkaars. Toen Parijs-Roubaix werd afgelast, heb ik op de resetknop gedrukt en me gericht op dit seizoen. Maar in plaats van een stap vooruit te zetten, zet ik er nu door deze val weer twee achteruit. Ik ga er alles aan doen om er zo snel mogelijk weer te staan. Ik heb meer dan ooit ambitie. Ik wil weer laten zien wat ik kan, dat ik grote wedstrijden kan winnen, dat mijn gele trui geen toevalstreffer was.”

Wout van Aert is bij jullie ploeg de belangrijkste renner voor de klassiekers.
“Met Wout van Aert hebben we een van de beste klassiekerrenners in onze ploeg rijden. Klassiekers als Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen breken steeds vroeger open, daarna valt het niet meer stil. Als ploeg is het dan heel moeilijk om geleden schade te repareren. We moeten met zo veel mogelijk ploeggenoten in de finale zitten. Dan hoeft Wout niet zelf de kastanjes uit het vuur te halen.”

In het afgelopen jaar heeft Jumbo-Visma bewezen een van de beste ploegen ter wereld te zijn. Op elk terrein deden jullie mee. Van de grote rondes tot in de sprints en van de rittenkoersen tot de klassiekers, jullie speelden altijd een rol van betekenis. Is daardoor de sfeer in de ploeg ook zakelijker geworden?
“Dat vind ik niet. De mindset is wel anders. We willen elke wedstrijd winnen, voorheen was die ambitie er niet. Dan werd gezegd: ‘We kijken wel hoeveel man we in de finale kunnen krijgen.’ Nu wordt intensief over de samenstelling van de ploeg nagedacht. Deze aanpak schept verwachtingen, dat beseffen we. Door deze manier van rijden trekken we elkaar ook naar een hoger niveau. Als vijf teamgenoten leveren in een wedstrijd wat vooraf is afgesproken en jij verzaakt, dan word je met kritische ogen aangekeken in de teambus. Mogelijk word je dan de volgende wedstrijd niet opgesteld. De concurrentie is groot.”

Mike Teunissen

Geboren: 25 augustus 1992
Geboorteplaats: Ysselsteyn
Ploeg: Team Jumbo-Visma
Vorige ploegen: Rabobank Development Team, LottoNL-Jumbo, Team Sunweb
Specialisme: Vlaamse klassiekers
Mooiste overwinning: Eerste en tweede etappe Tour de France 2019

“De mindset is anders. We willen elke wedstrijd winnen.”

Brengt dat geen onrust?
“De sfeer is nog steeds prima, hoor. Een gezonde mix van serieuze besprekingen en een grap op zijn tijd. Maar er bestaan geen zekerheden meer, iedereen moet vechten voor zijn plek. Nu zijn er twintig man die in het voorjaar aangeven de Tour te willen rijden. Ik weet nog dat ik een aantal jaar geleden naar het Baskenland moest vliegen, omdat er te weinig renners waren om daar de ronde te rijden. Dat is nu ondenkbaar. Als er iemand uitvalt met een blessure, staat de volgende te springen om te starten. Alle renners willen zich bewijzen.”

Een dieptepunt voor de ploeg was het ongeluk van Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Groenewegen, een vriend van jou, werd geschorst tot mei. Voor Jakobsen is het afwachten of hij ooit op niveau terugkeert. Hoe was dit voor jou?
“Ik ben bij Dylan langs geweest en heb met hem over het dramatische voorval gesproken. Het is niet aan mij om daar verder uitspraken over te doen. Ik ben wel tijden echt slecht geweest door die enorme valpartij met zulke gevolgen. Voor Fabio, maar ook voor Dylan. Ik hoop dat ze beiden op hun oude niveau terugkomen en massasprints winnen. Dan kunnen ze het beiden afsluiten.”

“Als je het hebt over veiligheid in het wielrennen, kan daar veel verbeterd worden. Daar horen we te weinig over.”

In hoeverre moet Groenewegen verantwoordelijk worden gehouden voor deze gevolgen? Is negen maanden schorsing terecht?
“Van de honderd keer dat er uitgeweken wordt in een massasprint, wordt er negentig keer niks aan gedaan. Het is duidelijk dat Dylan gestraft moet worden, maar de Internationale Wielerunie moet niet alleen naar de gevolgen kijken. Het is nu te kortzichtig. Ik erger me er aan dat ik bijzonder weinig hoor over de organisatie van de Ronde van Polen. De schuld wordt volledig in de schoenen geschoven van Dylan. Daar kan ik me over opwinden. De organisatie heeft zelfs een prijs gewonnen. Als je het dan hebt over veiligheid in het wielrennen, kan daar veel verbeterd worden. Daar horen we te weinig over. De hekken waren onvoldoende, Fabio ging er dwars doorheen. De snelheid lag ook veel te hoog omdat de weg naar beneden loopt daar. Waarom hebben we het daar niet meer over?”


Producten van Mike

Sokken
“Ik hou van stijl. Een coureur moet eigenlijk met zwarte broek en witte sokken rijden. Althans, daar ben ik wel voorstander van. Nu was het zo dat we bij Jumbo-Visma met zwarte sokken van de sponsor reden. Dat had vooral een praktische reden: veel collega’s raakten een flink zootje van de veertig geleverde paar sokken kwijt, waardoor wit te veel verwassen werd tijdens het seizoen. Ze zouden uiteindelijk met grijze sokken fietsen. Geen gezicht. In de winter ben ik met Wout van Aert een lobby begonnen. De insteek van Wout en mij was: schoenen en sokken moeten dezelfde kleuren hebben. Wit dus. We hebben een rondje gemaakt langs alle ploeggenoten om te inventariseren of we hierin gesteund werden. De meesten wilden witte sokken, net als wij. De twijfelaars hebben we voor de zekerheid ook maar in ons kamp gezet om de witte sokken er definitief doorheen te drukken bij de ploegleiding. Uiteindelijk is het gelukt. Ik hou van de witte sokken met daarboven gebruinde en geschoren benen. Het geeft moraal. Daarboven een strak shirtje en je bent zo goed als klaar.”

(61)

ja, op voorraad
(47)

uitverkocht

Bril
“Ik probeer er altijd goed uit te zien, dus ook de bril moet kloppen bij het geheel. De mode is om steeds grotere brillen op te zetten. Wij hebben een soort tussenvorm van het merk AGU. Die
is niet te klein, want dan kijk je als renner te veel tegen het frame aan, en ook niet formaatje skibril. Dit zit prima. Als ik zelf mocht kiezen, had ik ook hierin wit als kleur gekozen.”

Nieuwe fiets
“Bij Jumbo-Visma zijn we van fiets gewisseld. De Italiaanse Bianchi is ingeruild voor het Nederlands-Canadese merk Cervélo. Dit klinkt misschien cliché, maar ik ben altijd groot fan geweest van Cervélo. Het is een heel vet merk. Heel innovatief ook. Ik fiets er nu een aantal maanden mee en kijk er naar uit om er wedstrijden op te rijden. Als ik op de Cervélo zit, voelt het echt alsof ik iets sterks in handen heb. Het voelt heel strak.”

Afstelling
“In de afstelling zal nog wel het een en ander veranderen gedurende het seizoen. De geometrie van deze nieuwe fiets is anders dan die van Bianchi. De aerodynamica is verschillend. De mecaniciens van de ploeg hebben mijn maten en ik heb er alle vertrouwen in dat de afstelling goed is. Het voelt in ieder geval al heel lekker. Bij een van de eerste ritjes deed ik een paar sprints om te testen en daar kwamen meteen een paar records uit voort. Dat zegt wel iets.”

Kasseien
“De klassiekers worden gereden op het type Caledonia van Cervélo. Die is heel strak en heel licht, al is het maar de vraag hoe dat laatste werkt op de stenen. De jongens van Team Sunweb, die voorheen op dit type reden, waren erg te spreken over de Caledonia. De Bianchi voelde soms best zwaar aan en die zwabberde zo nu en dan op de kasseien. Als je uit een bocht hard wilde optrekken, had je als renner het gevoel dat er vertraging op de lijn was. Nadeel was ook dat in het model van Bianchi maximaal 26 millimeter banden pasten, bij Cervélo past ook 28 millimeter. Dat rijdt zeker op kasseien comfortabeler en echt meer weerstand krijg je er niet van.”

Tekst: Thomas Sijtsma
Fotografie: Team Jumbo-Visma

FuturumMag.16

Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.16, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.