BBB Cycling legt uit. Alles wat je moet weten over de schijfrem

Erik Uittenhout | 20 september 2018

Vandaag de dag is bijna iedere serieuze sportieve fietser uitgerust met een set blinkende remschijven. De een is er dol op, de ander ziet het als een overbodige toevoeging. Maar dat ze je helpen tijdens een uitdagende rit, dat is zeker. Maar hoe werken schijfremmen en waar moet je op letten?

Schijfremmen hoe werken ze? Keuze uit twee systemen: mechanisch of hydraulisch

Schijfremmen bestaan in twee varianten: mechanisch of hydraulisch. Beide geven je zowel in droge als natte omstandigheden een zeer goede remkracht en zijn duurzaam. Bij een mechanische schijfrem wordt de kracht waarmee je de remhendel in knijpt via een kabel op de remblokjes uitgeoefend. Dit systeem werkt hetzelfde als bij conventionele remsystemen. Bij langdurig of intensief gebruik van de remmen zal je uiteindelijk merken dat de remkabel wat gaat oprekken en dat daardoor de remkracht kan afnemen. Het is dan tijd voor onderhoud of vervanging.

De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om meer gedoseerd te remmen. Een ingenieus systeem dat minder krachtverlies oplevert. Er blijft dus meer kracht behouden, maar er kan lucht in de remleiding komen en dan is ontluchten de enige optie. Dat is dan weer een nauwkeurig klusje.

Twee soorten schijven: 6-Bolt of Centerlock

Er bestaan vele verschillende varianten remschijven maar er zijn slechts twee manieren waarop een remschijf gemonteerd kan worden aan het wiel. De 6-Bolt is de meest voorkomende type, hierbij maak je de schijf op 6 punten vast. Het is van belang om tijdens de montage ervoor te zorgen dat je de remschijf goed afstelt en gecentreerd op de as bevestigt.

Wil je er zeker van zijn dat de remschijf altijd exact in het midden van je as staat.? Dan kun je gebruik maken van een Centerlock remschijf. Deze wordt door middel van een grote ring gecentreerd op de as van het wiel vastgezet. De remschijf kan hierbij nooit uit het midden komen te staan.

Remschijven bestaan er in verschillende maten, van 140mm t/m 203mm. Over het algemeen geldt, hoe groter de schijf des te harder en beter je kunt remmen. Grote remschijven worden dus ook voornamelijk voor het zwaardere werk gebruikt. Grote schijven koelen tijdens gebruik ook weer wat sneller af, maar de kleinere zijn dan weer wat lichter. Heb je een keuze gemaakt voor een omvang van de remschijf, schaf hier dan ook de juiste adapter bij aan. Deze zorgt ervoor dat je remklauw op de juiste afstand van je frame gemonteerd is.

De keuze voor het beste remblokje

Het laatste onderdeel van een schijfrem zijn de remblokjes. Deze bestaan er in allerlei varianten, het is dus belangrijk om uit te zoeken welke blokjes in je remschijfsysteem passen. Voor alle courante remschijfsystemen heeft BBB Cycling vier type remblokjes beschikbaar. De DiscStop, DiscStop E-bike, DiscStop HP en de DiscStop Sintered. Voor de overige systemen zijn er minder varianten mogelijk.

Het assortiment aan BBB Cycling schijfremblokjes is compatibel met alle reguliere schijfremsystemen. Van Shimano, SRAM / Avid, Magura, Hope, Formula, Tektro, Hayes en Giant.

Door dit uitgebreide assortiment biedt BBB Cycling schijfremblokken aan variërend van betaalbare blokjes van rond de €9,95 tot high-performance sintered blokjes van rond de €17,95. Alle schijfremblokken van BBB Cycling staan bekend om hun hoge kwaliteit en lange levensduur. Dit is bewezen in de diverse tests die over de jaren heen zijn uitgevoerd. Kijk voor ons complete assortiment BBB Cycling remblokjes op onze remblokken categoriepagina .

Last van piepende schijfremmen?

De beste manier om piepen van schijfremmen te voorkomen is goed in-remmen, veelal wordt hier het 30-30 principe voor toegepast: 30 keer versnellen naar 30km/h en stevig afremmen naar stilstand/loopsnelheid. Daarnaast is het van belang de blokjes en schijven vrij te houden van vet en zeepresten.

Maar niet alleen vet en zeepresten zijn beïnvloeden de prestaties en levensduur van een remblokje. Ook factoren zoals weer en ondergrond beïnvloeden dit sterk. Natte omstandigheden in combinatie met een gravel/zand ondergrond zorgen hierbij voor de snelste slijtage. Droge omstandigheden en een glad uit asfalt bestaand fietspad zijn dan weer het vriendelijkst voor je remblokjes. In principe kunnen remblokken helemaal opgereden worden, maar wij adviseren tijdig te controleren of het remblokje nog op zijn totale oppervlakte zeker 0,5 mm overheeft. Dan is het tijd ze te vervangen, hoe je dat doet en ander onderhoud aan je schijfremmen verricht lees je hieronder:

Hoe vervang je schijfremblokjes?

Hoe vervang je remschijven?

Hoe stel je een schijfrem af?