Bevoorrecht leven | Exclusief interview Koen Bouwman

Gastblogger | 20 september 2021

Koen Bouwman is een materiaalfreak.

Koen Bouwman (27) heeft eerder op de dag van het interview een trainingsrit afgerond in de Franse Alpen. Wintersportparadijs Tignes is zijn tijdelijke standplaats. Hier bereidt hij zich voor op de laatste maanden van het wielerseizoen. Onder meer op de Vuelta, die op het moment van spreken op het punt staat te beginnen. Hij blonk eerder uit in de Giro d’Italia. Hij werd twaalfde in het eindklassement en daarmee beste Nederlander, terwijl hij teamgenoten George Bennett en Tobias Foss in het hooggebergte ook nog bijstond. Telefonisch vertelt de renner van Team Jumbo-Visma dat hij een voorliefde voor etappekoersen heeft, veel meer dan voor eendaagse wedstrijden. “Dat komt omdat ik me door die weken heen steeds beter ga voelen. Ik heb nog nooit heel negatieve of vervelende ervaringen gehad sinds mijn Vuelta-debuut in 2016. Etappekoersen zijn het mooiste wat er is. Ik ben wel eens een luie renner genoemd, maar blijkbaar heb ik inhoud. In de laatste dagen van de Giro rijd ik mijn beste waardes. Opmerkelijk toch? Nou ja, beter zo dan compleet afgetakeld het einde halen.”

Op de vraag hoe hij zijn drie weken in Italië heeft ervaren tussen grote namen als Egan Bernal, Simon Yates en Romain Bardet zegt hij dat het ‘lekker fietsen’ was. Elke ochtend als hij naar het podium fietste om de startlijst te tekenen, voelde hij kracht in zijn benen. “Ik herstelde goed. Nog veel beter dan in mijn eerste grote ronde, toen zat ik elke dag in de bus. Het voelde voor mij soms als abnormaal hoe hard die jongens de bergen over jaagden, hoe deden ze dat? Ik ben nu meer op hoogtestages geweest en word elk jaar beter. Ik weet niet of ik in de vorm van mijn leven ben, maar lekker is het wel. Ik zat in de Giro bij de beste tien klimmers.”

We horen dat jij een materiaalfreak bent. Klopt dat?
“Ik ben niet zozeer van het gesoigneerd rondrijden, maar inderdaad van het materiaal. Ik bel veel met Mathieu Heijboer die in onze ploeg altijd zoekt naar het beste van het beste. Met hem heb ik het over banden, wielen en stuurtjes. Ik vind het heel belangrijk dat daarover goed is nagedacht.”

Koen Bouwman

Geboren: 2 december 1993
Geboorteplaats: Doetinchem
Prestaties: Europees kampioenschap gemengde ploegenestafette (2019), Wereldkampioen gemengde ploegenestafette (2019), 12e plek Giro d’Italia (2021)

Hoe bevalt de fiets van Cervélo?
“De Cervélo is moeilijk te vergelijken met de fiets van vorig jaar, Bianchi. Het is echt heel anders, zo hebben we nu schrijfremmen. Ik reed graag op Bianchi, had niets te klagen, maar bij Cervélo zit een heel team op de ontwikkeling van de fiets. Er is meer budget voor innovatie en daar hebben wij als ploeg profijt van. Bij Cervélo weet je dat er wetenschappelijk is gekeken naar aerodynamica. De fietsen staan met regelmaat in de windtunnel.”

(158)

uitverkocht

Zou je van ploeg wisselen omdat je verliefd bent geworden op een ander fietsmerk?
“Dat nooit. Daar zijn dan andere redenen voor. Van jongs af aan heb ik grote interesse in fietsen, ik haalde ze als klein mannetje al uit elkaar. Die liefde heb ik meegekregen van mijn vader. Specialized vind ik een speciaal merk, daar zit zo veel technologie achter. Maar om daarvoor naar Deceuninck-Quick Step te gaan? Nee, bedankt. Onze windtunneltesten zijn momenteel heel hoopgevend en de resultaten zijn ook goed.”

En voor de outfit?
“Team INEOS is mooi gekleed. Volgens mij wordt deze mening door het grootste deel van het peloton gedeeld. Ik houd van klassieke shirts met weinig sponsoren. EF Education First doet van die gekke outfits, een beetje de Amerikaanse hippie-style. Past ook wel weer bij hen.”

Wout van Aert en Mike Teunissen hechten aan witte sokken. Jij ook?
“Zij zijn in staat om de staf en renners binnen de ploeg bellen om dat voor elkaar te krijgen. Ik bel met Mathieu Heijboer over het materiaal. Witte of zwarte sokken maakt mij niet uit. Als ze maar niet verschillende kleuren hebben, dan baalt mijn moeder met het wassen. Ik wil er gewoon netjes uitzien. Fluorescerende beenstukken en andere gekkigheid hoeven van mij niet.”

In de carrière van de sympathieke renner is zeker een stijgende lijn te ontdekken. De meest recente sprong komt door een verandering in zijn trainingsprogramma. In de winter richt hij zich meer dan voorheen op het noeste klimwerk. Ook brengt hij vaker weken op hoogte door, net als in Tignes. Voorheen stond hij bij ploeg ook opgesteld in zware voorjaarskoersen. Daar werd van hem verwacht de kopmannen bij te staan of de sprint voor te bereiden voor Dylan Groenewegen. In de huidige situatie is dat niet meer het geval: de nadruk in zijn programma ligt nu op etappekoersen, op het vaak pittige klimwerk. Zijn nieuwe, vooral specifiekere rol past in het veranderende profiel van Team Jumbo-Visma dat er meer op is gericht grote rondes te winnen. Om dat te bewerkstelligen zijn klimmers nodig. Om als klimgeit door het leven te gaan staat Bouwman ook iets lichter dan een paar jaar geleden. Dat komt niet alleen door meer en anders te trainen.

“Ik beschouw een grote ronde als een fietsvakantie met 180 vrienden”

“Vroeger aten we thuis zes dagen per week aardappelen, groente en een stuk vlees. Op vrijdag was er patat. Op dat vlak lagen er voor mij als topsporter mogelijkheden om het beter aan te pakken. Overigens wil ik wel zeggen dat met dat Hollandse voedingspatroon niks mis is, maar nu weet ik meer en eet ik gevarieerder. Al eet ik natuurlijk nog steeds zo nu en dan een frietje. Bij de ploeg werken we met de foodcoach- app waarin we als renners worden gestuurd in ons voedingspatroon. De app helpt enorm om de juiste keuzes te maken. Ik weeg mijn maaltijden niet af op de gram. Als ik honger heb, heb ik nou eenmaal honger, dan moet ik eten. De buik liegt nooit. Stress en temperatuur hebben ook invloed en dat kan de app dan weer niet doorrekenen. In een grote ronde zijn we strikter in de herstelmaaltijden. Dan gaat de voedselinname wel per voorberekende gram.”

Tijdens de laatste giro was je ogenschijnlijk in topvorm. De negende rit had je zelfs voor het grijpen tot egan bernal zijn motoren aanzette.
“Dat was een goede dag voor mij. Ik had alleen geen contact meer met de ploegleiders in de auto. In het laatste deel keek ik achterom door een tunnel en daar ontwaarde ik geen auto’s of lichten. Daardoor groeide het geloof in de ritzege. Daarna schoot ik het gravel op. Dat liep voor geen meter, zo onregelmatig en steil. Ik trapte wel een hoog wattage weg, maar kwam alsnog niet vooruit. Toen kwam Egan Bernal als een raket naar voren. Ik reed de perfecte koers, maar als iemand zoveel beter is, dan heb ik vrede met de uitslag. In de koers is het zo dat het peloton bepaalt of de vluchtgroep het haalt. Dit maakt mij nog gedrevener om specifiek en hard te blijven trainen.”

Alles over Team Jumbo-Visma

De beste wielerploeg van de wereld en ‘s lands favoriete webshop slaan de handen ineen. Wil jij gebruikmaken van dezelfde materialen als de renners van Team Jumbo-Visma? Dat kan.

Nu bekijken

Oud-wielrenner Karsten Kroon zei laatst in een interview dat hij één grote ronde per jaar meer dan genoeg vond. Het viel hem zwaar, al dat reizen, amper rust en elke dag het uiterste van jezelf vragen. Deel jij die mening?
“Ik vind het in ieder geval geen enorm gedoe. Het reizende gedeelte is niet erg, ik houd me daar ook niet mee bezig. Ik geniet er wel van, als ploeg kom je samen op veel plekken. Meerdere keren heb ik zo al mooie plaatsen gevonden die ik later als vakantiebestemming kon gebruiken. Ik beschouw het als fietsvakantie met 180 vrienden. Of een schoolreisje, zo kan je het ook zien.”

Dit klinkt alsof je het perfecte leven leidt.
“Ik voel me ook zeer bevoorrecht. Als wielrenner moet je niet alleen hard kunnen fietsen om in het profpeloton terecht te komen. Ik ken genoeg voorbeelden van jongens die hetzelfde talent als ik hebben, maar geen prof zijn geworden. In 2015 kon ik stage lopen bij LottoNL-Jumbo (het tegenwoordige Team Jumbo-Visma, red.), een jaar later kreeg ik het laatste beschikbare plekje bij de profs. Als dat niet was gebeurd, was ik misschien nooit prof geworden.”

Tekst: Thomas Sijtsma
Fotografie: Cor Vos

FuturumMag.18

Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.18, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.

Lees verder