Bepakt en bezakt | Exclusief interview Laurens ten Dam

Gastblogger | 18 mei 2021

Als er één iemand is die alles kan vertellen over bikepacking, dan is het wel ex-profwielrenner Laurens ten dam.

Bikepacking heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Het is een sport op zich. Er moeten zo veel mogelijk noodzakelijke spullen mee, maar tegelijkertijd moet het gewicht zo laag mogelijk blijven en mag de bagage niet of nauwelijks invloed hebben op het rijgedrag van je trouwe metgezel, de fiets.

De meesten van ons omarmen bikepacking vooral als een alternatieve manier van kamperen. Niet meer de weg op met die oude, zware tent in de kofferbak, maar juist licht bepakt op de fiets voor een ultieme sportieve uitdaging: ontspullen én genieten tegelijk. Waar je vroeger dan slingerend door de natuur reed, omdat vooral die tassen aan het stuur en de bagagedrager de balans toch wel erg verstoorden, zijn het comfort en gemak nu altijd groot. Ex-profwielrenner Laurens ten Dam – zelf een fervent bikepacker – weet alles over het materiaal dat jouw tocht, sportief of recreatief, kan vervolmaken. “Je bent altijd op zoek naar een fijne balans. Want wat doe je bijvoorbeeld met je schoenen? Wil je echte stappers mee? Kan je toe met een stel teenslippers? Of kies je toch voor fiets- en wandelschoenen ineen, zoals ik die heb van Shimano. Zo kun je zowel op de fiets als ernaast met hetzelfde paar uit de voeten. Want elke gewichts- en ruimtebesparing is er natuurlijk één.”

“Toen ik nog prof was heb ik al eens met tassen aan de fiets gereden. Maar ik ben pas echt met bikepacken begonnen na mijn carrière als beroepswielrenner. Aanvankelijk deed ik vooral de light-versie. Dan ging er wel bagage mee, maar crashte ik aan het eind van de dag wel bij mensen op de bank. Zo hoefden er niet zoveel spullen mee. Later kreeg ik er meer lol in, dacht ik echt serieus enkele dagen na over wat ik mee zou nemen. In 2019 reed ik met Stefan Bolt een serieuze bikepacktocht in Girona. En vorig jaar, vlak voor de eerste lockdown, heb ik tussen de fietsritten door voor het eerst in een tentje geslapen. Inmiddels weet ik dat het allemaal veel extremer kan. Zo heb ik vorig jaar in de Pyreneeën meegedaan aan Further. Tijdens dit bikepacking event rijd je drie dagen lang door de bergen, en je moet er ook nog best veel bij lopen. Ook toen waren die combi-schoenen handig. Further is echt wel de next level, ik kan me goed voorstellen dat dat voor de meesten een stap te ver gaat. Maar ook als je het wat rustiger aan doet, is bikepacking net iets anders dan een fietsvakantie. Vroeger ging ik met mijn vader op fietsvakantie en dan hadden we zelfs laarzen en een koekenpan bij ons. Zo’n fietsvakantie draait eigenlijk om het kamperen, toch? Maar bij bikepacking staat de fiets centraal.”

Fiets

“Voor een bikepackingtocht pak ik altijd mijn gravelfiets. Ook als de route vooral over de weg gaat. Ik vind het leuk om steeds de mogelijkheid open te houden onverwachts ergens een gravelpad in te slaan. Bovendien, met al die bepakking voelt je fiets toch al niet snel. Zo’n gravelfiets is net een werkpaard, je kunt er alles mee. Daarmee rijd ik gemiddeld 33 kilometer per uur op de weg, maar ik kan er ook stenen paden door de Pyreneeën mee bedwingen. Bredere banden zijn erg fijn. Ik kies vaak eerder voor banden met een breedte van 42 millimeter dan voor exemplaren van 38 millimeter. Bredere banden zijn vaak ook net wat veiliger.”

Kleding

“Het is natuurlijk handig dat je de kleding die je draagt een beetje kunt double-uppen, zodat je er – als je ’s avonds een restaurant binnenstapt – niet belachelijk uitziet. Een koersbroek is wat dat betreft, ik geef het eerlijk toe, misschien niet altijd even handig. Ik ben fan van zweethemden met toffe prints die je eveneens als t-shirt kan dragen. In een flanellen houthakkershemd kan je trouwens ook prima fietsen. En met een baggy pants over je koersbroek loop je toch een stuk zelfverzekerder dat restaurant binnen. Je kunt er zelfs mee op pad zonder er een broek met zeem onder aan te trekken. Maar doe dan wel even een onderbroek aan! Zelf heb ik altijd twee Buffs bij me: eentje om mijn nek en eentje op mijn hoofd. Die doen onder alle omstandigheden hun werk. Je kunt ze, als het ’s nachts koud wordt, ook prima als bivakmutsje gebruiken. Natuurlijk is een regenjack onmisbaar, zeker als je in de bergen of met wat onbestendig weer gaat bikepacken. Als je in de Pyreneeën in een hagelbui verzeild raakt, wil je je portemonnee wel trekken voor zo’n ding. Ik pak ook altijd een puffer in. Zo’n jasje draag je als het ’s avonds buiten koud is, maar ook in je slaapzak. Als je het gevoel hebt dat het vijf graden te koud is, trek je dat ding aan en heb je het zo weer warm. Een extra paar merinosokjes is nooit een overbodige luxe, net als een dun shirtje van merinowol. Ik heb daarnaast altijd beenstukken bij me, die kunnen in theorie zelfs je joggingbroek overbodig maken. Maar als je nog ruimte hebt, zou ik altijd een joggingbroek meenemen. Ik kan daarin wonen. Aan de andere kant: als je ‘m thuislaat scheelt dat wel weer gewicht.”

Tassen

’Wat past er allemaal in je tassen? En weet je waar het allemaal zit? Dat zijn dé cruciale vragen voordat je gaat bikepacken. Steeds meer merken maken mooie sets, zo heb ik bijvoorbeeld prototypes de nieuwe PRO Discover Team-tassen mogen testen, onder meer tijdens Further. Ik heb mezelf aangeleerd om alle spullen in de tas een vast plekje te geven. Dan krijg je er routine in, is het ook niet lang zoeken als je iets nodig hebt. De spullen die ik niet veel gebruik, zoals mijn slaapzak, mat en kussen, doe ik altijd in een frontroll, de voortas. Deze tas is het lastigst in te pakken en te bevestigen, die wil je onderweg niet steeds los moeten maken om iets te pakken. Ik doe er ook vaak een ‘liner’ in, dat is een soort van trappelzak voor in je slaapzak. Heerlijk tegen de kou, maar ook hygiënisch als je bijvoorbeeld op een stoffi ge zolder slaapt.

In de zadeltas stop ik mijn T-shirtjes, eventueel de slippers, een extra regenjack, andere, extra kleding en een kooksysteem van Jetboil. Ik gooi meestal een zakje droogvoer met water in de Jetboil. Als je gaat bikepacken moet je niet denken dat je uitgebreid macaroni en een sausje in een pannetje zult maken. Je kunt beter, als je tenminste niet in de middle of nowhere zit, uit eten met je vrienden. Of pizza’s bestellen.

De zadeltas is eenvoudiger in en uit te pakken, maar het liefst laat je ook die de hele dag op je fiets zitten. Kies trouwens voor een zadeltas met anti-zwaai. Dat is wel erg prettig. Veel zadeltassen hebben de neiging om te zwieren, zeker als je een keer op de pedalen gaat staan. Het is echt fijn als je zadeltas netjes op zijn plek blijft. Als je het gevoel hebt dat er steeds iemand aan je zadel trekt, is dat niet echt prettig. In mijn frametas stop ik alles waarvan ik het gevoel heb dat ik daar snel bij moet kunnen komen. Er zitten aan beide kanten ritsen, wat het inpakken én het zoeken nogal makkelijker maakt. Mijn frametas vult de bovenkant van de driehoek. Daar kan best veel in. Ik doe er wat gereedschap in, mijn pompje en eventueel een reservebandje. Verder: een spork, een zakmes, mijn regenjack, een Sea to Summit-mok, één of meer reishanddoekjes, een pak van die wipes. Daarmee kan je zowel je gezicht wassen als je kont afvegen. Maar niet tegelijk natuurlijk. Ik heb trouwens best veel spullen van Sea to Summit, omdat die allemaal megaklein zijn. Weet je dat ze vanaf deze zomer tenten van maar 600 gram in het assortiment hebben? Ze hebben ook blaadjes die een zeepje blijken als je ze even onder water houdt.

Live Slow Ride Fast Corner

Laurens ten Dam heeft zijn eigen ‘digitale schap’ binnen FuturumShop. Echte Live Slow Ride Fast Stuff samengesteld door Laurens ten Dam.
Benieuwd naar zijn favorieten?

Nu bekijken…

(1)

ja, op voorraad
(20)

ja, op voorraad

Het is trouwens verleidelijk om die frametas heel vol te stoppen, omdat die de loop van je fiets het minst beinvloedt. Maar je moet vooral zorgen dat-ie niet te breed wordt. Als je ‘m vol propt, moet je namelijk vaak met o-benen gaan rijden. Dat is over langere afstanden natuurlijk niet prettig. Ik heb liever dat ik mijn benen gewoon kan laten draaien.

In de bovenbuistas heb ik dan tot slot de dingen van waarde, zoals mijn elektronica, mijn powerbank, mijn portemonnee. En andere dingen die je bij de hand wilt hebben. Zoals mijn reepjes, die zijn ook goud waard natuurlijk. Mijn telefoon? Meestal heb ik die achter in mijn shirt. Je wilt zo nu en dan natuurlijk ook een foto maken.”

Tekst: Edward Swier
Fotografie: Camille MacMillan/Further


» Bikepacking Essentials van PRO

Je kan pas echt van je bikepacking avontuur genieten wanneer je materiaal in orde is. Ben jij van plan om de onverharde wegen te ontdekken? Of wil je jouw gravelbike een mooie upgrade geven? In het assortiment van PRO vind je kwaliteitsproducten waar ook bikepacker en ex-wielerprof Laurens ten Dam enthousiast van wordt!

Wie wat verder kijkt dan het ruime assortiment Discover Team-fietstassen, vind een ware schat aan hoogwaardige PRO onderdelen. Wat te denken van het Stealth Offroad zadel? Wanneer je de ene na de andere gravelstrook onder je wielen ziet verdwijnen, is zitcomfort geen overbodige luxe. Het Stealth Offroad zadel met ergonomisch ontwerp kent een padding met verschillende diktes, die op de meest strategische plaatsen ondersteuning biedt. Wat opvalt is dat het zadel géén uitsparing heeft. Hier is bewust voor gekozen. Opspattend water en vuil van de gravelwegen, komt zo niet bij jouw achterwerk terecht.

Niet alleen het zadel zorgt voor het nodige comfort. Het loont de moeite om ook een Discover zadelpen op je fiets te monteren. De PLT carbon variant staat erom bekend om mee te geven op onverhard terrein. Hierdoor worden de meeste schokken al teniet gedaan, voordat ze jouw lichaam bereiken. Mooie bijkomstigheid: dankzij het gebruik van carbon is deze zadelpen vederlicht. De aluminium variant heeft een ander voordeel. Deze zadelpen is immers verstelbaar. In afdalingen of op technische passages, zet je de deze kinderlijk eenvoudig tot 70 millimeter lager!

Het PLT Discover Carbon Sweep stuur maakt jouw gravelfiets helemaal af. Wanneer je ook langere gravelritten comfortabel en pijnvrij wilt afwerken, is dit stuur een aanrader. Het stuur heeft een flare van 20 graden, waardoor je remhendels en shifters in een hoek op het stuur staan. Dit biedt extra controle, zeker op de meest uitdagende gravelwegen. Samen met de backsweep van 5 graden, zorgt de flare er ook voor dat je het stuur comfortabeler kunt vasthouden.

FuturumMag.17

Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.17, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.

Lees verder