Bikepacken is toegankelijker dan vaak wordt gedacht. Wout en ik, Loek van Fatpigeon.cc namen de trein naar Saarburg en reden op onze gravelbikes vanuit Duitsland, via Luxemburg, België en nog een stukje Duitsland naar het Drielandenpunt. Het werd een onvergetelijke biketrackingtrip. Eentje waarbij we heel goed onze nieuwe tassen konden testen.
Tekst & fotografie Fatpigeon.cc
Wout en ik, Loek van Fatpigeon.cc namen de trein naar Saarburg en reden op onze gravelbikes vanuit Duitsland, via Luxemburg, België en nog een stukje Duitsland naar het Drielandenpunt. Het werd een onvergetelijke biketrackingtrip. Eentje waarbij we heel goed onze nieuwe tassen konden testen.
De voorbereiding van een bikepackingtrip heeft iets meer om handen dan je gemiddelde trainingsrondje. Laat je niet ontmoedigen door uitgebreide paklijsten of de 10-tallen verschillende waterfilters bij je outdoorwinkel. Een fiets, één of meer bikepackingtassen, wat geld en je avontuur kan beginnen. Er zijn geen regels voor wat een bikepack is, wat de lengte van een bikepack moet zijn en of je binnen of buiten moet overnachten. Op internet zijn eindeloos veel routes te vinden. Van ritjes van een dag tot meerdaagse tochten.
ZELF BIKEPACKEN?
Een regenbui is tijdens je meerdaagse graveltocht niet uit te sluiten. Gelukkig zijn de
bikepackingtassen van XAND 100% waterdicht. Terwijl jij de weergoden doorstaat, blijven al jouw spullen droog. Zelfs de rits is waterdicht. Zo kun je onbezorgd genieten!
Over onze bepakking dachten wij pas na nadat we onze route hadden bepaald. Maar je kunt ook andersom werken: welke tassen heb ik en wat kan ik daarin meenemen? In ons geval ging de route over ongeveer 600 kilometer, met flink wat hoogtemeters en heel veel gravelpaden. Om de kans op een plezierige eerste bikepack voor ‘beginner’ Wout te vergroten, besloten we binnen te overnachten en langs de route te eten. Dat maakte een tent, matje, slaapzak en kookgerei overbodig, wat een kilo aan bepakking scheelde. Uiteindelijk vertrokken we met de volgende tassen van XAND:
- XAND Bovenbuistas
- Primaire reparatiespullen (multitool, tubeless pluggen, CO₂-patroon)
- Portemonnee
- XAND Stuurpentas
- XAND Frametas
- Voeding
- Secundaire reparatiespullen (binnenbanden, kettingpons, missing link)
- Regenjas
- XAND Stuurtas
- Set normale kleding
- Zwembroek
- Handdoek
- Klein hygiëne-setje
- XAND Zadeltas
- Tweede set fietskleding
- Normale schoenen
- Drone
Voordat je met je reisgenoten op stap gaat, is het van belang van tevoren een aantal zaken met elkaar te bespreken. Denk aan de dingen die jij of je reisgenoten graag hopen te bereiken tijdens de tocht of dingen die anderen in jouw bijzijn beter niet kunnen doen. Zo veel mogelijk kilometers op een dag of juist zo veel mogelijk koffiestops? Klim je liever alleen of vind je het juist leuk om samen naar boven te gaan? Wout kwam met twee dingen: hij wilde graag een moment rust als hij daar behoefte aan zou krijgen en begrip in het geval dat hij achterop zou raken. Ook ik had wensen: ‘s ochtends op tijd vertrekken en overdag liever een koffiestop te veel dan te weinig. Geen van alle schokkende zaken, maar op het moment dat het zo ver is kan het lastig zijn om dat bespreekbaar te maken.
“Geoefend en ongeoefend is een meerdaagse bikepackingtrip een uitdaging voor lichaam en geest”
Bepakt, bezakt en vol goede moed stapten we in Tilburg op de trein. Na drie keer overstappen en een half uur door Luxemburg fietsen – een trein viel plots stil – bereikten we Saarburg in Duitsland. We overnachtten in ‘Olga’s Ferienwohnung’. Omdat het al bijna 21.00 uur was, besloten we de fietsen binnen te parkeren en snel op zoek te gaan naar een lokale eetgelegenheid. Terug bij ‘Olga’ was het licht al uit en doken we rechtstreeks het bed in om uit te rusten voor de dagen die zouden komen. Zoals besproken vertrokken we op tijd en reden we direct langs een bakker voor een ontbijt en ‘back-up brood’. Soms zijn er aan het einde van je repen nog heel wat kilometers te rijden. Maar soms kom je tekort of wil je gewoon wat anders. Op dat soort momenten ben je blij met zo’n droog stuk brood of baguette. Doe vooral wat je zelf wil, maar ons ‘back-up brood’ ging dagelijks op.
Of je nou geoefend of ongeoefend bent, een meerdaagse bikepack is een uitdaging voor lichaam en geest. Veel bikepackers willen een mooie omgeving, anderen kunnen ook prima in een monotone omgeving geluk en uitdaging vinden. Wij reden een gravelroute met 1.300 tot 2.500 hoogtemeters per dag, wat maakte dat wij vooral blij waren met de relatief lichte bepakking en dat die bepakking goed bleef zitten. Met de stuurpentas binnen handbereik en onze spullen droog en stabiel opgeborgen genoten we van onze weg door het Duitse, Luxemburgse, Belgische en later Nederlandse heuvellandschap.
Na veel fietsavonturen wordt er vanzelfsprekend over de afstanden, snelheden en het grote afzien gesproken. Wij vonden het tijdens deze tocht zonder tijdslimieten leuker om de ervaring an sich te evalueren. Zo zag ik dat Wout ieder van de zes dagen verder fietste dan hij tot dan toe ooit deed: iets waar hij mijn respect mee verdiende. Ik gaf hem ook de complimenten. Daarnaast hoorde ik hem dagelijks zeggen dat ‘het beter ging dan hij had verwacht’ en ik hem ‘het vertrouwen gaf deze tocht aan te durven’. Samen zuchtten we hardop als we in de hitte een steile helling op moesten waarbij we even over onze limiet gingen. Samen genoten we van een oranje, roze, rode lucht terwijl we in volle vaart de laatste kilometers van de langste etappe fietsten. Wij kozen ervoor om in accommodaties te slapen, niet zelf te koken en benodigdheden onderweg te kopen. Door tegenvallende beschikbaarheid en hogere prijzen dan gedacht gaven we met z’n tweeën in zes dagen ongeveer 1.200 euro uit. We sliepen niet in een tent, maar ontdekten vooraf wel dat het aanschaffen van die tent, de slaapspullen, het kookgerei en de reismaaltijden ongeveer hetzelfde zou kosten als onze logieskosten nu.
ZELF BIKEPACKEN?
Wil je zelf ook gaan bikepacken? Laat je inspireren door de collectie routes die wij hebben samengesteld. Wij helpen je een handje mee met het ontdekken van nieuwe paden en wegen. De routes variëren sterk van afstand en hoogtemeters waardoor er voor elk niveau wielrenner of gravelbiker een geschikte route is. Check de routes op
www.futurumshop.nl/routes.
FuturumMag.21
Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.21, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.