Wielrennen is nog nooit zo populair geweest als nu. De vrienden Kirsten van den Berg en Boudewijn Jurriaans zijn twee beginners.
Waarom zijn jullie begonnen met wielrennen?
Boudewijn: âMijn vader is anderhalf jaar geleden overleden. Hij is ooit drie keer in tien etappes naar Italië gefietst. Ik besloot dat ik dat ook een keer wilde doen, ter nagedachtenis aan hem en als onderdeel van mijn rouwproces. Ik ben naar zijn ouderlijk huis gegaan en heb daar de oude racefiets van mijn vader opgehaald. Het is een Peugeot uit 1980.â
Kirsten: âToen corona net om de hoek kwam kijken, was reizen met het openbaar vervoer best een dingetje. Ik heb toen voor woon-werkverkeer een racefiets gekocht. Daarnaast is fietsen een van de weinige vormen van cardio die ik kan doen, omdat ik heupdysplasie heb. Wielrennen is een lage impactsport die tegelijkertijd mijn heupbuigers sterker maakt. Zo kunnen die mijn gewrichten beter ondersteunen. Verder doet het vooral mentaal iets met me. Ik ben echt verliefd geworden op het wielrennen.â
Wat maakt het zo verslavend?
Kirsten: âDe mooie natuur die je onderweg tegenkomt. Ik werk al een jaar grotendeels vanuit huis in Haarlem en zie overdag niet veel meer dan dezelfde vier muren. Soms moet ik daar gewoon even weg. Als ik op de fiets stap, ben ik binnen een kwartier in de Kennemerduinen. Het is prachtig daar. Schotse Hooglanders, paarden, herten, vossen, roofvogels â ik kom altijd wilde dieren tegen.â
Boudewijn: âAls ik met een overvol hoofd op de fiets stap en twee, drie uur later terugkom, is het weer heerlijk rustig daarboven. Maar wielrennen is ook leuk om samen te doen. Met Kirsten is het altijd gezellig. Dan fietsen we bijvoorbeeld een mooie route en stoppen we onderweg voor een bakje koffie om even van het uitzicht te genieten.â
âIk ben echt verliefd geworden op het wielrennenâ
Wie fietst het snelst?
Boudewijn: âKirsten. Zij heeft een lichtere fiets.â
Kirsten: âO, ligt het daaraan?â
Boudewijn: âNee, jij bent fitter. Behalve met sprinten, dan maak ik je af.â
Kirsten: âJa, absoluut.â
Boudewijn: âOnder aan de streep zijn we aan elkaar gewaagd, daarom fietsen we graag samen.â
Kirsten: âMeestal doen we een kilometer of dertig, veertig. Van de zomer willen we een keer écht een flink stuk fietsen, in Limburg of op de Veluwe.â
Wat is volgens jullie voor beginnende wielrenners belangrijk om te weten?
Boudewijn: âDat je niet zomaar honderd kilometer aantikt. Je moet rustig beginnen.â
Kirsten: âAan de houding die je op een racefiets aanneemt, moet je wennen. Ik had in het begin een zeurend gevoel in mijn onderrug.â
Boudewijn: âEn zadelpijn, daar moet je even doorheen.â
Kirsten: âInvesteer in een broek met een comfortabel zeem. Ik heb het eerste halfjaar met een exemplaar van acht euro gefietst. Daarna kocht ik een broek van echt goede kwaliteit. Daâs een wereld van verschil, hoor.â
Boudewijn: âIk zou een fiets trouwens niet op Marktplaats kopen, tenzij je precies weet wat je zoekt en nodig hebt.â
Kirsten: âEens. Ik heb verschillende fietsen âgepastâ in een speciaalzaak voordat ik er eentje kocht. Ze hebben âm daar gelijk voor me afgesteld. Belangrijk, want elk lichaam is anders.â
Boudewijn: âQua kleding en accessoires moet je een afweging maken tussen prijs en kwaliteit. Je kunt je helemaal gestoord kopen, maar het is niet altijd nodig.â
Kirsten: âIk kan iedereen klikpedalen aanraden, ook wanneer je net begint. Je trekt beter aan het pedaal en maakt een efficiëntere omwenteling. Bergopwaarts fietsen gaat ook makkelijker.â
Wat moet je als beginner vooral niet doen?
Kirsten: âJe helm thuislaten! Echt, zoân ding kan je leven redden. Mijn vader is overleden aan een schedelbasisfractuur, nadat hij tijdens het fietsen moest uitwijken voor een auto en met zijn hoofd op straat viel. Toen ik vorig jaar een keer in een soortgelijke situatie terechtkwam, heb ik me voorgenomen om nooit meer zonder helm te fietsen.â
Boudewijn: âWe gaan gemiddeld 27 kilometer per uur, maar tikken heuveltje af soms 64 aan. Die topsnelheden zijn het gevaarlijkst. Je rijdt op relatief dunne bandjes en bent kwetsbaar op twee wielen, dus je bent altijd de lul als je ineens je stuur moet omgooien en zonder helm een klapper maakt.â
âJe tikt niet zomaar honderd kilometer aan. Je moet rustig beginnenâ
Waar liggen de mooiste wielerroutes?
Boudewijn: âToch wel in het Kennemerland, hè?â
Kirsten: âJa, of Langevelderslag. Dat is een route van ongeveer acht kilometer tussen Noordwijkerhout en Zandvoort waar geen scooters of autoâs rijden. Het bestaat uit een uitgestrekte vlakte met een stuk fietspad tussen de duinen, bijna als een soort maanlandschap. Je ziet geen gebouwen, alleen maar natuur.â
Welke wielerambities hebben jullie?
Boudewijn: âIk wacht voor mijn fietstocht naar Italië op een gunstiger moment. In de tussentijd is de Eroica, een wielertocht in Limburg van 110 kilometer, een mooi doel. Gelukkig is de tocht dit jaar tot september uitgesteld, want het is een pittige rit waarvoor ik eigenlijk nog iets langer wil trainen.â
Kirsten: âMijn moeder woont in Hasselt, in Overijssel, 102 kilometer hiervandaan. Het lijkt me leuk om eens naar haar toe te fietsen. Pas werd ik ingehaald door een man die zei: âJij fietst zeker wedstrijden?â Misschien heb ik het wel in me. Of hij probeerde gewoon met me te flirten.â
Tot slot: wel of geen fietsbel?
Boudewijn: âZeker wel.â
Kirsten: âWij hebben echt een hekel aan wielrenners die zich misdragen. Sommigen zijn zo bang dat ze een honderdste van een seconde langzamer zijn op Strava, die besparen zelfs op fietslichtjes en beenhaar. Ik heb Strava én een fietsbel. Ik pauzeer die app altijd wel als ik de stad in rijd, anders ga ik me ook als een hufter gedragen.â
Boudewijn: âHet fietspad is niet alleen van ons en verkeerslichten zijn er niet voor niets. Waarschijnlijk schop je het toch niet tot de Tour de France, dus je kunt best een fietsbel nemen en mensen even laten weten dat je eraan komt.â
Tekst: Milou Windhorst
Fotografie: Martyn de Jong
FuturumMag.17
Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.17, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.