Wil jij net als Gilbert afrekenen met extreme elementen? Check onze tips!

Kevin Timmerman | 15 april 2019

Hobbelende kasseistroken, wisselende weersomstandigheden en honderden af te leggen kilometers. Het zijn de elementen die de renners ook dit jaar weer voorgeschoteld kregen tijdens ‘de Hel van het Noorden’. Het enige dat de renners konden doen was goed voorbereid aan de start verschijnen en een wel overwogen materiaalkeuze maken. Philippe Gilbert maakte indruk door voor het eerst in zijn loopbaan Parijs-Roubaix op zijn naam te schrijven. Wat is er voor nodig om af te rekenen met de meest extreme elementen? Daarover in deze blog meer.

Parijs – Roubaix, ook wel de Hel van het Noorden genoemd, is één van de oudste klassiekers. De eerste editie stamt uit 1896. Parijs – Roubaix wordt traditioneel een week na de Ronde van Vlaanderen gereden en vormt het hoogtepunt van de kasseiklassiekers. De zwaartepunten zijn de talrijke lange kasseistroken, die vaak extreem stoffig of modderig zijn, waardoor de wedstrijd door velen beschouwd wordt als de meest heroïsche eendagswedstrijd van het jaar. De wedstrijd eindigt op de iconische Vélodrome André Pétrieux van Roubaix. Materiaalkeuze is een van de elementen die het verschil maakt tussen winst of verlies. De wielen moeten opgewassen zijn tegen de hobbelige wegen, de banden moeten voldoende lekbestendig zijn en de kledingkeuze is gezien de vaak wisselende weersomstandigheden vaak cruciaal.

Continental Grand Prix 4 Season: een topkeuze voor zware omstandigheden

Naast een gedegen voorbereiding, uitstekende stuurmanskunst en het vermogen om 257 kilometers vol vermogen te blijven gaan, is de keuze voor de juiste banden cruciaal om met de beste renners te strijden om de winst. Ook een beetje geluk hoort daar uiteraard bij. Geluk dat tijdens Parijs-Roubaix 2019 niet was weggelegd voor renners als van Aert en Trentin, die onderweg lekreden. Alexander Kristoff kreeg zelfs te maken met meerdere lekke banden, waardoor hij niet meer kon aansluiten bij de kopgroep. Het kan domme pech zijn geweest of toch een verkeerde materiaalkeuze. Uiteraard kan je het risico op lekrijden in ieder geval zoveel mogelijk beperken door te kiezen voor goede banden die zijn opgewassen tegen zware omstandigheden.

Een goed voorbeeld is de Continental Grand Prix 4 Season. Deze Continental GrandPrix 4-Season Vouwband is uitgerust met de geavanceerde Vectran lekbestendige laag, sterke Duraskin wanden en zeer veel grip op zowel nat als droog wegdek! Een bewezen band die verder is ontwikkeld met een nieuw design, nieuwe technieken en een uitzonderlijke lekbestendigheid. Uit de verschillende beoordelingen op onze website blijkt dat deze uitstekende 4-seaon band super betrouwbaar is. “Al 2 jaar met de 4 seasons op pad door weer en wind. Goede grip gecombineerd met goede lekbestendigheid. Gaat niet ten koste van de rolweerstand”, schrijft Jan. Een andere enthousiaste gebruiker geeft aan dat zelfs rijden over stukjes glas er niet voor zorgt dat de banden lekgaan. Ga je daarom een koers of toertocht rijden onder zware omstandigheden dan is de Continental GrandPrix 4-Season Vouwband een topkeuze.

Kledingkeuze: net zo belangrijk

Voor de ultieme #mychallenge is er FUTURUM! Zijn de weersomstandigheden wisselend, is het verraderlijk koud of is het goed mogelijk dat je onderweg te maken gaat krijgen met een flinke plensbui? Met het bestverkochte fietsjack van de Benelux kan je je optimaal beschermen tegen de weerselementen.
Op een mooie zomerse dag kan je kiezen voor een PROFORMANCE Base Layer Extra Cool. een ideaal ondershirt wanneer je in warme omstandigheden wilt presteren. De base layer biedt extra verkoeling bij warmte, dankzij het Dryarn® materiaal dat in de stof is verwerkt. Je kan deze base layer uiteraard uitstekend combineren met een FUTURUM PROFORMANCE jersey en hoogwaardige bibshort met goede zeem zoals de JONA Bib Shorts. De topzeem in deze broek zorgt ervoor dat je ook na honderden kilometers te hebben afgelegd nog comfortabel op het zadel zit en trillingen die worden doorgegven door klinkerwegen en kasseistroken je fietspret niet bederven. Ook goede fietshandschoenen met voldoende padding dragen hier aan bij en zorgen ervoor dat schokken worden gedempt zodat je geen pijnlijke handen krijgt.

Wat is de beste wielset?

De wielsets van de renners die met hoge snelheid over de kasseienstroken denderen tijdens Parijs Roubaix krijgen het zwaar te verduren. Niki Terpstra, voormalig winnaar van een van de mooiste monumenten, weet daar alles van. “Toen ik Parijs-Roubaix won, reed ik met wielen met een nieuwe carbon lay-up. Het jaar ervoor waren er namelijk problemen geweest. In de finale moest ik toen van fiets wisselen, omdat ik twee gebroken wielen had. En dat terwijl alles het jaar daarvoor nog in orde was. De wielenfabrikant kwam naar ons toe en zei: ‘Luister, we willen weten wat er fout is gegaan en zorgen dat dit niet meer gebeurt’. Toen zijn we met een heleboel wielen naar het Carrefour de l’Arbre gegaan. De eigenaar zei: ‘Rijd maar net zolang totdat ze kapot zijn. Degene die je niet stuk krijgt, gebruiken we’. We hebben daar voor duizenden euro’s aan materiaal vernield. Eén setje bleef over. Het jaar erop won ik daarmee Parijs-Roubaix.”

Wil jij er ook zeker van zijn dat je niet te maken krijgt met gebroken wielen tijdens jouw uitdaging? Wij hebben hieronder drie uitstekende wielsets geselecteerd die zijn opgewassen tegen extreme omstandigheden.

Lees verder