Review | 4iii Power Meter – La Marmotte 2019

Gastblogger | 23 september 2019

Marmotte. Door veel wielrenners wordt deze slopende Gran Fondo gezien als de tocht der tochten. Gezien de ongeveer 5000 hoogtemeters en spraakmakende beklimmingen mag iedere renner die La Marmotte weet te volbrengen als een echte sportheld worden binnengehaald. In het kader van #MYCHALLENGE nam Maarten Visser in 2019 deel aan La Marmotte. De ideale gelegenheid om te ontdekken wat een vermogensmeter voor je kan betekenen. Lees in deze blog hoe de 4iiii Power Meter Maarten hielp om La Marmotte te volbrengen.

Door: Maarten Visser

Maarten reed tweemaal La Marmotte. In 2017 was hij dichtbij goud; hij kwam hij 40 seconden te kort. Maarten is Zwift-addict en virtuele #hikrit begeleider. Gesoigneerd op de fiets is een must voor Maarten.

Accurate meting

4iiii maakt een zeer accurate meting van je wattage mogelijk, met een afwijking van slechts 1 %. De voorwaarde is dan wel dat je een vermogensmeter gebruikt die zowel links als rechts je vermogen registreert zoals de 4iiii Podium Dura Ace Power Meter Left/Right. “Tijdens La Marmotte 2019 heb ik gefietst met de dubbelzijdige vermogensmeter van 4iiii. Hiervoor reed ik altijd met een enkelzijdige vermogensmeter van 4iiii. Reden hiervoor was dat ik twee jaar geleden in de winter binnen begon te fietsen op een fietstrainer in combinatie met Zwift. Na een winter binnen te hebben gezeten in de welbekende paincave, mistte ik mijn wattage tussen de gegevensvelden op mijn fietscomputer. Bovendien was ik benieuwd wat voor wattage ik nou eigenlijk trapte als ik een nieuw PR had neergezet op een Strava-segment”, vertelt Maarten.

Gericht trainen op vermogen: de ideale voorbereiding

Maarten vertelt dat hij door gericht trainen sterker kon worden en zich optimaal kon preparen voor La Marmotte. “Als je weet hoeveel vermogen je kunt leveren in combinatie met je hartslag tijdens een inspanning, dan kan je ook leren hoe je fitter kunt worden. Naast het uitvoeren van gerichte trainingen, anders eten en meer rusten, kan je snel je vermogen zien toenemen. Ik raad iedereen aan een trainer in de arm te nemen, want trainingen zelf bedenken of kopiëren van anderen is echt onverstandig. Trainen op vermogen heb ik echt onderschat. Iedereen heeft een andere basis. Stel, je hebt een zware training achter de rug en twee dagen later wil je weer vlammen. Neem je dan dagen rust door niets te doen of ga je misschien een dag uitfietsen? 40 minuten fietsen op een vastgesteld laag vermogen in combinatie met een hoge cadans (+/- 85 / 95 RPM) zorgt er voor dat je veel sneller herstelt. Je moet dit wel kunnen monitoren. Je kunt veel slimmer gaan trainen en je zorgt er voor dat je minder snel overtraint raakt.

Naast het feit dat ik sterker werd hielp het rijden met een vermogensmeter mij ook om rustig te blijven en niet te gaan jagen op een gemiddelde snelheid bij thuiskomst. Oké, we vinden het allemaal leuk als je thuiskomt met een hoog gemmiddelde, maar wat nou als er veel wind staat? Wielrenners rijden zich vaak kapot omdat ze blijven gas geven. Ik kijk naar het vermogen dat ik lever en zie dat het wel goed zit met de geleverde arbeid. Het is veel leuker als je het laatste stuk met de wind in de rug nog even flink gas kunt geven omdat je jezelf niet hebt opgeblazen daarvoor. Het draait allemaal om de arbeid-rust-verhouding. Als je de data begrijpt kun je deze ook toepassen en dan wordt trainen naast inzichtelijker ook leuker. Met deze kennis in het achterhoofd heb ik mij voorbereid op La Marmotte.”

Tijdens La Marmotte

Tijdens La Marmotte gebruikte Maarten de Wahoo ROAM fietsnavigatie om de gegevens van zijn 4iiii Power Meter weer te geven. Maarten vertelt dat deze gegevens ervoor hebben gezorgd dat hij zijn koers perfect in kon delen: “Als je 5000 hoogtemeters moet overbruggen gedurende 170 kilometer dan moet je goed voorbereid zijn en fris aan de start verschijnen, maar tijdens de rit wil je ook zo lang mogelijk fris blijven. Ik laat mij bovendien vrij snel opjagen als ik bergop ingehaald wordt. Aan La Marmotte deden ruim 7500 deelnemers mee en ik ben nu niet bepaald een klimgeit. Daarom wist ik dat ik vooral op de Glandon, Telegraphe en Galibier veel ingehaald zou worden. Door regelmatig naar mijn vermogen en hartslag te kijken, lukte mij het om mij vooral in het begin in te houden. Stick to the plan was het devies. Bergop de hartslag tussen de 150-170 slagen per minuut houden en het vermogen zo veel mogelijk onder de 280 watt was het plan. Na afloop bleek dat ik mijn krachten goed had verdeeld. Op de Glandon en Telegraphe kon ik mij goed houden aan de wattages rond de 240 watt, op de Galibier zakte dit naar de 220 watt om vervolgens wat over te houden voor de Alpe d’Huez. Omdat ik de koers goed had ingedeeld, kon ik hier nog een vermogen leveren dat lag rond de 250-260 watt. Bovendien werd ik niet meer ingehaald, maar was ik zelf mensen aan het inhalen. Vele renners die ik op Alpe d’Huez inhaalde hadden mij eerder op de dag gepasseerd en smeten toen met hun krachten. ‘Knowledge is power’ geldt dus ook tijdens La Marmotte.”

Analyse

Tijdens het analyseren van mijn data na afloop van La Marmotte vielen mij een aantal zaken op. Ten eerste bleek dat ik mij echt goed aan het plan had gehouden. Ten tweede heb ik op de Galibier toch nog een piek gehad van 1054 Watt. Ten derde vielen mij de datavelden pedaalsoepelheid en de Links/Rechts balans op. Tijdens de rit leverde ik veel meer kracht met mijn mijn linkerbeen dan met mijn rechter. Ik vermoed dat de verklaring zit in het feit dat ik een beperking heb in mijn rechterknie (na een kruisbandhersteloperatie, voortgekomen uit een voetbalblessure). Ik kan mijn knie meer overstrekken maar niet volledig buigen. Een perfecte 50/50 balans haalt bijna niemand en ik wist wel dat er een verschil was, maar dat ik op een verhouding van 71/29 uitkwam verraste mij toch. De komende tijd zal ik proberen meer aandacht te besteden aan een betere balans. Daarnaast staat er weer een nieuwe uitdaging op de planning: de Dutch Masters of MTB in maart. Een 200km mtb Marathon. De voorbereiding hierop is alweer begonnen!

Lees verder