Schwalbe Pro One maakt tubeless voor iedereen toegankelijk!

Gastblogger | 03 mei 2019

In de mountainbikewereld is tubeless inmiddels al eerder regel dan uitzondering. Wielrenners stappen wat voorzichtiger over. De Schwalbe Pro One is een toonaangevende tubeless buitenband die steeds meer wielrenners over de streep trekt.

Ook Piotr Havik van BEAT Cycling durfde de overstap te maken. Hij beschrijft zijn eerste ervaring als volgt:

“Als wedstrijdrenner was ik altijd fan van de old school tubes. Enkel op training gebruikte ik draadbanden. Toen ik, dankzij BEAT Cycling Club, de mogelijkheid kreeg om de ‘Pro One’ te testen was ik eerst wat sceptisch. Ik dacht dat het gevoel dicht bij draadbanden zal liggen, minder grip in de bochten en niet zoveel comfort als tubes. Het tegenovergestelde was echter waar. De eerste keer dat ik de tubeless banden aan de tand mocht voelen was op een criterium, met alleen maar straatstenen, in de Ronde van Woensdrecht (2017). Iedere ronde probeerde ik iets harder de bocht in te duiken en het vertrouwen in de banden groeide. Tot de renners achter mij, die op tubes reden, mij niet meer konden bijhouden in de bochten wist ik het zeker: wat een top banden! De wedstrijd kon ik winnend afsluiten, een geslaagde vuurdoop voor de Pro One’s dus.”

“In de (kassei) klassiekers die volgden heb ik ontdekt hoe fijn het is om op relatief lage druk te kunnen rijden en de anti-lek vloeistof in de banden te hebben. Vaak kon ik de wedstrijd gewoon uitrijden, of lang genoeg doorrijden tot een geschikt moment om van wiel te wisselen.”

Durf jij net als Havik de overstap naar tubeless ook aan? De Schwalbe Pro One maakt die keuze een stuk makkelijker.

Waarom kiezen voor de Schwalbe Pro One?

Maar wat maakt de Pro One zo goed? Ten eerste de grip in bochten :die is fenomenaal! Niet alleen Piotr Havik van BEAT beaamt dit: ook van onze eigen fanatiek fietsende medewerkers en van klanten horen we dit regelmatig. Rijd je op Pro One? Dan ga je met zekerheid met meer vertrouwen de bocht in! Ten tweede het comfort: voor veel recreatieve wielrenners de voornaamste reden om over te stappen. Nadat veel wielrenners al van 23 naar 25mm buitenbanden zijn gegaan de afgelopen jaren, en daarmee het comfort tijdens het rijden al hebben verhoogd, biedt tubeless de volgende stap. Met een lage bandenspanning rijden en toch net zo hard gaan, of zelfs harder? De Schwalbe Pro One maakt het mogelijk!

(35)

ja, op voorraad

Tubeless monteren is wél makkelijk

De voornaamste argumenten om niet voor tubeless rijden te kiezen worden door de Schwalbe Pro One ontkracht. Ten eerste de montage: die is zeer makkelijk uit te voeren. Je monteert de band en je vult hem met lucht met behulp van een compressor. Vervolgens verwijder je het ventiel om de lucht te laten ontsnappen. Je vult hem vervolgens met latex en zet het ventiel er weer op. Je gebruikt de compressor om hem in één keer op de juiste spanning te brengen en schud het wiel aan beide kanten en laat hem even rusten. En klaar.

Fotograaf: Nick Kidman

 

Een tweede reden is het lek rijden: wat nu als ik….? Vraagt menig potentiële overstapper zich af? Ten eerste: de Schwalbe Pro One is inmiddels zo ver doorontwikkeld dat lekrijden niet langer een zorg is. De kans dat je met insnijding in de wangen te maken krijgt is minimaal en de anti-lekvloeistof in de band doet zijn werk uitzonderlijk goed.

Slechts zes lekke banden in een seizoen

Ryan Ruijmgaard is sinds dit seizoen mechanieker bij de baan en wegploeg van BEAT cycling. Met behulp van de kwaliteiten van de Schwalbe Pro One wist hij ervoor te zorgen dat zijn wegploeg slechts 6 keer lek reed in 61 koersdagen. Dat is een uniek laag aantal, vooral als je bedenkt dat daar koersen als de Antwerp Port Epic en de KOGA Slag om Norg tussen zitten. Wedstrijden met kasseien en onverharde stroken. Ruijmgaard geeft zelf aan dat de banden in combinatie met een juist gebruik van de Schwalbe Doc Blue latex hem het werk voor hem een stuk makkelijker hebben gemaakt. Het geheim van de smid blijft in dit geval dus niet het geheim van de smid.

Een goed tubeless-systeem van Schwalbe scheelt dus al veel,  maar wat deed Ryan zelf om dit aantal zo laag te houden? Hij vertelt: “Dat begint eigenlijk al direct na de koers. Dan maak ik gelijk de fietsen schoon en controleer ik alles. Zo kijk ik dus ook heel nauwkeurig de banden na. Het kan namelijk zomaar zijn dat een renner wel lek heeft gereden, maar dit tijdens de koers niet merkte, omdat het gat is opgevuld door de Doc Blue. Zo kan er dus een steentje of een klein gaatje inzitten. Op basis van hoe groot de schade is maak ik dan een beslissing of ik de band wel of niet vervang. Zodra een band echt versleten raakt of er toch een aantal gaatjes in zitten, dan vervang ik de band gewoon. Daarmee voorkom je dat een renner lek rijdt in de volgende koers.”

Het profpeloton rijdt “nog” massaal op tubes vanuit de gedachte: geen type buitenband is zo soepel als een tube. Maar met Schwalbe Pro One onder je fiets komt het gevoel van een tube héél dichtbij. En het monteren is een stuk makkelijker! De Pro One is daarbij dusdanig scherp geprijsd dat je het voor de euro’s niet hoeft te laten.

Deze blog is geschreven door: Fons Vaneker.