Raceverslag: Daniël Abraham wereldkampioen op de individuele tijdrit!

Gastblogger | 11 juni 2021

“Terwijl ik dit schrijf vanuit mijn hotel in Portugal, kan ik nog steeds niet geloven dat de regenboogtrui op het bed naast me ligt. Wat een geweldige dag gisteren, waar alles op zijn plaats viel en eindigde met het hijsen van de vlag en het spelen van het Nederlandse volkslied. Ik neem jullie mee terug naar de laatste voorbereidingen voor deze fantastische individuele tijdrit”

De voorbereidingen

“Afgelopen vrijdag besloten we nog een laatste intensieve tijdrittraining te doen achter de derny op de indoorbaan in Amsterdam om nog één keer de extreem hoge snelheden te simuleren die we op het Portugese autocircuit verwachtten. Ik had er een goed gevoel over en de positie op de tijdritfiets leek echt geoptimaliseerd te zijn. Op zaterdag en zondag deden we nog een training van lage intensiteit en ik merkte dat mijn lichaam de inspanningen van de vrijdagtraining al goed had verwerkt. Met de warme aanmoedigingen van het thuisfront en de negatieve PCR test op zak, was het maandag tijd om samen met de rest van Team NL af te reizen naar het zuiden van Portugal.

Door de warmte, de uitstekende faciliteiten en het lekkere eten voelde ik me meteen op mijn gemak en ik keek dan ook uit naar de volgende dag, toen de eerste parcoursverkenning voor de tijdrit op het programma stond.”

Raceday

“Ik voelde me goed. Was ontspannen en had veel energie om een van de hoofddoelen van het jaar tot een goed einde te brengen. Bring it on!
Allereerst complimenten aan de begeleiding van Team NL tijdens de warming up. Natuurlijk was het warm en zou dit invloed hebben op de prestaties van alle deelnemers, maar de focus van het team om ervoor te zorgen dat ik met een optimale kerntemperatuur aan de start zou staan, heeft zeker een positieve invloed gehad op mijn prestaties.

En dan de tijdrit zelf: met hoge snelheid bergaf en volle vaart richting de eerste bocht die meteen roet in het eten kan gooien. Deze bocht moet goed gaan, anders heeft het invloed op de rest van de race. Gefocust stuur ik de bocht in en zorg dat ik de optimale lijn volg (zoals geoefend op dinsdag en woensdag), zodat ik de snelheid extreem hoog kan houden. Ja!, het gaat perfect en tijdens de rest van de race kan ik me concentreren op het omgaan met de veranderende omstandigheden en de wind die me vaak uit de ideale lijn en TT-positie probeert te duwen. Met een miniem verschil van 3 seconden op de nummer 2 weet ik de race te winnen en mag ik me met grote trots WERELDKAMPIOEN noemen!”