NIEUW! Shimano 105 R7100 – Nu ook Di2

Ruben Wattel | 29 juni 2022

Een paar jaar geleden kwam Shimano met de nieuwe Dura-Ace 9200 en Ultegra R8100 groepsets. Supergaaf natuurlijk, maar voor veel fietsers aan de prijzige kant en meer prestatiegericht dan ze nodig hebben. Daarom was het wachten op een verwachte vernieuwing van de Shimano 105 groepset. En eindelijk is het zover: Shimano R7100. En niet zomaar een vernieuwing: Shimano 105 heeft nu Di2! Als we een staart hadden, zouden we kwispelen.


Shimano 105 R7120 Di2

Wat is Di2?

Als je nu met Shimano 105 fietst, heb je waarschijnlijk nog nooit met Di2 gereden. Di2 staat voor ‘Digital Integrated Intelligence’. Het schakelen loopt niet meer via een mechanische kabel van je shifter naar de derailleur, maar elektronisch. Schakelen is daardoor veel sneller en betrouwbaar. Je hebt nooit meer last van een rekkende schakelkabel, waardoor je derailleur ineens niet meer goed schakelt. De knoppen op de shifters zijn makkelijker te bedienen, ook met dikke handschoenen aan. De technieken die gebruikt worden, zijn geperfectioneerd binnen de duurdere Dura Ace en Ultegra groepen. Door slim gebruik te maken van andere materialen kun jij daarom genieten van diezelfde techniek, maar met een wat hoger gewicht.

Shimano 105 R7100 is nu net als Dura Ace en Ultegra 12 speed. De achterderailleur gaat dus 12 versnellingen langs. Dat lijkt misschien een klein verschil ten opzichte van 11 versnellingen, maar het heeft toch grote (positieve) consequenties. Je hoef bijvoorbeeld nooit meer te wisselen van cassette. Of je nu op het vlakke fietst of de bergen in gaat: op de 11-34 cassette is er altijd een versnelling die prettig fietst. Je trainingsrondjes in de polder en je vakantierit in de bergen kun je dus met dezelfde onderdelen doen: ideaal!

Derailleur achter
De derailleur die nu 12 versnellingen aan kan is meteen het hart van de groepset. De interne batterij laad je op vanaf de achterderailleur en ook de koppeling met je fietscomputer loopt vanaf daar. Het schakelen gaat razendsnel en is vooral sterk verbeterd als het gaat om schakelen onder druk. Ook als je flink kracht aan het zetten bent op een klim, kun je gewoon schakelen zonder dat je in hoeft te houden. Er is geen korte of lange kooi meer, je kunt alle cassettes gebruiken tot maximaal 34 tanden groot.

Shifers
De shifters zijn draadloos, waardoor er dus geen (stroom)kabel loopt vanaf de shifters naar de derailleurs. Ze communiceren draadloos met de achterderailleur, die ook de voorderailleur kan aansturen. De derailleurs zijn verbonden met de batterij die in de zadelpen of het frame is weggewerkt. Er lopen natuurlijk nog wel leidingen naar de remklauwen toe. De vorm van de shifters is anders dan de oudere 105-groepen en zo mogelijk nog comfortabeler. Je kunt instellen hoe ver de remgrepen van het stuur komen te staan, waardoor ze ook geschikt zijn als je kleine handen hebt. Ten opzichte van de duurdere Dura-Ace en Ultegra mist de 105-versie wat functies: je kunt geen sprint- of klimshifters monteren en bovenop de shifter zitten geen knoppen.

Voorderailleur
De voorderailleur schakelt extreem snel, dit is ongeveer dezelfde derailleur als de vorige generatie Ultegra Di2. Dankzij het Di2 platform kun je bovendien kiezen of je deze zelf bedient, of dat je het systeem zelf laat schakelen. Dat noemt Shimano ‘Synchroshift’. Dat werkt als volgt: als je op je cassette lichter schakelt omdat je bijvoorbeeld bergop fietst, zal het systeem zelf de ketting op een gegeven moment op het kleine kettingblad leggen. Hij schakelt op de cassette twee tandjes zwaarder, waardoor de overgang niet te groot wordt en heel soepel en natuurlijk aanvoelt. Zo voorkom je dat de ketting te scheef komt te staan, wat ten koste gaat van de efficiëntie. Schakel je weer zwaarder, dan legt hij hem weer op het grote blad.

Regel je het schakelen liever helemaal zelf? Dan kun je dit ook uitzetten. Daarnaast is er ook nog een tussenversie die Shimano ‘Semi-Synchro’ noemt. Hierbij schakel je zelf tussen het grote en kleine kettingblad, maar corrigeert het systeem met achterderailleur. Als je bijvoorbeeld van het kleine naar het grote kettingblad schakelt, zal de achterderailleur twee tanden lichter schakelen. Hierdoor is die overgang een stuk natuurlijker.
Shimano 105 R7120 Di2
Crankstel
Het crankstel heeft ook een update gekregen en is verkrijgbaar met voorbladen 50-34 en in meer cranklengtes. Je kunt kiezen uit 160 | 165 | 170 | 172,5 | 175 mm. Daardoor is er ook voor minder lange fietsers of fietsers met korte benen een geschikt crankstel.

Voor wie?
De toekomst van het schakelen op de fiets is volgens Shimano elektronisch. Ook andere merken zie je steeds goedkopere groepsets maken die elektronisch schakelen. Met de toevoeging van Shimano 105 Di2 is er voor nog meer fietsers de mogelijkheid om met Di2 te fietsen. De 105-groep is al jaren dé groepset voor de fanatieke hobbyist. Met de toevoeging van Di2 gaat de groepset naar een heel nieuw niveau. Prestaties, betrouwbaarheid en gevoel doen allemaal een flinke stap vooruit. Ga je voor kwaliteit zonder de hoofdprijs te willen betalen? Dan is Shimano 105 R7100 Di2 wat voor jou!