MTB toertocht rijden? Zo bereid jij je voor!

Gastblogger | 24 januari 2019

Na de eerste kilometers in de sneeuw, modder en bos is het tijd voor een echte toertocht. Of dit nu de plaatselijk toertocht is of een grote landelijke toertocht. Het is van belang om goed voorbereid aan het vertrek te staan. Wij helpen je op weg om nog vele toertochten te volbrengen.


Bij een toertocht kun je zelf de afstand kiezen vaak varierend tussen de 30 en 100 km. Per afstand is het afhankelijk hoeveel je nodig hebt aan voeding en drinken. Voor elke tocht geld dat de basis goed moet zijn. Bereid je daarom voor met een goed trainingsschema, zorg dat je minimaal 110% van de afstand aan kunt. Achter deze link kun je een op maat gemaakt trainingsschema vinden.

Bij deze een aantal praktische tips:

      1. Leg een goede basis. Niet alleen in km maar let ook op je techniek. Bezoek eens een techniek clinic in de buurt zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
      2. Afwisseling in de training. Pak is een keer een ander rondje dan je standaard doet, dan daag je jezelf weer uit. Train je duur maar ook intervallen.
      3. Besteed aandacht aan je core stability, hoe beter je core hoe meer controle je hebt over je fiets. Daarnaast fiets je een stuk beter.
      4. Laat je fiets positioneren.
      5. Samen is leuker dan alleen. Ga met vrienden het bos in. Je leert dan in een groep fietsen en het is nog veel gezelliger ook.
      6. Kies de juiste kleding. In trainingen meer dan in een toertocht, werk met laagjes zodat je kleding kunt uittrekken indien nodig.

Denk ook aan je materiaal!
Er zijn een aantal belangrijke dingen om te controleren voor gaat deelnemen aan een toertocht.

»1. Uiteraard je ketting, de aorta van de fiets. Zie je het roest eruit lopen, dan heb je de ketting waarschijnlijk de laatste keer niet schoongemaakt. Maar hij kan ook versleten zijn. Controleer dit met een kettingslijtage indicator. Daarna is het goed om je cassette en tandwielen te controleren. Dit leggen we allemaal uit in onze Mechanic Monday filmpjes.

»2. Check je remmen. Kijk hoe de remblokjes eruit zien. Het kan zijn dat deze versleten zijn, vaak merk je dit door verlies in remkracht en piepende remmen. Vaak kun je aan de vorm van het remblokje zien welk type je nodig hebt.

»3. De shifters op je MTB zien er heel anders uit dan op een wegfiets of cyclocross fiets, maar eigenlijk werken ze hetzelfde. Je hebt of een trigger shifter met twee hendels of je kunt een draaishifter gebruiken. Bij beiden wordt een kabel strakker en losser getrokken. Om goed te kunnen schakelen moeten de derailleurs goed afgesteld zijn. Mocht het niet lukken om af te stellen, dan kan het zijn dat de kabels zijn versleten. Doordat de kabels sneller vuil worden, zullen deze sneller slijten dan op een wegfiets. Kabels zullen daarom vaker moeten worden vervangen dan bij een racefiets om goed te blijven schakelen.

»4. De banden: grip is snelheid! Je banden zijn heel belangrijk! Zijn ze versleten? Dan ga je snel onderuit in een bochtje met modder. De banden slijten op zich niet snel, maar de grip kan zeker minder worden. Ga je voor nieuwe banden? Bedenk dan wat je met de banden wilt doen. Gaat het om snelheid, met weinig profiel? Moet je in de slechtste omstandigheden goed uit de voeten komen? Hieronder zie je een aantal populaire banden. Check ook onze Keuzehulp MTB banden!

Challenge Check:  wat heb je nodig om een toertocht uit te rijden?

De basis:
✓ Mountainbike, die in goede staat verkeerd
✓ Bibshort
✓ Bij koud weer een lange broek
✓ Baselayer
✓ Shirt korte mouwen
✓ Shirt lange mouwen
✓ Bij regen regenjack
✓ Handschoenen
✓ Helm
✓ Zonnebril
✓ Bij kou een helmmuts en nekwarmer

Aanraders:
✓ Sport horloge/ fietscomputer
✓ Hartslagmeter
✓ Compressie kleding
✓ Muscle recovery lotion

Voor tijdens de tocht:
✓ Binnenband
✓ Tooltjes met kettingpons en bandenlichters
✓ Ketting quicklink
✓ Banaan
✓ Gelletje
✓ Bidon met sportdrank

Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe.

Lees verder