• Groepsets

Kies de beste groepset voor jouw racefiets of mountainbike

Gastblogger | 01 juni 2017

Het aanschaffen van een nieuwe onderdelengroep voor je racefiets is best lastig. Wij begrijpen dat het niet eenvoudig is om de verschillende groepen uit elkaar te houden en welke keuze je moet maken. Wordt het een 10-speed of een 11-speed? En kies je voor mechanisch of elektronisch schakelen? Er zijn diverse prijsklassen en meerdere merken. In deze blog beantwoord ik de vijf meest gestelde vragen bij het aanschaffen van een onderdelengroep voor de racefiets.

Door: Joop de Boer

1. Hoe bepaal ik welke groep het beste bij mij past?

Belangrijk als je jezelf deze vraag stelt is: wat wil ik ermee gaan doen en wat wil ik er aan uitgeven? Ben je een beginnende fietser die gemiddeld een keer per week fietst (1500 tot 2000km op jaarbasis)? Dan voldoet een Shimano Tiagra, 105 of Campagnolo Veloce groep uitstekend. Mits je je fiets goed onderhoud, bezorgen deze groepen je jarenlang fietsplezier. Ben je op zoek naar betere schakelprestaties, dan kan je beter een keuze maken voor bijvoorbeeld een Ultegra of Potenza groepset. Wil je het maximale uit je prestaties halen en met hetzelfde materiaal rijden als de profs? Dan kies je voor een Dura-Ace, Super Record of SRAM Red groepset!

Dezelfde vraag kan je je stellen bij de MTB-groepsets waarbij de keuze minder breed is. Je kan kiezen tussen Shimano en SRAM groepen. Maar ook daarbij geld: wil je goede remmen en een groep met scherpe schakelprestaties? Kies dan voor een GX groep van SRAM of de XT groep van Shimano. Neem je alleen genoegen met de allerbeste schakel- en remprestaties? Kies dan voor de XTR groep van Shimano of de XX groep van SRAM.

2. Waarop baseer ik mijn keuze om een 10- of 11-speed groep aan te schaffen?

Vele groepen zijn tegenwoordig al met 11-speed versnellingen uitgevoerd. Het voordeel van een 11-speed groep ten opzichte van een 10-speed is eigenlijk heel logisch: je hebt een kransje meer. Dit extra kransje zorgt ervoor dat je een bereik kan creëren waarmee je de heuvels in kan gaan maar op het vlakke niet te grote verschillen hebt tussen de kransjes. Dat houdt dus in dat je niet zo snel meer hoeft te wisselen van cassette als je met vrienden en vriendinnen een weekend gaat fietsen in de Ardennen of de Eifel. Is je budget wat lager, dan is een 10-speed groep ook een goede keuze! Deze presteert prima, maar heeft alleen iets minder mogelijkheden.

Bij de mountainbike groepen heb je nu ook de mogelijkheid om voor een enkel blad te monteren. Het voordeel van een enkel blad is dat je minder hoeft te schakelen en toch beschikt over een groot bereik dankzij 11 of 12 bladen achter. Daardoor is het schakelen minder complex, en spaar je gewicht uit doordat je een shifter, derailleur en één of twee bladen minder hoeft te gebruiken.

3. Wanneer of waarom kies ik voor elektronisch schakelen?

De keuze om een elektronisch schakelende groep te kopen heeft ook te maken met de prijsklasse van je groep. In midden en hoge segment van de meest gangbare groepen: SRAM, Shimano, Campagnolo zijn de 11-speed groepen zowel mechanisch als elektronisch verkrijgbaar. Het grote voordeel van elektronisch schakelen is het bedieningsgemak. Je hoeft alleen maar op en knopje of handeltje te drukken om te schakelen. Zo kan je met koude vingers ook nog steeds goed schakelen. Maar ook de instelmogelijkheden in de snelheid van het schakelen, het automatisch bijstellen van de derailleurs en omwisselen van de functie van de knoppen zijn mogelijkheden die het aanschaffen van een elektronische groep zeker het overwegen waard maken. Kwalitatief doen elektronische en mechanisch geschakelde groepen niet voor elkaar onder.

4. Past een 11-speed groep op mijn fiets waar nu een 10-speed groep op is gemonteerd?

Bestaande fiets ombouwen naar 11-speed is in de meeste gevallen gewoon mogelijk maar zorgt mogelijk wel voor extra bijkomende kosten. Dat komt door de montage van de 11-speed cassette op het achterwiel. Beschik je over een wielset met Campganolo body, dan is het mogelijk om een 10- en 11-speed cassette gewoon uit te wisselen. Maar heb je een Shimano/SRAM body, dan kan het nodig zijn dat je die moet aanpassen. De 11-speed cassette is net iets breder dan de 10-speed variant, waardoor je op een 10-speed body geen 11-speed cassette kunt monteren. Twijfel je of het mogelijk is? Vraag daarom eerst aan één van onze productspecialisten of je achterwiel of naaf geschikt is voor het monteren van en 11-speed cassette.

Bestaande fiets ombouwen naar 11-speed is in de meeste gevallen gewoon mogelijk maar zorgt mogelijk wel voor extra bijkomende kosten. Dat komt door de montage van de 11-speed cassette op het achterwiel. Beschik je over een wielset met Campganolo body, dan is het mogelijk om een 10- en 11-speed cassette gewoon uit te wisselen. Maar heb je een Shimano/SRAM body, dan kan het nodig zijn dat je die moet aanpassen. De 11-speed cassette is net iets breder dan de 10-speed variant, waardoor je op een 10-speed body geen 11-speed cassette kunt monteren. Twijfel je of het mogelijk is? Vraag daarom eerst aan één van onze productspecialisten of je achterwiel of naaf geschikt is voor het monteren van en 11-speed cassette.

 

5. Maakt het uit of ik een 9-, 10- of 11-speed ketting koop?

De ketting heeft een bepaalde breedte die afgestemd is op het aantal kransjes van je cassette: 9-, 10- of 11-speed. De afstand tussen de kransjes van een 9-, 10- of 11-speed verschilt. Als je dus niet de juiste ketting monteert die passend is bij het aantal kransjes ( 9-, 10- of 11-speed), dan is het niet mogelijk om soepel te schakelen. Monteer daarom altijd een passende ketting bij je cassette. Wil je je onderdelen upgraden? Dat kan uiteraard, mits je rekening houdt met het aantal speed. Deze moet altijd gelijk zijn. Dus je Shimano 105 11-speed ketting naar een Ultegra 11- of Dura-ace 11-speed ketting upgraden is geen probleem.

(12)

ja, op voorraad
(6)

ja, op voorraad