Alles over Racefiets Wielen

Ruben Wattel | 07 augustus 2020

Misschien wel de beste upgrade die je je fiets kan geven zijn nieuwe (carbon) wielen. Ze zullen niet alleen de looks van je fiets beïnvloeden, ook het rijgedrag van je racefiets krijgt een boost! Maar wanneer kies je nou voor welke wielset?


» Zoek je een wielset voor velgremmen of voor schijfremmen?

Of je voor velg- of schijfremmen kiest, is specifiek voor de fiets die je hebt. Op een fiets met schijfremmen kan je geen wielen voor velgrem monteren en andersom. Een groot voordeel van schijfremmen is dat ze in alle weersomstandigheden hetzelfde remmen en het remmen veel beter te doseren is. Velgremmen doen het als het regent bijvoorbeeld veel minder goed. Een nadeel kan zijn dat schijfremmen lastiger te onderhouden zijn omdat ze complexer in elkaar zitten. Daarnaast is de shifter bij goedkopere groepsets een stuk groter en kan deze daardoor wat lomp aanvoelen. Tevens is een nadeel dat remschijven kunnen aanlopen en daardoor wat geluid maken, vooral bij slecht weer.

» Ik wil een wielset geschikt voor velgremmen
» Ik wil een wielset geschikt voor schijfremmen

>


» Voor welke velghoogte van je wielen ga je?

Wanneer kies je welke velghoogte? Dit is een vraag waar veel wielrenners hun hoofd over breken. Een hoge velg ziet er natuurlijk mooi uit, maar is vaak zwaarder en zal gevoeliger zijn voor zijwind, waardoor ze minder stabiel rijden bij harde windstoten. Hoe hoger de snelheid waarmee gereden wordt, hoe groter het aerodynamisch voordeel van een hogere velg is. Wanneer je dus in de bergen fietst heb je minder aan een hoge velg, maar dan heb je juist een lichtgewicht velg nodig met een lagere velghoogte. Wanneer je voornamelijk op het vlakke rijdt, heb je meer voordeel bij een hogere velg.

Lage wielen zijn lichter, comfortabeler en vaak ook goedkoper dan diepe, carbon wielen. Lage wielen worden meestal van aluminium gemaakt, maar kunnen ook carbon zijn om gewicht te besparen en de stijfheid te vergroten. Half hoge wielen zijn vaak stijver dan lage wielen en hebben een licht aerodynamisch voordeel. Deze wielen worden vaak van carbon gemaakt, omdat aluminium te zwaar zou worden. Deze wielen zijn een soort gulden middenweg en zowel in bergen als op het vlakke goed te gebruiken. Hoge (of diepe) wielen zijn het stijfst en bieden het grootste aerodynamisch voordeel. Deze lagere luchtweerstand maakt ze perfect voor fietsen op vlak terrein op hoge snelheid. Door de grotere stijfheid voelt het stuur nog directer aan en wordt versnellen nog makkelijker. Deze wielen worden eigenlijk altijd van carbon gemaakt. Omdat het velgoppervlak echter groter is, zijn deze wielen zwaarder. Daarmee zijn diepe wielen vooral geschikt voor ritten op vlakke wegen en tijdens tijdritten of triathlons. Alles weten over de zin en onzin van hoge carbon wielen? Lees verder in deze blog over hoge wielen.

» Ik wil een lage velg (tot 27 mm)
» Ik wil een half-hoge velg (27-44 mm)
» Ik wil een hoge velg (vanaf 45 mm)

(1)

ja, op voorraad

» Rijd je met Shimano, SRAM of Campagnolo?

SRAM en Shimano 9, 10 en 11 speed cassettes hebben dezelfde cassette passing. Deze cassettes passen dus op dezelfde wielnaven (body). Campagnolo heeft een andere passing en heeft dus ook een andere cassettebody nodig. Tegenwoordig zie je steeds meer groepsets in 12 speed komen. Voor 12 speed SRAM groepen heb je weer een andere body nodig.

Bij het kiezen van een wielset, moet je dus ook kijken naar de groepset die je hebt en hoeveel versnellingen die heeft. Een 10 speed cassette heeft bij Shimano en SRAM namelijk een andere breedte dan een 11 speed cassette.

» Ik rijd met een Shimano of SRAM cassette
» Ik rijd met een Campagnolo cassette
» Ik rijd met een SRAM XDR cassette


» Wil je wielen voor binnenbanden (clincher), tubeless banden of tubes?

Tegenwoordig zijn er 3 type banden die je op je velg kan monteren, namelijk clincher, tubeless of tubular. De meest voorkomende wielen zijn clinchers, waarbij je een vouw- of draadband monteert op je velg in combinatie met een binnenband. Dit is de meest eenvoudige en meest voorkomende manier om een band te monteren of te vervangen. Als je onderweg een lekke band hebt, kun je simpelweg de binnenband vervangen of plakken.

Bij een tubeless band gebruik je geen binnenband, maar wordt de velg luchtdicht gemaakt door middel van een tubeless ventiel en eventueel een speciaal velglint. Met vloeibare latex worden de laatste kleine gaatjes afgedicht, zodat er nergens lucht kan ontsnappen. Het grote voordeel van tubeless rijden is dat als je een gaatje in de band hebt, deze kan worden opgevuld door de latex terwijl je rijdt. Je hoeft dus niet te stoppen om je band te plakken of de binnenband te vervangen. Daarnaast verlaag je de rolweerstand doordat er geen frictie is van de binnenband met de buitenband. Je kunt tot slot met een lagere bandendruk rijden, wat het comfort verhoogt.

Bij tubular bestaat de band (tube) uit een binnenband die aan de buitenband is vastgenaaid of -gelijmd. Deze band wordt vervolgens op de velg vastgelijmd. Het gewicht van tubularwielen is lager, omdat ze geen opstaande velgrand hebben waar een band op vast moeten komen te zitten. Door dat lage gewicht trekken de wielen sneller op en ga je makkelijker bergop. De rijervaring is optimaal dankzij een hoge mate van comfort, lage kans op lekrijden en de beste grip in alle omstandigheden. Tubes zijn op het moment dat je lek rijdt lastiger te vervangen, omdat je een hele nieuwe band op de velg moet lijmen. Daarom worden deze banden eigenlijk alleen in wedstrijden gebruikt. Tubular velgen zijn niet met clincher- of tubeless banden te gebruiken, omdat de vorm van het velgbed anders is.

» Ik wil met binnenbanden rijden
» Ik wil tubeless rijden
» Ik wil tubular (tubes) rijden


» Wil je carbon of aluminium racewielen?

Als je een wielset gaat kopen, moet je kiezen tussen carbon en aluminium. Over het algemeen is carbon stijver en lichter en kunnen wielen dieper worden gemaakt zonder zwaarder te worden. Daardoor wordt alle kracht die je zet ook volledig omgezet in voorwaartse snelheid. Het lichte gewicht is fijn in de bergen, maar ook tijdens het optrekken voel je dit verschil goed. Bij velgremmen merk je wel dat carbon minder goed remt dat aluminium wielen. Zeker als het regent is dit verschil behoorlijk groot. Ondanks dat je bij carbon wielen speciale remblokken moet gebruiken, is dit verschil goed voelbaar. Daarnaast kunnen carbon velgen extreem heet worden als je een berg afdaalt en veel en lang remt. Als de velg te heet wordt, kan deze kapot gaan of een klapband veroorzaken. Als je schijfremmen hebt, heb je geen last van deze nadelen van carbon.

» Ik wil carbon wielen
» Ik wil aluminium wielen

(57)

2-6 werkdagen
(2)

uitverkocht

FAQ – Veelgestelde vragen in een notendop

Waarom worden racefiets wielen steeds breder gemaakt?

Nieuwe wielen worden steeds breder gemaakt. Vroeger was de interne velgbreedte vaak 15mm, maar de laatste jaren worden wielen gemaakt met een interne velgbreedte van 17, 18 of 19mm. Daardoor is het mogelijk om bredere banden te monteren op de velg. Dit zorgt voor meer grip en meer comfort, zonder dat je een veel hogere rolweerstand krijgt.

Wat is het verschil in kwaliteit van soorten naven en lagers

Hoe hoger de kwaliteit van de lagers hoe soepeler het wiel kan draaien en hoe minder energie er verloren gaat tijdens het fietsen. Daarnaast slijten die lagers vaak minder snel dan goedkopere lagers. In sommige dure wielsets wordt gebruik gemaakt van keramische lagers. De kogels in deze lagers zijn extreem hard en hebben daardoor een minimale weerstand. Deze lagers vragen wel om de meeste onderhoud.


Wat is de invloed van het gewicht van de rijder op de wielset?

Makers van wielen zijn altijd op zoek om hun wielen nog lichter, stijver en aerodynamischer te maken. Daardoor moeten ze soms concessies doen als het gaat om het maximale draaggewicht dat de wielen aankunnen. Hoe lichter een wielset is, hoe lager het maximale berijdersgewicht vaak ligt. Over het algemeen kunnen de meeste wielen een gewicht van 105 kg (rijder + fiets) prima aan. Weeg je meer dan dat? Dan is het goed om te controleren wat het maximale berijdersgewicht van een wielset is voordat je hem aanschaft.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van wielsets voor schijfremmen

Als je wielen met schijfremmen zoekt, dien je op twee extra zaken te letten: hoe de remschijf vast zit aan het wiel en hoe het wiel vast zit in de fiets. Als eerste de remschijf: deze kan vast zitten met 6 schroefjes aan de velg, dit is de 6-bolt bevestiging. Hier heb je dus ook een remschijf voor nodig die met 6 schroeven vast te zetten is. Zit de schijf niet vast met 6 bouten? Dan heb je een centerlock bevestiging en heb je een centerlock remschijf nodig.
Ten tweede dien je te controleren hoe het wiel vast zit in het frame. Is dit een uitvalnaaf (ook wel snelspanner of quick release) of een steekas (thru axle)? In het geval van een steekas is het nog de vraag welke diameter deze steekas heeft. Over het algemeen is dit 15 of 12 mm. Controleer goed of de wielset die je op het oog hebt geschikt is voor jouw type steekas, of dat er adapters worden meegeleverd om de wielset om te bouwen.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van wielsets voor in de bergen?

Als je de bergen in gaat, wil je een lichte wielset hebben. Iedere gram die je niet naar boven hoeft mee te slepen is immers mooi meegenomen. Als je eenmaal boven bent, moet je echter ook weer naar beneden. Daarom is het goed om rekening te houden met het remvermogen van een wielset. Carbon wielen kunnen sneller oververhit raken en remmen minder goed dan aluminium. Daarom zie je veel renners in de bergen kiezen voor een lichte, aluminium wielset. Als je schijfremmen hebt, hoef je hier geen rekening mee te houden en kun je alleen op gewicht en eventueel stijfheid letten.

Lees verder