Keuzehulp | Voor iedere racefiets het perfecte wiel!

Erik Uittenhout | 12 juli 2019

Als prestatiegerichte fietser ben je altijd opzoek naar de laatste upgrade voor je fiets. Een set nieuwe wielen kan de perfecte upgrade zijn die je fiets laat voelen als een geheel nieuwe fiets. Maar waar kies je voor? Een stevige aluminium set, of een lichte, aerodynamische carbon set? In deze blog vertel ik je over de voor- en nadelen tussen verschillende wielsets.

De meeste wielsets kun je indelen in drie verschillende categorieën: instap, gevorderd en professioneel. Van een afstandje lijken de meeste wielen echter behoorlijk op elkaar. Daarom zet ik hieronder de verschillen op een rijtje per categorie.

Instap (€100 – €349)

Pluspunten:

  • Robuuste, aluminium wielsets
  • Betaalbaar

Minpunten:

  • Zwaar
  • Niet aerodynamisch
  • Kwaliteit lagers vaak minder dan bij duurdere sets

In deze categorie vind je alleen maar wielen die gebruik maken van een aluminium velg. Dit is een relatief lichtgewicht materiaal, maar wel een stuk zwaarder dan carbon. Zo weegt de Fulcrum Racing 6 zonder banden en cassette al 1760 gram.  Een voordeel is weer dat je weinig onderhoud aan de velgen hoeft te plegen en ze vaak wel tegen een stootje kunnen. Daarmee zijn ze ideaal voor de beginnende fietser of als winterset. Toch kun je in deze prijsklasse ook voor wielen kiezen die je fiets er professioneel uit laten zien, zoals de DT Swiss P1800 Spline 32 wielen. Deze hebben een hoogte van 32mm en zien er daarmee direct uit als een veel duurdere carbon wielset. De meeste wielen zijn geschikt voor standaard clincher-banden, die je gebruikt met een binnenband. Tubeless-ready wielen zie je vooral bij duurdere wielen.

Gevorderd (€350 – €699)

Pluspunten:

  • Lichtgewicht aluminium
  • Stijve wielen
  • Prijs/kwaliteitsverhouding

Minpunten:

  • Geen carbon
  • Minder aerodynamisch dan duurdere wielset

Ook in deze categorie zal je voornamelijk aluminium wielen vinden. Een groot verschil met goedkopere wielen is het gewicht. Zo wegen de DT Swiss PR1400 DICUT OXIC 21 wielen slechts 1500 gram. Wanneer je een nieuwe fiets koopt, zitten daar vaak niet de beste wielen in, om de prijs relatief laag te kunnen houden. Wielen in deze prijsklasse zijn daarmee een perfecte upgrade voor die standaardwielen.

De wielen van Mavic komen in deze prijsklasse vaak met vooraf gemonteerde banden. Deze banden zijn tubeless, waardoor je alleen nog maar de meegeleverde latex in de banden hoeft te doen en de banden op te pompen. Hierna gebruik je de banden zonder binnenband en vult te latex eventuele kleine gaatjes waar je normaal door zou lekrijden.

 

Professioneel (€700 – €1999)

Pluspunten:

  • Topkwaliteit wielen
  • Aerodynamisch
  • Lichtgewicht
  • Stijf

Minpunten:

  • Prijzig

Wanneer je bereid bent je portemonnee te trekken, kom je in het professionele segment terecht. Dit zijn de topwielen van de fabrikanten. Er is veel onderzoek gedaan om de set zo stijf, licht en aerodynamisch mogelijk te krijgen. Vrijwel alle wielen hebben een carbon velg, wat zorgt voor een extreem laag gewicht. In deze categorie vind je ook wielen met een hogere velg. Over het algemeen kun je stellen dat hoe hoger de velg is, hoe meer aerodynamisch voordeel deze geeft. Ideaal voor tijdritten!  Het gewicht van een hoge velg licht wel weer hoger dan een lage velg. Daarom zijn ze minder geschikt voor in de bergen. Ook heb je bij een hoge velg meer last van zijwind, wat  instabiliteit tot gevolg heeft.

Naast de clincher- en tubeless wielsets vind je in deze categorie nog velgen die gemaakt zijn voor een derde soort band: tubular. Hierbij worden speciale tubularbanden (tube’s) op de velg gelijmd. Doordat de binnen- en buitenband aan elkaar vastgenaaid zitten kan het gewicht heel laag worden gehouden en is de rolweerstand minimaal. Daarnaast kun je bij een lekke band nog een paar honderd meter doorrijden zonder je velg helemaal kapot te rijden, ideaal in een wedstijd dus. Een groot nadeel is dat je een lekke band onderweg niet zomaar vervangt. Daarom worden tube’s eigenlijk alleen maar door wedstrijdrenners gebruikt die altijd de beschikking hebben tot een reservewiel met nieuwe band erop.

Schijfremmen

Mountainbikers wisten het allang, maar schijfremmen zijn de toekomst. Vrijwel iedere nieuwe racefiets die op de markt komt, is er (ook) in een variant met schijfremmen. Schijfremmen zorgen hebben een aantal voordelen ten opzichte van velgremmen. Zo remmen ze beter bij nat weer en kun je het remmen beter doseren.  Je fiets of wielen ombouwen van velgremmen naar schijfremmen is helaas niet mogelijk, maar het is wel iets om rekening mee te houden wanneer je nieuwe wielen of een nieuwe fiets aanschaft. Wielen voor schijfremmen zijn inmiddels in iedere prijscategorie te vinden.