FUTURUM | Love at Second Sight

Gastblogger | 12 juli 2018

Dit is een bewerking van een Engelstalige insert uit Soigneur 19

In 2009 vierde de Giro d’Italia haar 100ste verjaardag met de Grande Partenza in Venitië. De finish lag voor het eerst sinds 1950 weer in de eeuwige stad Rome. De spanning was te voelen, zeker bij de tifosi. Dolce & Gabbana ontwierp the Maglia Rosa en alle Italiaanse renners waren er klaar voor om flair aan de drie weken toe te voegen. Rabobank renner Maarten Tjallingii had – startend als knecht voor favoriet Menchov – een duidelijke taak. Maar Maarten Tjallingii had pijn, veel pijn.

Uiteraard, zijn benen voelden pijnlijk aan, zijn lichaam was moe, maar één kwestie teisterde hem meer dan om het even wat: zijn zitvlak deed pijn. Geen crème, lotion of een nieuw zeem konden zijn zweren verlichten. Tjallingii moest diep graven om de pijn te vergeten. Hij moest verder, hoewel Rome nog ver weg was. Hij wilde de Giro goed beëindigen. Hij moest zijn werk afmaken. Menchov begon goed, won de vijfde etappe naar Seiser Alm in Zuid-Tirol, wat het moral van de ploeg een boost gaf. Toen de Rus in de twaalfde etappe, een individuele tijdrit naar Riomaggiore, de roze trui afpakte van Danilo Di Luca wist de ploeg dat ze alles op alles moesten zetten om deze leiderstrui mee te nemen naar Rome.

Dit gaf Tjallingii, die liever na de eerste week al naar huis was gegaan, de kracht en moraal om door te gaan. Het lukte. Menchov droeg de roze trui tot in Rome en won, ondanks een val in de slottijdrit, de Giro. Tjallingii herrinert zich echter vooral zijn zeer persoonlijke, schrijnende pijnlijke plekken die hij op zijn achterste had. Tjallingii, wat ‘zoon van Tjalling’ betekent, komt uit Friesland in het noorden van Nederland. De manier van leven van de Friezen – trotse, koppige en harde mensen – is gevormd door de wind en het water. In de winter leven ze voor het schaatsen. Wanneer het ijs smelt in het voorjaar, houden ze hun benen sterk op de fiets. Zo ook voor de jonge Maarten Tjallingii. Hij ontdekte al snel dat hij talent had voor het mountainbiken. In 2004, na het nét missen van een Olympisch startbewijs, koos hij voor de weg. Hij reed voor teams als Marco Polo, Skil-Shimano en Silence-Lotto voordat hij bij Rabobank en de opvolger Team LottoNL-Jumbo terecht kwam.

Tjallingii bleek een goede all-rounder te zijn, een sterke tijdrijder en een superknecht. Hij is geen standaard prof; hij is vegetariër, heeft slechts één nier en houdt van avontuurlijke wedstrijden zoals de Ronde van Burkina Faso die hij won in 2003. In 2006 won hij de beruchte Tour of Qinghai Lake in China nadat hij eerder dat jaar al de Ronde van België won. In 2011, streed hij tot het eind mee in Parijs-Roubaix, wat hem de derde plaats opleverde, een hoogtepunt in zijn carrière. Gedurende het hele proces hield hij van de fiets. Na de Giro van 2009 realiseerde Tjallingii dat een goede fietsbroek het verschil kan maken tussen het houden of het van het fietsen of het verafschuwen ervan.

Het Nederlandse fietsmerk FUTURUM werd in 2014 opgericht door FuturumShop, een pionier in online wielren- en outdoor artikelen die wielrenners al sinds 2000 van dienst is. FUTURUM besloot haar expertise en ervaring te gebruiken om eigen high-end fietskleding te ontwikkelen. Toen Tjallingii in 2016 zijn fiets aan de haak hing, wilde hij betrokken blijven in de sport. Na een leven lang het uiterste te vragen van zijn lichaam en kleding, bleek hij over onschatbare informatie te beschikken waarmee hij FUTURUM hielp ontwikkelen. Tijdens de ontwikkeling van de ultieme fietsbroek voor iedere wielrenners was Maarten dan ook nauw betrokken. Hij had niet alleen de ervaring van zijn lange carrière, hij had ook een diploma als technisch ingenieur. Innovatie is een onderdeel van zijn aard. Hij houdt ervan om betrokken te zijn bij het proces van onderzoek en ontwikkeling. Zijn onverbiddelijke zoektocht naar perfectie dreef zijn professionele carrière en is zijn bron van inspiratie.

Omdat het niet alleen op het hoogste niveau is dat de kleinste details cruciaal zijn voor optimale prestaties. Voor een profrenner die een zware gronde ronde rijdt, is elke irritatie een afleiding die de focus doet verminderen en hem enkele cruciale wattages kost.

Ook weekendrenners, forenzen en enthousiastelingen zitten vele uren in het zadel. Zij weten ook dat een pijnlijk zitvlak een dag aardig kan bederven, hoe de ontberingen veroorzaakt door de elementen of de helling van de weg kunnen verbleken in vergelijking met het dealen met een pijnlijke kont. Slechte fietsbroek, sombere dagen. Uitstekende fietsbroek, vrolijke dagen. De kwaliteit en waarde van een fietsbroek kan niet top het eerste gezicht gezien worden. Bij een tweede blik zie je de details die een uitstekende fietsbroek onderscheiden van een goede fietsbroek.

De ontwikkeling van een nieuwe fietsbroek begint op de tekentafel met een model. In dit geval Tjallingii zelf. Liggend op de vloer van de studio, wordt zijn lichaam getraceerd om als basispunt te dienen voor het ontwerp. Alsof hij een dood persoon is in een actiefilm uit de jaren ’80. Op basis van het ontwerp maakt het ontwerpteam prototypes voordat de focus verschuift naar het vinden van de perfecte stof. De panelen, de naden, de compressie, de stretch zijn allemaal belangrijk.

Het is een kwestie van vallen en opstaan. Dat is waar Maarten’s ervaring tot zijn recht komt. Elke stap van zijn samenwerking met FUTURUM is gericht op het creëren van de beste fietsbroek mogelijk. Passen, voelen, testen, in storm en regen, in zon en wind. Wassen en opnieuw testen. Hoe voelt de broek aan na zes uur fietsen? Hoe voelt de broek als je in de diepe zithouding rijdt? Ondersteunt het zeem lang genoeg? Wat kan beter? Maarten rijdt, onderzoekt en raadpleegt. FUTURUM luistert, evalueert en maakt aanpassingen.

100% Tevredenheidsgarantie

Een fietsbroek moet perfect zitten en dat weten wij als geen ander. Daarom mag je de FUTURUM Bib Shorts binnen 14 dagen retour sturen als hij niet bevalt! Het maakt niks uit dat de broek gedragen is, je krijgt gewoon je geld terug.

JONA: LOVE AT SECOND SIGHT

De FUTURUM PROFORMANCE Bib Shorts JONA is de kroon op het proces dat FUTURUM en Maarten Tjallingii hebben doorlopen om de ultieme high-end fietsbroek aan te kunnen bieden aan alle wielrenners. Ultralicht, passend als een tweede huid en met een ongeëvenaarde zeem. Wasbaar op 30 graden, UV-bestendig en – natuurlijk – zwart: de enige kleur die een fietsbroek mag zijn. Geïnspireerd en ontwikkeld door professionals en beschikbaar voor iedereen. Dat is de JONA.

De JONA is de meest geavanceerde fietsbroek die FUTURUM ooit heeft ontwikkeld. De fiets is meestal het centrale punt waar de passie van de fietser om draait. Maar er is iets waarmee elke fietser een nog intiemere relatie heeft: de fietsbroek. De kwaliteit en waarde van een uitmuntende fietsbroek kan niet op het eerste gezicht worden waargenomen, maar wanneer je van dichtbij gaat kijken zie je opvallend veel details die van een goede broek een excellente broek maken.

  1. Compressie biedt een perfecte pasvorm en verbeteren de prestaties en het herstel
  2. JONA is de lichtste fietsbroek uit het FUTURUM assortiment
  3. Biedt UV 50+ protectie
  4. Dankzij het geperforeerde zeem geniet je van een uitmuntend ademend vermogen
  5. De stof stretcht vier kanten op en volgt daarmee de spieren en de fietsbeweging optimaal.