ABUS AirBreaker 2.0 getest | Alles in één

Ruben Wattel | 25 juni 2025

Dat ABUS goede helmen maakt, wisten we al wel. Niet voor niets zien we de renners van WorldTourTeams Movistar en Alpecin-Deceuninck winnen met deze helmen. Nu ABUS met een nieuwe variant komt zijn we dan ook meteen benieuwd naar wat er nieuw is. FuturumShop heeft de nieuwe ABUS AirBreaker 2.0 al mogen testen en in deze blog vertellen we je er alles over!


De ABUS AirBreaker 2.0 heeft een aantal toffe features, maar als ik de helm voor het eerst vastpak valt vooral op dat hij nog erg lijkt op de eerdere AirBreaker en dat is wat mij betreft iets heel positiefs! Toch zijn er wel degelijk dingen anders als ik iets langer kijk.

Ventilatie

Er zijn bijvoorbeeld meer ventilatieopeningen in de helm. De AirBreaker stond al bekend als een goed ventilerende helm, maar dat is nu alleen nog maar beter geworden. Afgelopen dagen liep de temperatuur vaak op tot boven de 30 graden, waardoor ik het ventilerende vermogen hebben kunnen testen. Het viel op dat er zelfs heuvelop er geen sprake was van oververhitting. Ook met fietsbril op is er nog meer dan genoeg ruimte voor een koele luchtstroom op het voorhoofd. De bril kan ook worden vastgezet in de helm, daar zijn zelfs rubberen inserts voor aangebracht in de helm.


Lichtgewicht

De ABUS AirBreaker staat bekend om zijn lage gewicht, bij deze 2.0-versie is dat gelukkig niet anders. Sterker nog: de helm voelt ultralicht aan. Als we hem op de weegschaal liggen, komt de helm in maat M dan ook niet hoger dan 220 gram, top! Samen met de prettige pasvorm van de helm zorgt het voor een helm die ik al snel niet meer voel zitten. Ideaal tijdens lange, warme ritten. Deze helm gaat zeker mee op vakantie in de bergen!


Aero

De AirBreaker is geen specifieke aerohelm zoals de GameChanger dat bijvoorbeeld wel is, maar toch is er bij deze helm ook aan de aerodynamische eigenschappen gedacht. Richting de achterkant bovenop de helm zitten stukken carbon verwerkt. Dit noemt ABUS de Carbon Aero Blade. Ik vind het er heel tof uitzien, maar volgens ABUS is het ook praktisch. Dit carbon zorgt ervoor dat luchtweerstand wordt verminderd en de luchtstroom wordt verbeterd. Het is gemaakt van geïnjecteerd carbon en is zowel lichtgewicht als structureel stabiliserend, waarmee het de veiligheid van de helm verhoogt.


Keuze van de profs

Als je de TV aanzet om koersen te gaan volgen, ga je zeker renners spotten met de nieuwe ABUS AirBreaker 2.0 op hun hoofd. Teams Movistar en Alpecin-Deceuninck rijden met ABUS helmen en zullen zeker tijdens warme ritten en ritten met veel hoogtemeters kiezen voor deze helm.


Ook met MIPS

De ABUS AirBreaker 2.0 is ook te verkrijgen in MIPS-versie. MIPS (Multi-directional Impact Protection System) is een veiligheidstechnologie die in helmen wordt gebruikt om de impact van rotatiekrachten bij een val te verminderen. Het systeem bestaat uit een beweegbare laag in de helm die mee kan draaien, zodat de klap minder direct op de hersenen terechtkomt. Dit helpt het risico op hersenletsel te verlagen bij schuine impacts.

Lees verder