De nieuwe race- en MTB-banden van Continental. Ontdek ze direct!

Martin Faes | 23 april 2020

Toegegeven, we veren altijd wat op uit onze stoel wanneer Continental nieuwe banden aankondigt. Ga maar na, de Grand Prix 4000S II, de Ultra Sport II en de Grand Prix 5000 banden werden bij wielrenners ongekend populair, de Race & Cross King banden deden hetzelfde bij mountainbikers. Het #1 bandenmerk bij FuturumShop komt anno 2020 met twee updates voor beide type renners: maak kennis met de Ultra Sport III en de eerder genoemde Race & Cross King MTB-banden in een unieke Bernstein editie.


» Ultra Sport III

Net als zijn populaire voorganger is de Ultra Sport III band een ideale partner voor beginnende wegrenners of diegene die op zoek is naar een allround fietsband voor een betaalbare prijs. Allround is de juiste term, want de Ultra Sport III is ontwikkeld op basis van de PureGrip compound, meer hierover in onderstaand kader.

De PureGrip technologie was oorspronkelijk bedoeld als middenweg tussen een standaard rubbersamenstelling en de gerenommeerde Continental BlackChili Compound, welke bijvoorbeeld wordt gebruikt in de Grand Prix 5000 banden. Na een intensieve ontwikkeling op het Duitse hoofdkantoor is de PureGrip compound echter wel heel dicht bij de voordelen van BlackChili gekomen, resulterend in een zeer goede grip, een lage rolweerstand en een zelfs betere duurzaamheid en levensduur.

Lang verhaal, kort: de Ultra Sport III is een prima band die onder de Grand Prix 5000 band gepositioneerd wordt, waarbij je nog steeds van de nodige voordelen kunt profiteren. Bijkomend voordeel is dat de Ultra Sport III banden tubeless ready en geschikt voor e-bikes zijn en beschikbaar zijn in 23, 25 en 28 millimeter breedte. Tevens is deze band met zeer goede anti-lekbescherming is diverse kleuren beschikbaar. Hierdoor vind je altijd de juiste kleurcombinatie die bij jouw fiets past.

+ PureGrip rubbersamenstelling zorgt
voor uitmuntende prestaties qua grip en levensduur
+ Beschikbaar in meerdere kleuren
+ Waar voor je geld dankzij een
uitstekende prijs-kwaliteitverhouding

 


» Race King & Cross King Bernstein Edition

Waar de PureGrip technologie gebruikt is voor de Ultra Sport III banden, gaan de Race & Cross King banden met de BlackChili Compound wél dat stapje verder. Ultieme grip, zeer lage rolweerstand en een goede duurzaamheid zijn dus termen die zeker van toepassing zijn op deze met de hand gemaakte mountainbikebanden. Combineer je de Black Chili met de RaceSport karkassen? Dan krijg je een onverslaanbaar duo met 26% minder rolweerstand en 30% meer grip.

Ontworpen zonder compromissen: de RaceSport karkassen uit drie lagen combineren een lichtgewicht constructie met een superieure lekbescherming op het hoogste niveau. Deze technologie heeft Continental samen met de beste professionele mountainbikers ontwikkeld, waardoor zowel de Race als Cross King van World Cup-kwaliteit zijn. Het verschil met een reguliere band zit hem in de structuur: een bijzonder fijn en flexibel nylonweefsel met een hoogwaardige beschermende rubberen voering.

De Race King en Cross King banden staan bekend om hun lichte, maar tegelijkertijd robuuste constructie. Het profiel van de banden past zich eenvoudig aan de ondergrond aan en de noppen op de schouder van de banden zorgen voor absolute stabiliteit in de bochten, zelfs wanneer je deze op hoge snelheid neemt. Het is niet zomaar dat deze banden al bij vele testen als winnaar uit de bus zijn gekomen.

Zoals je al zou vermoeden is de Race King de snellere band van de twee. Het profiel beschikt over wat kleinere oppen, die dichter op elkaar staan. Dit zorgt voor een lagere rolweerstand, maar hierdoor boet je wel wat in qua grip op ruiger terrein. Doordat de noppen dicht op elkaar staan, krijgt vuil of modder immers moeilijk de kans om afgevoerd te worden. In deze situaties is de Cross King de betere keuze, de wat ruigere variant. Een combinatie van de twee komt ook veel voor. De Cross King als voorband en de Race King als achterband. De meeste grip heb je namelijk nodig aan de voorkant, waardoor je met een minder grove achterband niet teveel aan snelheid moet inboeten.