BBB CoolFin remblokken | Koel, beter, best

Ruben Wattel | 31 maart 2023

Vrijwel iedere sportieve fiets die op dit moment wordt verkocht, komt met schijfremmen en ook de ontwikkeling van remblokjes voor de schijfrem neemt een flink vaart. BBB Cycling introduceert een slimme en meer duurzame oplossing: de CoolFin. Wat is dat en hoe het werkt, lees je hier.

Wat is het?

De meeste remblokken bestaan uit een metalen plaatje met daarop een remcompound. BBB Cycling voegt daar een aluminium vin aan toe die zorgt dat hitte van het remblok beter wordt afgevoerd. Het voordeel hiervan is dat een remblok veel minder snel zijn maximale werkingstemperatuur bereikt en ook sneller weer terugvalt naar luchttemperatuur. Hierdoor zijn ze over het algemeen betrouwbaarder en stabieler dan andere remblokken. Bovendien gaan ze veel langer mee.

Onderscheidend

De Coolfin remblokken met organic compound onderscheiden zich door een extreem goede slijtvastheid, ze gaan gewoon heel lang mee. Daardoor is het gebruik van een Coolfin is op zich al duurzamer en je bespaart er mooi een paar euro mee. De Coolfin zelf is los te halen van het remblokje, waardoor je die kunt hergebruiken. Alleen het remblokje zelf hoeft verwisselt te worden als deze versleten is. Een nog perfect werkende Coolfin hoef je dus niet weg te gooien.

Yannick – Senior Product Designer bij BBB Cycling:

“In onze slijtage test hebben wij gezien dat onze CoolFin remblokken ruwweg 2x zo lang meegaan als Organische remblokken zonder koelvinnen, met praktische dezelfde remcapaciteit”

Testresultaten

Op dit moment heeft BBB Cycling 5 verschillende compounds (samenstellingen) remblokken en die zijn allemaal onderworpen aan dezelfde test. In die remtest in het lab laat de Coolfin overduidelijk zijn werking zien. Na een minuut slepend remmen op een continue doordraaiende remschijf is de Coolfin in deze test significant veel koeler dan de concurrentie. In onderstaande grafiek zie je de resultaten van die test, waarbij de grijze lijn een BBB Cycling CoolFin remblok is.

De remblokken komen minder snel op hoge temperatuur en daar is de gebruikte compound ook voor ontwikkeld. Deze werkt het beste op die wat lagere temperaturen.