De renners in de Tour de France maken tijdens de etappes en daaromheen gebruik van innovatieve en slimme onderdelen en hulpmiddelen. Laat je inspireren door de profs tijdens enkele opvallende etappes en momenten deze Tour. Meer info over alle etappes? Check dan onze Ultieme Gids van de Tour 2022!
Tekst Rik Booltink, Fotografie A.S.O., Cor Vos
Deens
- Kopenhagen-Kopenhagen (13 kilometer)
- Eerste etappe (vrijdag 1 juli)
Tien jaar geleden had de Grande Partenza van de Giro d’Italia al plaats in Denemarken. Ditmaal is het land gastheer van de Grand Départ van de Tour de France. In Kopenhagen schiet ’s werelds grootste wielerkoers in gang met een zo goed als vlakke tijdrit. Vlammen op de grote plaat is de opdracht voor de renners met ambitie. In de eerste drie wedstrijddagen op Deense bodem zal er volop aandacht zijn voor de thuisrijders. En dat is niet gek, want Denemarken kan pronken met een oersterke wielergeneratie. Onder meer Kasper Asgreen, Mads Pedersen, Michael Valgren en Jonas Vingegaard gooien keer op keer hoge ogen. Laatstgenoemde eindigde vorig jaar als tweede in de Tour.
Made in Denmark: GripGrab
Verplaatsing
- Verplaatsing Denemarken – Frankrijk
- Maandag 4 juli
Da’s even wennen voor de trouwe Tourvolgers: al na drie etappes wacht er een rustdag. Al moet je het woord rustdag met een korreltje zout nemen, aangezien er een lange verplaatsing gepland staat. Vanuit Denemarken gaat de reis naar het Noord-Franse Duinkerken, zo’n 1100 kilometer zuidelijker gelegen. Ook al stappen de renners in het vliegtuig, het gereis ontregelt het ritme en kan daarom best intensief zijn. Het wordt de heren in ieder geval zo aangenaam en gemakkelijk mogelijk gemaakt. Ze hoeven niet zelf met hun fiets(koffer) en materialen over de luchthaven te sjouwen, zoals wij dat normaal gesproken doen als we op fietsvakantie gaan. Alle bagage gaat per teamtruck over het vaste land naar Frankrijk.
Aan boord: Reiskoffers
Kasseien
- Lille – Arenberg Porte du Hainaut (155 kilometer)
- Vijfde etappe (woensdag 6 juli)
Wielsets met een ruimere interne velgbreedte, (tubeless) banden van 28, 30 of misschien zelfs 32 millimeter, een lage bandenspanning, perfect klemmende bidonhouders, extra stuurlint. Misschien zelfs een ander frame dat minder stijf is en meer comfort levert. Dát zijn de onmisbare ingrediënten voor de renners die kansrijk willen zijn in deze etappe. De rit voert van Lille naar Arenberg en in het tweede deel zijn er de nodige kasseienstroken. Elf in totaal om precies te zijn. Onder meer Erre à Wandignies-Hamage en kort daarna Warlaing à Breillon en Tilloy-lez-Marchiennes à Sars-et-Rosières staan bekend om hun slechte staat. De meeste stroken kennen we van Parijs-Roubaix, de GP de Denain of de Tour de France zelf. Het peloton krijgt de laatste kasseien op zeven kilometer van de meet voor de wielen. Dan dokkeren de renners over de 1600 meter lange strook van Hasnon à Wallers, beter bekend als Pont Gibus. Spektakel lijkt gegarandeerd, zeker als de kasseien er nat bij liggen, net zoals in de heroïsche kasseienetappe in de Tour van 2014. Gaan materiaalkeuzes mede een stempel op het verloop drukken?
Comfort op kasseien: Bredere tubeless banden
Legende
- Tomblaine – Super Planche des Belles Filles (176 kilometer)
- Zevende etappe (vrijdag 8 juli)
Het venijn zit hem in de staart. Na een aanloop zonder officiële, gecategoriseerde beklimmingen beginnen de renners op zeven kilometer van de aankomst aan de inmiddels befaamde La Planche des Belles Filles. Deze berg dankt zijn naam aan een nogal lugubere legende. Tijdens de Dertigjarige Oorlog zou de nabije omgeving bezet zijn geweest door Zweedse huurlingen. Bij de verovering vluchtten lokale vrouwen uit angst voor misbruik naar de bergtop, één van de hoogste in de buurt. Ze sprongen vanaf het plateau hun eigen dood tegemoet. De letterlijke vertaling van de klim in de Vogezen: het plateau van de mooie meisjes. La Planche des Belles Filles zat tien jaar geleden voor het eerst in de Tour. Chris Froome was degene die kon juichen. Destijds lag de finish nog op een andere plek. Sinds de passage in 2019 – toen won Dylan Theuns – rijden de renners iets verder omhoog. Na een ongeplaveide sectie van een kilometer wacht er nog een stukje asfalt van 100 meter. Dat deel is met een hellingsgraad van 24 procent zo loeisteil dat je band weg zou slippen als het onverhard zou zijn. Vanwege het lastig te verteren toetje dat is toegevoegd aan de beklimming spreekt de Tour van Super Planche des Belles Filles.
Mooie damessnit: Dames fietskleding
Oranje
- Briançon – Alpe d’Huez (166 kilometer)
- Twaalfde etappe (donderdag 14 juli)
De twaalfde etappe op quatorze juillet, de nationale feestdag in Frankrijk, zal vast en zeker oranje kleuren. De finishlijn ligt boven op Alpe d’Huez, de Hollandse berg. De supporters in haarspeldbocht zeven, omgedoopt tot Nederlandse bocht, vieren volgens traditie een soort zomercarnaval. Bij aankomsten op de iconische Alp won in het verleden achtmaal een Nederlander. Voor de laatste keer moeten we terug naar 1989, het jaar dat Gert-Jan Theunisse won. Steven Kruijswijk was er in 2018 al eens dichtbij, nadat hij op de Croix de Fer ten aanval was getrokken. Zijn solo van bijna 70 kilometer strandde jammerlijk op zo’n 3,5 kilometer van de streep. Tom Dumoulin zorgde bijna alsnog voor Nederlands succes in die rit, maar eindigde na een schakelfout als tweede achter Geraint Thomas. Vrijwel zeker is dat alleen degenen met klimmersbenen vandaag aanspraak maken op dagwinst, want voorafgaand aan Alpe d’Huez zijn er ook nog de beklimmingen van de Galibier en Croix de Fer.
Oer-Hollands: FUTURUM
Rustdag
- Carcassonne
- Maandag 18 juli
Hoewel het een rustdag is, zitten de meeste renners vandaag toch een uurtje op de fiets. Deze korte rit in de laagste hartslagzones komt het herstel ten goede, wat cruciaal is met de loodzware week die nog resteert. Na terugkomst in het hotel wacht de renners een massage. Voor de mechaniekers is de rustdag allesbehalve relaxed. Zij zetten de fietsen op de montagestandaard voor onderhoud en brengen deze in gereedheid voor het allesbepalende slot van de Tour. Doorgaans neemt de ploeg voor elke renner minimaal twee volledig opgebouwde wegfietsen mee: één voor gebruik en één als reserve. Daarnaast heeft iedere renner de beschikking over twee tijdritfietsen. Voor sommige renners staan er speciale uitvoeringen op de paklijst. Voor de rappe spurter is er soms een extra aerodynamisch model en voor de klimgeit een vederlichte bolide. Tot slot zijn er nog extra frames die na valpartijen van pas komen. Mechaniekers laten niets aan het toeval over en nemen genoeg (reserve)materiaal mee: vijftien tot twintig cassettes per renner en tweehonderd kettingen in totaal, om maar eens wat te noemen. Bij vervanging van de cassette gebruiken de mechaniekers meestal een nieuwe ketting om er zeker van te zijn dat het goed zit qua kettinglengte en -spanning.
Grondige check: Montagestandaards
Klimmen
- Saint-Gaudens – Peyragudes (130 kilometer)
- Zeventiende etappe (woensdag 20 juli)
Na een overgangsetappe beginnen de renners aan het pittige werk in de Pyreneeën. Deze eerste Pyreneeënetappe is goed voor maar liefst vier beklimmingen die bovendien allemaal in het tweede deel van het parcours zitten. Het geklauter begint met de Col d’Aspin (12 kilometer à 6,8 procent). Daarna volgen de Hourquette d’Ancizan (8,2 kilometer à 5,1 procent) en Col de Val-Louron-Azet (10,7 kilometer à 6,8 procent). Na een snelle afdaling is het wachten op vuurwerk tijdens de beklimming naar skioord Peyragudes (8 kilometer à 7,8 procent). De renners komen aan op de steile start- en landingsbaan (15 procent) van het bergvliegveld, omgedoopt tot Altiport 007. De luchthaven dankt zijn naam aan opnames voor de James Bond-film Tomorrow Never Dies. Renners die er vandaag in willen vliegen, zorgen dat ze geen onnodige grammen mee omhoog hoeven te torsen. Licht, lichter, lichtst is het devies. Sommige ploegen opteren daarom zelfs voor een specifieke klimfiets. Ook het juiste verzet is een punt van aandacht. In het geval van Shimano-afmontage gaan de profs meestal omhoog met een 11X30- of 11X32-cassette. Bij SRAM-afmontage (12-speed) is de 10X28 zeer gebruikelijk. Voor de juiste pacingstrategie zijn hartslag- en vermogensmeting cruciaal.
Klimcadans: Bergcassettes
Aerodynamica
- Lacapelle-Marival – Rocamadour (40 kilometer)
- Twintigste etappe (zaterdag 23 juli)
Diep in het rood gaan, 40 kilometer lang. Dat is de opdracht van vandaag, wellicht om zo alsnog verschuivingen in het algemeen klassement te bewerkstelligen. Wie in deze tijdrit met ambities van start gaat, heeft in de aanloop naar de Tour alles gedaan om de aerodynamica te optimaliseren. Zo rijd je met dezelfde krachtsinspanning sneller. Verbetering van de aerodynamica zit hem onder meer in het materiaal. Met specifieke keuzes qua fiets, wielen, helm, tijdritpak, sokken en overschoenen snijd je door de wind als een mes door de zachte boter. Daarnaast is in de tijdrit de houding van belang. De combinatie van bovenarmen, schouder, helm, hoofd en bovenrug dient een compact en gestroomlijnd geheel te zijn. Bikefittings en windtunneltests zijn daarom waardevol. Dat geldt ook voor trainen op de aero-positie, aangezien die houding nooit comfortabel is. Wie rondt de rit tegen het uurwerk tussen Lacapelle-Marival en Rocamadour – twee plaatsen waar de Tour nog nooit te gast was – het snelste af? De winnaar zal ook opgewassen moeten zijn om aan het einde twee korte klimmen van 1,6 (à 4,7 procent) en 1,5 kilometer (à 7,8 kilometer) te temmen.
Aerodynamische fit: FUTURUM Aeroshirts
Sprintersbal
- Thoiry – Parijs (121 kilometer)
- Eenentwintigste etappe (zondag 24 juli)
Een aanval op het algemeen klassement is er vandaag niet meer, maar er valt nog wel genoeg eer te behalen met een etappezege op de fameuze Champs-Élysées. Na de rustige aanloop met fotosessies en champagne draaien de renners het lokale circuit in de Franse hoofdstad op en schiet het tempo torenhoog de lucht in. Na zeven passages van de finish is er de slotsprint. Tenminste, daar gaan we vanuit. Vrijwel altijd is de laatste etappe voer voor de sprinters, die met hun aero uitrusting en een flink portie lef de sportieve strijd met elkaar aangaan. De vermogensmeter tikt op het moment suprême soms wel de 1600 watt aan. Niet altijd is het op de Champs-Élysées een sprintersbal. De laatste keer dat de sprintploegen te laat kwamen, was in 2005. Toen bleef de Kazach Alexandre Vinokourov uit de greep van het jagende peloton.
Gestroomlijnd: Lazer aerohelm
Official Tour de France FAN Store
FuturumShop is official retailer van de Tour de France. Ben jij op zoek naar een exclusieve Tour de France limited edition fietsbril van Oakley? Of wil jij als echte Tour fan naar Frankrijk? Bezoek dan de Official Tour de France FAN Store op de Bilstraat 53-55 in Utrecht of ga naar
FuturumShop.nl/Tour2022
FuturumMag.20
Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.20, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.