Kies nu eenvoudiger de juiste MTB-band met de nieuwe karkassen van Schwalbe

Rudi Jansen | 01 oktober 2022

De Duitse bandenfabrikant Schwalbe innoveert lustig verder met de komst van de nieuwe karkassen voor de MTB. Met de nieuwe karkassen maakt Schwalbe het voor de consument aanmerkelijk makkelijker om de juiste keuze te maken. Je hoeft nu niet meer te studeren op EPI en weefseltypes. Met name voor de recreatieve MTB’ers scheelt dit enorm. Je hoeft nu alleen nog te kiezen voor jouw manier van rijden en de discipline. Vervolgens geef je de professionele bandenontwikkelaars van Schwalbe alle vertrouwen die ze verdienen, door met de juiste compound en het juiste karkas aan jouw ritten te beginnen.

Terug in de tijd: ADDIX compound 2017

Nu zal de meer gevorderde MTB’er wel begrijpen wat er inleidend verteld wordt over karkas en compound. Laten we het toch even onder de loep nemen.

In 2017 kondigden ze bij Schwalbe een geheel nieuwe compound-generatie aan. De compound is de rubbersamenstelling van de buitenste bandenlaag, het gedeelte waarmee je contact maakt met het rijoppervlak (weg, trail, gravel, enz.). De uitdaging ligt er al jaren in om de perfecte combinatie van conflicterende eigenschappen te maken. Je wilt zo weinig mogelijk rolweerstand, zo veel mogelijk grip en een hele lange levensduur. Bij Schwalbe maken ze daarom zoveel mogelijk gebruik van universele rubbermengsels, die alle relevante eigenschappen in een zo hoog mogelijke mate verenigen.

Sinds het najaar van 2017 is de Addix-compound technologie op de markt. Dankzij de gebruikte mixtechnologie hebben ze vier varianten weten te ontwikkelen. Elke variant heeft zijn eigen unieke rijeigenschappen. Markus Hachmeyer, Senior Productmanager bij Schwalbe en de ontwerper van de MTB-banden zei destijds o.a. het volgende over de Addix compounds: “Om maar twee belangrijke ontwikkelingen te noemen – onze banden gaan over de hele linie veel langer mee en de eigenschappen voor koud weer van de zachte compounds zijn uitstekend.“
Wat wij vooral heel fijn vinden is dat de banden een kleurindeling hebben gekregen die ook daadwerkelijk op de band te zien is. Voor iedere rijder dus makkelijk te herkennen en te onthouden.

Hoe zat het ook al weer met de kleuren?

  • Addix Speed, rode herkenningskleur: De nieuwe compound voor de XC wedstrijdrijders rolt nog beter dan de huidige PaceStar-compound en heeft een duidelijk langere levensduur. Ideaal voor Cross Country (XC).
  • Addix Speedgrip, blauwe herkenningskleur: De compound die absoluut het breedst inzetbaar is, een nagenoeg universele compound. Ideaal voor All Mountain en Trail, maar ook goed voor Cross Country. De levensduur is 62% langer dan bij zijn voorganger PaceStar en de grip is met 35% verbeterd.
  • Addix Soft, oranje herkenningskleur: Deze compound hoort thuis in de enduro- en downhillwereld, maar past ook bij het veeleisende all-mountain en trailriding. Hij blinkt uit met goede roleigenschappen in combinatie met uitstekende demping – en dit ook bij lage temperaturen.
  • Addix Ultrasoft, violette herkenningskleur: De compound met een maximum aan demping, is perfect voor hardcore gebruik bij enduro en downhill. Deze kan het hele jaar op zijn grip en demping rekenen, door de duidelijk verbeterde eigenschappen in koud weer.

In 2017 hebben wij tevens in een gastblog over Schwalbe Addix uitleg gegeven over deze compounds.

Karkas

Het karkas van de band is eigenlijk “het skelet”. Het karkas bestaat uit een geweven constructie, bij Schwalbe altijd polyamide (nylon), bestaande uit meerdere lagen met elk haar eigen eigenschap. Een laag kan bijvoorbeeld voor lekbescherming zorgen, of zorgen voor stabiliteit of extreme tractie.
Voorheen hield je bij de keuze van je band rekening met EPI, dat je vertelt hoe dicht het materiaal geweven is. Daarbij geldt, hoe hoger de EPI hoe meer lekbescherming en goede rijeigenschappen. Daar zit echter een fikse mits aan, want banden met een hele hoge EPI, bijvoorbeeld 127 zijn extreem dicht geweven, waarbij de draden zo ragfijn en dun zijn dat het juist weer minder lekbestendig is. De ideale EPI-waarde ligt daarom bij 67. Sommige fabrikanten tellen de EPI waardes van de verschillende karkaslagen op, waardoor ze extreem hoge waardes noteren om het een hoogwaardige kwaliteit toe te dichten. EPI gaat echter over een enkele karkas laag.

Om nu een eind te maken aan bovengenoemde multi-interpreteerbare uitleg over EPI, heeft Schwalbe een vijftal innovatieve karkasconstructies ontwikkeld met de naam “Super”. Ieder karkas is specifiek ontwikkeld voor een toepassingsgebied en daar ook aan te herkennen qua naamgeving. De vijf karkassen die Schwalbe heeft ontwikkeld zijn: Super Downhill, Super Gravity, Super Trail, Super Ground en Super Race.
Het karkas heeft veel invloed op de rijeigenschappen van de band, het bepaalt de prestatie, de lekbestendigheid en het gewicht. Daarna koppel je daaraan het juiste profiel en de optimale rubbersamenstelling. Carl Kämper, productmanager MTB bij Schwalbe zegt daarover: “Het beste profiel en de optimale rubbersamenstelling hebben weinig zin als het karkas er niet perfect bij past.”

Nederland

De groeiende populariteit van mountainbiken, maar ook gravelrijden, in Nederland resulteert in een steeds grotere vraag naar duidelijkheid in de keuze voor de juiste banden. Tal van specialisten, waaronder verkopers, fietsenmakers en ervaren MTB’ers kunnen je voorzien van tips om de perfecte band te kiezen. Maar nu kan iedereen dat zelf. Begin met de keuze van het karkas. Die keuze zal voor Nederlandse begrippen niet heel moeilijk zijn, omdat de singletracks en MTB-routes in ons MTB-netwerk veelal bestaan uit zand en gravel en vragen om snelle banden. Aan een downhill of enduro band heb je in Nederland niet veel, omdat de prestaties die deze disciplines vragen gewoonweg niet worden gevraagd in Nederland. Je zult dus snel en voornamelijk uitkomen bij een karkas dat gemaakt is voor Cross Country en daarbij behorend het Super Race karkas. Maar ook het Super Ground karkas past goed in het eisenpakket van onze vaderlandse tracks.

Onze tester Bob monteerde de Racing Ray (voor) en Racing Ralph (achter) met het Super Race karkas met Addix Speed compound.

Bob over zijn ervaring

“Met name de goede grip is echt merkbaar. Het verschil in kwaliteit/grip van banden is op de MTB heel goed merkbaar. Ik kan harder door de bochten, ondanks mijn matige techniek. Inmiddels heb ik ongeveer 200 kilometers gemaakt met de bandencombinatie, zonder lek te rijden. Ik ben er echt wel over te spreken. Persoonlijk vind ik de skinwall uitvoering er ook super vet uitzien.”

Kenmerken per karkas

Super Race

Op de snelle Cross Country, maar ook bij marathonwedstrijden, ligt de focus op snelheid. Dat verkrijg je door weinig rolweerstand en weinig gewicht. De Super Race rolt smooth over de ondergrond, je behoudt ultieme controle door meer dan voldoende tractie en ervaart weinig weerstand waardoor je flink snelheid kunt ontwikkelen en behouden. Het karkas is opgebouwd uit twee karkaslagen met op het midden nog een Raceguard anti-leklaag. De zijwand bevat tevens een extra karkaslaag die je beschermt tegen Snakebites.

Super Ground

Ook een karkas dat prima volstaat op de Nederlandse MTB-routes en singletracks waar veel snelheid en tractie wordt gevraagd. Het karkas kenmerkt zich door drie karkaslagen over het gehele loopvlak en Snakeskin weefsel van hiel tot hiel. Dit zorgt ervoor dat de rijder profiteert van de combinatie lekbestendigheid, laag gewicht en optimale rolweerstand.

Super Trail

Schwalbe noemt deze constructie zo veelzijdig als een multitool. Van All-Mountain, tot Trailrides en tot aan Enduro. De twee karkaslagen in de zijwand en drie lagen onder het loopoppervlak combineren een relatief laag gewicht met lage rolweerstand met hoge tractie in de bochten en hoge lekbescherming. Over het hele loopvlak is een Snakeskin laag aangebracht en bij de hielen is het karkas voorzien van een Apex-laag wat zorgt voor stabiliteit en extra lekbescherming.

Super Gravity

Voor de rijders die houden van agressieve Downhills en Enduro’s is er de Super Gravity. Het overwoestbare en soepele karakter wordt verkregen door vier karkaslagen plus SnakeSkin weefsel van hiel tot hiel, terwijs de Apex-zijwanden de banden stijfheid, stabiliteit en bescherming bieden. Het soepele rijgevoel komt tot stand door de gecombineerde turn-op constructie.

Super Downhill

De pure downhill constructie voor de meest agressieve rijders die iedere jump en iedere kiezel de baas wil. 6 karkaslagen in het loopoppervlak met een SnakeSkin-laag in de zijwand, in combinatie met Apex-weefsel bij de hielen bieden je maximale controle en stabiliteit, alsmede een uitstekende lekbescherming.

Evolution Line

De nieuwe karkassen zijn allemaal Tubeless Easy en ontwikkeld in de Evolution Line van Schwalbe. De “Super” karkassen zijn allemaal verkrijgbaar met de reeds ingevoerde Addix compound technologieën om jouw persoonlijke wens zo goed mogelijk af te stemmen met de discipline die je gaat rijden.
De Racing Ralph is verkrijgbaar in de Evolution Line als Super Race en als Super Ground variatie, beiden met Addix Speed (rood). De Racing Ray is te verkrijgen als Super Ground met Addix Speedgrip (blauw) en als Super Race met Addix Speed (rood).

Ook onze tester Martijn ging op pad en testte de nieuwe Evolution Line banden, in zijn geval de Racing Ray voorband (karkas Speed Ground, Addix Speedgrip) in combinatie met de Racing Ralph achterband (karkas Speed Ground, Addix Speed). Martijn reed met binnenband.

Martijn | Racing Ray en Ralph Evolution Line

“Na al een tijd met de combinatie Racing Ralph en Rocket Ron te hebben gereden, kreeg ik nu de kans om met de nieuwe Speed Ground versie van de Racing Ralph te testen in combinatie met een Speed Ground Racing Ray voorband. Na al goede verhalen te hebben gehoord was ik benieuwd geworden naar de Racing Ray en ik moet zeggen dat ik het enthousiasme van mensen begrijp. De Rocket Ron is prima als voorband, maar met de Racing Ray heb je gewoon nog meer vertrouwen in de bochten. Op geen enkel moment heb je het idee dat je te hard een bocht in gaat en wellicht de controle verliest. Zowel op droge stukken als op plekken waar de ondergrond wat nat is, de band volgt de gekozen lijn en wijkt daar geen moment vanaf. De Racing Ralph als achterband is natuurlijk een beproefd concept en deze doet perfect wat hij moet doen. Grip wanneer het moet en gevoel van snelheid door de lage rolweerstand.”

Performance Line
Een aantal Schwalbe banden zijn, naast de nieuwe karkassen in de Evolution Line, ook verkrijgbaar in de Performance Line. Alle nieuwe ontwikkelingen, zoals een 3e compoundlaag die de Addix Evolution Line technologie kenmerkt, de nieuwe karkasontwikkelingen en het feit dat een Evolution Line band altijd Tubeless Easy is, gelden niet voor de Performance Line. Ben je minder kritisch en zoek je een duurzame, maar toch goed presterende band, dan kun je altijd zoeken naar jouw favoriete band in de Performance uitvoering. Zo zijn de Racing Ralph en zijn broertje de Racing Ray ook in Performance Line beschikbaar, maar ook bijvoorbeeld de Nobby Nic en Rocket Ron.

Gravel en Cross

Naast het feit dat veel mensen de MTB gevonden hebben, zoeken ook steeds meer mensen de afwisseling van ondergrond in het gravelrijden. Ook daarin heeft Schwalbe de vernieuwingen doorgevoerd, waarbij gezegd kan worden dat alle nieuwe gravel- en cyclocrossbanden ontwikkeld worden in de nieuwe Super Ground karkastechnologie. De banden zijn niet voorzien van de kleurencodes van de Addix compounds, maar wel verkrijgbaar met die specificaties. De meeste cross- en gravelbanden zijn te verkrijgen in Addix Speedgrip en/of Addix Performance Line (RaceGuard). Alle banden, behalve de CX Pro, zijn Tubeless Easy. Schwalbe heeft keuze tussen gravel en cross in zoverre vergemakkelijkt dat je keuze bij gravelrides naar alle waarschijnlijkheid zal vallen op een G-One band en bij cyclocross op een X-One band. Wij schreven al een review over de G-One Allround en Bite.

Daarna heb je de keuze voor Speed, Allround, Bite, Ultrabite en per 2022 ook R (van race). De namen verraden al redelijk wat de kwalificaties inhouden. Rijd je altijd droog en veel op de weg en droge gravel, dan kies je eerder voor de G-One Speed. Cross je veel op zand en en modder, dan wil je liever de X-One Bite of de G-One Ultrabite.

Onze eigen ervaringsdeskundige Dewey trok er op uit met zijn gravelbike. Daarop monteerde hij de Schwalbe G-One Allround 38 mm. vouwbanden en testte in de omgeving Utrecht en Amerongen op zowel gravel als singletracks.

Dewey | G-One Allround

“Voor het eerst sinds ik deze banden heb, rijd ik nu tubeless. Tubeless banden zijn een stuk aangenamer en raad ik zeker aan als je geregeld fietst. Een groot verschil, wat ik persoonlijk merk, is de rolweerstand. Het voelt aanzienlijk lichter dan rijden met een binnenband. Ook merk ik dat dit een stuk meer comfort geeft. Hiervoor had ik 40mm banden en daar was ik al zeer tevreden over. Sinds de tubeless 38mm G-One Allround vouwbanden van Schwalbe wil ik niet meer anders. De eerste test was een gravel rit van 110km over de Utrechtse heuvelrug, dit was fantastisch en ik merkte direct de verschillen, die ik hiervoor beschreef. De tweede rit was een pittige gravelrit met een aantal off-road stroken, door de Loonse en Drunense Duinen. Over de lekbestendigheid ben ik zeer tevreden tot nu toe. Het laatste rondje dat ik heb gemaakt was een route van 23km op een MTB track. Ook hierover ben ik zeer tevreden. Tot nu toe ben ik dan ook zeer tevreden over deze banden! Wel was het even een klusje om de banden goed te monteren, dat hoort erbij! Na 2 keer proberen gingen ze er makkelijk op. Wellicht een klein nadeel is dat de banden een stukje sneller leeglopen, daarom moet je vaker oppompen. Lekrijden heb ik nog niet gedaan, dat houd ik graag zo!”


Deze blog is op 16-10-2020 geschrevenen op 01-12-2021 is deze geüpdatet met onze nieuwste collectie Schwalbe banden.