Schwalbe G-One Allround & Bite Review

Gastblogger | 31 mei 2021

De populariteit van gravelbikes heeft een een enorme vlucht genomen. Steeds meer fietsliefhebbers vinden het leuk om van de gebaande paden af te wijken en het avontuur op te zoeken. Ook in Nederland zijn er prachtige gravelstroken te vinden die zich perfect lenen voor een mooie testrit. Om deze gravelpaden te trotseren heb je echter een andere band nodig dan je standaard wegband. In deze blog testen wij 2 uitvoeringen van een razend populaire gravelband voor je uit: de Schwalbe G-One!

» Schwalbe G-One Allround

Als je op zoek bent naar een gravelband voor veel verschillende ondergronden en je gaat af op de naam van dit model, dan denk je waarschijnlijk dat je goed zit, maar als je dan de detailfoto’s van het profiel bekijkt, begin je misschien toch te twijfelen. Zullen die relatief kleine nopjes van de Schwalbe G-One Allround wel genoeg grip geven in modderige of zanderige bochten? Zullen ze op de verharde weg niet zorgen voor veel weerstand?

Montage van de band

Roland: “Ik heb de banden gemonteerd op een set carbon wielen met velgen van 44mm hoog en een binnenbreedte van 19mm en daarbij gekozen voor een tubeless set-up in combinatie met de 60mm lange Schwalbe tubeless ventielen. De kunststof tussenring die meegeleverd wordt met de Schwalbe tubeless ventielen, is aan de onderkant zo gevormd dat hij om de velg valt. Dit zorgt ervoor dat je het ventiel goed strak aan kunt draaien zonder dat de tussenring mee gaat draaien met het moertje en hierdoor zal de velg niet beschadigen. Het erop leggen van de banden zelf ging zonder moeite en met behulp van een enkele bandenlichter, lagen de banden snel op de velgen. Vervolgens was het zaak ervoor te zorgen dat de banden goed in de rand van de velg kwamen te liggen en onze ervaring leert dat dit lastiger wordt naar mate de breedte van de banden toeneemt. Hoe breder de banden, hoe sneller het nodig is een speciale pomp voor tubeless of een compressor te gebruiken om een eerste krachtige stoot lucht in de banden te blazen. De geteste variant was 35mm breed en we merkten dat het bij dit type band met deze breedte niet nodig was de compressor tevoorschijn te halen. Met een reguliere vloerpomp kregen we de band al goed op spanning en tussen de 4 a 5 bar merkten we al dat de rand van de band al in de groef van de velg “plopte”. Nu was het alleen nog zaak de banden weer leeg te laten lopen, de kern van de ventielen te verwijderen en via de ventielen de latex in de banden te spuiten (gebruik makend van het Milkit systeem). Zodra de banden op de juiste spanning gebracht zijn, valt het gelijk op dat ze mooi bol staan.

Schwalbe G-One Allround
Schwalbe G-One Allround

Rijervaringen

Voor de test van deze band heb ik gebruik gemaakt van een Canyon Grail in een gebied met een grote verscheidenheid aan ondergronden en in veel verschillende omstandigheden. Het overgrote gedeelte van de rit heb ik gereden met een druk van rond de 2.3 bar in de voorband en 3 bar in de achterband (mijn gewicht is 71kg). Wat na een aantal ritten opvalt is dat de banden de modelnaam eer aandoen. Allround zijn ze absoluut! Op asfalt merk je wel dat er op het loopvlak ook kleine nopjes zitten, dus de weerstand is iets hoger dan bij sommige andere banden die een vlak loopvlak hebben.

Het voordeel van de bolle vorm van de band en de kleine nopjes is dat je in bochten op hogere snelheid wel veel grip hebt, waar je bij banden met grotere noppen nog wel eens het gevoel hebt dat je grip verliest. Wat me echt positief verrast heeft, zijn de prestaties van de banden op onverharde ondergronden. Niet iedereen die gebruik maakt van een gravelfiets zal gezegend zijn met veel echte gravelwegen in zijn omgeving en daardoor zal er ook veel op zanderige en bosgronden gereden worden. Ik heb deze banden de laatste weken getest op al die ondergronden en kan met een gerust hart bevestigen dat dit model een goede keus is als je op zoek bent naar de alles-in-1 oplossing. Zelfs als het zand mul of modderig wordt, geeft de band nog voldoende grip om op een behoorlijke snelheid de bochten te nemen en in diezelfde omstandigheden zijn korte steile klimmetjes ook geen probleem. Ik heb niet een keer gemerkt dat het achterwiel zijn tractie verloor.”

» Schwalbe G-One Bite

Als zo’n 70% van je rit offroad is en je daarnaast ook regelmatige zanderige en modderige ondergrond tegenkomt, dan is de Bite uitvoering van de G-One een topkeuze. Claudia ging met deze gravelband op pad.

Montage en ervaringen

Claudia: “De Schwalbe G-One Bite Gravelbanden hebben mij positief verrast. Het monteren was ook een fluitje van een cent. Ik vond de noppen nog vrij hoog voor een gravelband, maar eenmaal op de fiets merk je hier niets van.

Schwalbe

Ik heb ze tubeless gemonteerd en dat merk je! Deze banden lopen erg licht en je vliegt door de bochten. Ik heb de banden op zowel gravel, asfalt als ook mul zand getest. Op het asfalt hoor je wel en ‘zingend’ geluid van de banden, maar ik kon een behoorlijke snelheid houden. Dus je merkt eigenlijk niet dat je veel rolweerstand hebt. Op de gravelpaden lopen de banden echt als een tierelier en dankzij de hogere noppen heb je ook veel grip in de bochten. Het mulle zand was ook geen uitdaging met deze banden, dit ging vele malen makkelijker dan gravelbanden met minder profiel. Ik pak vaak ook wat singletracks mee en de combinatie van gravel, single tracks en mul zand maken deze band echt een allrounder!”

Foto’s: Bram de Vrind, Schwalbe en FuturumShop

Wellicht ook interessant voor jou: