Flashback naar 1999 | FuturumMag.24

Gastblogger | 20 maart 2024

Harmen van der Meulen richtte in 1999 op 19-jarige leeftijd FuturumShop op. Net zoals jouw favoriete webshop heeft de fietsindustrie een enorme evolutie ondergaan. De fietsen, onderdelen, kleding en accessoires van 25 jaar geleden zien er vandaag de dag retro uit. Je hoeft maar op een 25 jaar oude fiets te rijden om te beseffen hoe verwend we nu zijn. Hoe verwend? Dat tonen we aan de hand van drie producten van toen en nu aan.

Tekst: Steven Kins
Fotografie: Belga Image, Northwave, Cor Vos, Giro & Oakley

Toen: Northwave Evolution


Mario Cipollini zat niet verlegen om een stunt en dat hadden ze goed begrepen bij Northwave. Il Re Leone durfde het aan om als Caesar aan de start te verschijnen van de belangrijke negende etappe in de Tour de France van 1999. Hij had toen al vier ritzeges op zijn naam gezet en dat moest gevierd worden. Wie in die periode de wielertijdschriften las, zal zich ongetwijfeld nog de opvallende Northwave-advertenties met Cipo herinneren. Als James Bond of superheld en uiteraard met de knappe vrouw aan zijn zijde stond hij daarin afgebeeld. De gewoontes van de gespierde Italiaan zouden tegenwoordig niet meer aanvaardbaar zijn en zijn Evolution zou als ouderwets worden bestempeld. De smalle punt van de schoen, de drie velcrosluitingen die alles op zijn plaats moeten houden, de brede hielruimte. En dan hebben we het nog niet over de geringe stijfheid van de zool. Het weerhield spurters als Mario er niet van om sprints naar hun hand te zetten, maar nu verwachten we toch iets meer.

Nu: Northwave Veloce Extreme

2024 moet het jaar van de heropstanding worden voor Northwave. Na stevige investeringen in het mountainbikegamma wordt nu het race-assortiment opgefrist. De Veloce Extreme is de eerste schoen in die nieuwe lijn en deze sluit aan bij de huidige trends. Zo is de pasvorm gemoderniseerd, met onder meer een breder deel ter hoogte van de tenen. De hiel wordt goed vastgehouden en de carbon zool is hyperstijf, terwijl je twee typen inlegzolen bij de schoenen krijgt: een lage en een hogere set die allebei veel meer ondersteuning bieden dan de slappe zooltjes van vroeger. Een luxueus bovenwerk en twee draaisluitingen zijn eveneens standaard in dit segment.


Toen: Giro Boreas

Eind jaren negentig zette Giro vol in op ventilatie. Tot dan toe waren helmen vaak een bakoven, wat het gebruik ervan in het peloton en bij wielertoeristen niet stimuleerde. De vele ventilatiegaten van de Boreas creëerden een eigen look en die legde het Amerikaanse merk geen windeieren. De sponsoring van veel ploegen, zoals het US Postal van Lance Armstrong en Cofidis van Frank Vandenbroucke, stuwde de populariteit verder. Net als nu gebruikte Giro voor deze Boreas al de in-mold-methode, waarbij de buitenschaal wordt versmolten met de beschermende schuimlaag. De wilde, puntige vormen – vooral aan de bovenkant – lijken niet goed voor de veiligheid. En als je er natuurlijk zo snel mee fietst als VDB in zijn wonderjaar, waarin hij Luik-Bastenaken-Luik op onnavolgbare wijze won, dan mag het er wel iets flamboyanter uitzien, niet?


Nu: Giro Aries Spherical

25 jaar geleden pochtten fabrikanten met het aantal ventilatiegaten, in 2024 weten we dat het vooral de interne kanalen zijn die voor ventilatie zorgen. De luchtstroom moet vanaf de voorkant zo efficiënt mogelijk naar de achterkant worden geleid. Net zoals bij zijn voorvader, de Boreas, gebruikt Giro (net als alle concurrenten) bij de Aries Spherical de in-mold-constructie, maar het hele ontwerp ziet er toch vele malen efficiënter uit. De kennis over aerodynamica is er stevig op vooruitgegaan en de helmen zijn over het algemeen lichter geworden. Terwijl veel mensen bij een oude helm nog klaagden over drukpunten en hoofdpijn, is de pasvorm nu geoptimaliseerd zodat je de helm comfortabeler draagt. De dunne, flexibele riempjes zijn veel minder stroef dan vroeger en de afstelling aan de achterkant is heel wat beter aan te passen aan jouw hoofdvorm. Zo valt de helm veel vaster over je hoofd, wat veiliger is. Eveneens veiliger is de integratie van Mips. Giro maakt daarvoor geen gebruik van een plastic laagje, maar laat de bovenste helft van de helm over de onderste helft schuiven.


Toen: Oakley M Frame

Toen Lance Armstrong in 1999 zijn eerste Tour won, hielp hij mee aan de iconische status van de Oakley M Frame, die toen al negen jaar bestond. Het Amerikaanse brillenmerk zag in de Texaan een ideaal uithangbord en Oakley werd inderdaad de referentie onder de fietsbrillen. De M Frame zat licht op de neus en bleef beter zitten dan de meeste concurrenten, terwijl de lenskwaliteit bijna mythische kwaliteiten kreeg toegedicht. Tegenwoordig zouden we zeggen dat de M Frame er enorm klein uit ziet, maar toen werd dat omschreven als ‘sportief’.


Nu: Oakley Sutro Lite

Zowel Mathieu van der Poel als Remco Evenepoel zien we het vaakst met de Sutro Lite. Hoewel de Encoder en Kato er in hun verschillende uitvoeringen veel futuristischer uitzien, is het blitse uiterlijk van de Sutro Lite geliefd in het peloton. Hij blijft beter zitten dan de originele Sutro, die niet specifiek voor sporten als wielrennen is ontworpen, is licht en biedt een heel breed en onbelemmerd gezichtsveld. Onder meer de Mathieu van der Poel Signature Series-versie maakt gebruik van de uitstekende Prizm Road-lens, die voor extra contrast in typische koersomstandigheden zorgt. Zo zie je perfect jouw ideale lijn op het asfalt. Krijg je zo’n Prizm-lens voor je ogen geschoven, dan besef je meteen dat zo’n Oakley zijn status dubbel en dwars verdient.


Lees verder