Ergon SR Racezadels: ergonomisch en tot in detail ontwikkeld

Gastblogger | 25 maart 2019

Ergon stelt de fietser centraal. Dankzij een goede ergonomie wordt de eenheid tussen fietser en fiets geoptimaliseerd. Dit bevordert de prestaties. Fiets-ergonomie is zeer complex en vereist specifieke kennis. Het ontwikkelingsteam van Ergon bestaat daarom uit bekende specialisten uit diverse disciplines. Hun doel is producten te ontwikkelen die een goede ergonomie voor de fietser bieden.

Ergon SR Racezadels Heren

Gelukkig zijn de tijden voorbij dat fietszadels ongemakkelijk zijn en dat mannelijkheid werd bepaald door de hoeveel pijn je kon verduren. Maar de realiteit geeft een ander beeld – tot op de dag van vandaag is het grootste probleem bij fietsen nog steeds het zadel. En het is geen wonder, want je legt permanent hoge druk op het extreem gevoelige zitgedeelte – vaak urenlang. Daarom heeft het ontwikkelingsteam van Ergon dit veld uitgebreid onderzocht. Elk anatomisch kenmerk van het mannelijke bekken en zelfs de specifieke zitposities werden geanalyseerd en overwogen. Dit alles is meegenomen in de ontwikkeling van de nieuwe generatie Ergon zadels. De Ergon SR heren zadels zijn precies ontworpen om aan de vereisten te voldoen.

Specifieke kenmerken van de mannelijke anatomie:

Kantelen van het bekken | In vergelijking met de vrouw is het mannelijke bekken minder flexibel, wat betekent dat man meer rechtop op het zadel zit waardoor meer spanning op het zitbot. Doordat de overgangszone tussen het voor- en achtergedeelte van het zadel smaller is (Y-vormig), ontstaat er meer beenruimte.

Schaambeenhoek | In tegenstelling tot de vrouwelijke anatomie staat het schaambeen van de man in een veel steilere hoek en het bekkensymfysis zit merkbaar hoger.

Drukverdeling | Het hangt allemaal af van de optimale drukverdeling. Specifiek bij heren zadels is het nodig om druk te houden op het perineale gebied over te brengen naar het zitbot en delen van de schaamboog. Het reliëfoppervlak van de nieuwe Ergon herenzadels zorgt voor een optimale verdeling van de druk.

(5)

ja, op voorraad

Ergon SR Racezadels Dames

In de vrouwelijke anatomie ligt het gemiddelde van de pubic symphysis (frontkraakbeen die de twee helften van het bekken verbindt) met een kwart lager dan in het mannelijk bekken, en de hoek van de pubische botten is breder. Bovendien is de mobiliteit hoger bij vrouwen, dus in het zadel schuift hun bekken vaak verder naar voren. Dit kan hoge druk in het geslachtsgebied veroorzaken. De middelste reliëf, die ver naar voren is geplaatst, evenals de bredere zadelflanken (V-vormig) helpen de druk over de benige structuren van de zithoek te verdelen. Bijzonder vernieuwend: Reliefinlays in het zadel en genitale zone.

Specifieke kenmerken van de vrouwelijke anatomie | Meer flexibiliteit – Vrouwen zijn flexibeler in het bekkengebied dan mannen. Daarom, wanneer in het zadel, schuift hun bekken vaak verder naar voren.

Lage Pubische Symphysis | Bij vrouwen is de afstand tussen het zitbeen en de pubische symphysis met een kwart lager dan bij mannen.

Drukverdeling | Vanwege de vrouwelijke anatomie ligt het drukcentrum in het geslachtsgebied bij de traditionele zadels. Het ontwerp is hier volledig op aangepast.

Deze blog is geschreven door: Nieck Hanekamp.

Lees verder