DT Swiss CRC 1400 Spline | Alleskunner

Ruben Wattel | 07 juni 2023

Van alle onderdelen op een fiets vind ik nieuwe wielen toch altijd het grootste verschil maken. Toen Juncker, de Nederlandse leverancier van DT Swiss me vroeg om een setje wielen te testen, was mijn reactie dan ook meteen: ‘Ja natuurlijk!’ In deze blog lees je alles over de DT Swiss CRC 1400 Spline wielset.


Eerste indruk

Voor deze test stuurde ontving ik een setje CRC 1400 Spline wielen met daarop 28mm Schwalbe Pro One banden. Wat me meteen opviel is hoe mooi ze op de 28,5mm externe velgbreedte passen. De wielen hebben een velghoogte van 35mm en een beetje een matte look. Dat vind ik er persoonlijk erg gaaf uit zien. De spaaknippels zijn weggewerkt in de velg, ook dat ziet er heel erg mooi uit.


De specificaties op een rijtje

  • Hooked velgen
  • Gemaakt van carbon
  • 35mm hoge velgen
  • Platte spaken
  • DT240 naven
  • Interne velgbreedte: 22mm
  • Externe velgbreedte: 28.5mm
  • Gewicht achterwiel: 777 gram
  • Gewicht voorwiel: 647 gram

Tubeless, hooked velgen

De velgen zijn tubeless ready en zo gebruik ze ook in mijn testen. Het monteren van de banden is heel eenvoudig en kan prima zonder compressor. Dat gaat de laatste jaren bij alle merken steeds beter, door nieuwe banden en velgen. De velgen zijn ‘hooked’. In de binnenzijde zit dus een opstaand randje, waarachter de banden blijven klemmen. Daardoor kun je ze ook met binnenbanden gebruiken en met relatief hoge bandendruk rijden. Daarnaast zijn de wielen geschikt voor alle merken banden. Handig!


Op de fiets

Met de wielen in de fiets vertrek ik voor de eerste rit. De wielen maken makkelijk snelheid en houden de snelheid ook goed vast. Het snelheid maken gaat onder andere makkelijk door het lage gewicht, de set weegt 1424 gram. Van DT Swiss begrijp ik dat de wielen aerodynamisch zijn geoptimaliseerd, dat verklaart waarom ze zo lekker hun snelheid behouden. Mijn ervaring is dat je daar normaal gesproken wielen met een hogere velg voor nodig hebt, dus dat is mooi meegenomen.


Tijdens een rit fiets ik een stuk langs de IJssel, over een dijk. De wind komt van de zijkant en in vlagen. Toch heb ik weinig moeite om mijn stuur recht te houden. Zonder er over na te denken pak ik wat eten uit mijn achterzakje of neem een paar flinke slokken uit mijn bidon. Pas achteraf realiseer ik dat ik dat bij veel andere wielen niet doe met zijwind, vanwege de rukken aan het stuur.

Het bochtenwerk van de wielen is even wennen. Ze voelen een stuk wendbaarder dan mijn eigen wielen. Op de afdaling van de Emmapiramide bij de Posbank snijd ik de haarspeldbochten scherper aan, zonder dat dit moeite kost of spannend voelt: lekker!

DT240 naven

De wielen zijn uitgerust met de nieuwste generatie 240-naven. Die zijn op een aantal punten flink verbeterd. Het nieuwste Ratchet EXP vrijloopsysteem verlengt de levensduur van de lagers dankzij een grotere lagerafstand. Het Ratchet systeem heeft 36 tanden en grijpt supersnel aan. Bovendien zijn deze onderdelen eenvoudig te bereiken voor onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden, zonder dat daar gereedschap voor nodig is.


Veelzijdigheid

In mijn test gebruik ik de wielen vooral op asfalt of een goed begaanbaar Veluws gravelpad. Toch zijn de wielen nog een stuk veelzijdiger dan dat. Met een interne velgbreedte van 22mm zijn de wielen geschikt voor banden tussen 25 en 64mm. Daarmee kun je ze ook goed gebruiken voor cyclocross en gravel. Daar komt de wendbaarheid ook goed van pas.


Conclusie

Wind, modder of regen: de CRC 1400 SPLINE is op alle omstandigheden voorbereid. Licht genoeg om een Alpencol mee te bedwingen, aerodynamisch genoeg om over een dijk heen te knallen. Natuurlijk zijn er wielen die lichter zijn of die een groter aerodynamisch voordeel bieden, maar er zijn maar weinig wielen zo veelzijdig. De wielen worden niet voor niets ook gebruikt door crossers en gravelaars.