Misschien wel de belangrijkste onderdelen op de fiets; de remmen.Remmen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van je fiets. Goed werkende remmen zijn tenslotte van essentieel belang om veilig je favoriete rondjes te kunnen fietsen. Je moet er toch niet aan denken dat je fiets door slechte remmen gewoon doorrijd in plaats van dat deze stil komt te staan. Maar helaas zie ik nog steeds fietsers die nauwelijks aandacht schenken aan hun remmen terwijl die juist de bepalende factor kunnen zijn bij het voorkomen van een ongeval.
Remkabels controleren
Voor de meest optimale werking van de remmen dienen de remkabels in topconditie te verkeren. Zowel de binnen- en buitenkabels mogen geen knikken, barsten, gebroken vezels of rafelige uiteinden hebben. Voor het beste rem resultaat is het verstandig om iedere 2 jaar zowel de binnen als buiten kabels te vervangen. Door regelmatig remmen wordt namelijk de wrijvingsweerstand tussen de binnen- en buitenkabel groter. Vaak kun je de remhendel dan minder soepel inknijpen. Ook verdwijnt na verloop van tijd de rek uit de staalkabels doordat deze constant op spanning staan.
Remmen afstellen
Voor de juist afstelling van de remmen is het van belang dat het wiel stevig in de vork zit en de velg in het midden van de vork staat. De afstand tussen het remblokje en de velg dient 2 à 3 millimeter te zijn. Als deze afstand groter is kun je dat met de stelschroef op de rem afstellen. De binnenkabel komt daardoor strakker te staan en de afstand tussen het remblokje en de velg wordt kleiner. Wanneer bij het aantrekken van de rem, de remblokjes niet gelijktijdig aangrijpen op de velg, moeten de remhoeven worden afgesteld zodat deze aan beide kanten een gelijkmatige afstand hebben. Dit kun je met een platte steeksleutel of imbussleutel afstellen. Lukt dat niet, draai dan de bout of moer waar de rem mee aan het frame vast zit losser, totdat je de hele rem kunt bewegen. Knijp de remgreep in totdat de remblokken strak op de velg staan. Draai de bout of moer weer vast en houd daarbij de remgreep ingeknepen.
Remmen reinigen
Het reinigen van de remmen kun je het beste doen met wat water en afwasmiddel. Haal de wielen uit het frame zodat je beter bij de remblokken kunt komen tijdens het reinigen. Reinig als eerste de velgranden van je wielen en de remblokken. Door het verwijderen van vuil dat op de remblokken en velgen zit verbeter je de remwerking en bovendien de levensduur van de remblokjes en de velgen. De remblokken zijn voorzien van groeven die voor de waterafvoer zorgen tijdens het remmen in de regen. Vaak slippen deze dicht door vuil en slijpsel van de remblokken. Krap deze groeven open met een schroevendraaier of iets wat daar op lijkt. Controleer of de groeven op de remblokjes minimaal 1 millimeter zijn. Versleten remblokjes zijn namelijk levensgevaarlijk. Vooral bij slecht weer. Vervang die blokjes daarom zo snel mogelijk. Versleten remblokjes zijn namelijk ook slecht voor de velgen van je fiets.
Remblokken vervangen
Vervang een remblokje door de bout van het remblokje met een inbussleutel los te draaien. Verwijder vervolgens het remblokje. Afhankelijk van het type remblok kun je de remblokken direct vervangen of dien je eerst het blokje uit de houder te schuiven. Bij complete remblokken is de nok met schroefdraad in het rubber gegoten. Dit type kun je direct vervangen voor een nieuwe. Gebruik je echter remblokken die je in een houder moet plaatsen, dan is het een kwestie van het blokje verwisselen en de houder weer opnieuw monteren aan de rem. Zorg bij het plaatsen van de nieuwe remblokjes dat je deze in de goede (rij)richting monteert. De juiste richting staat op de blokjes aangeven met een pijl. Monteer het remblokje met de bout in de remhoef. De remblokjes horen parallel aan het velgoppervlak te liggen, overal even ver van de velg te staan en moeten de velg in het midden raken. De blokjes moeten bij het remmen met het hele remoppervlak op de vlakke kant van de velg komen en mogen in geen geval de band raken!
Remmen smeren
Smeer ook met enige regelmaat de draaipunten en veren van de remmen met wat olie. Let er op dat voordat je gaat smeren je al het vuil tussen de scharnierpunten hebt verwijderd.
Misschien iets voor jou?
Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe.