Het is de nieuwste trend onder wielrenners; gravel rijden. De meeste authentieke, avontuurlijke en welbespraakte wielrenner, Laurens ten Dam, is ook verkocht.
Tijdens de Tour de France kondigde Laurens ten Dam in zijn Live Slow Ride Fast podcast aan dat hij stopt met het koersen in het profpeloton. Zijn trainingen staan voortaan in het teken van voorbereiden op de meest uitdagende gravel rides ‘all over the world’.
De mooiste koers heb ik nog te rijden
“Na 15 keer de Ronde van Catalonië heb ik het daar wel gezien. Ik zag andere renners de koers Dirty Kanza rijden, daar was ik liever bij geweest. Toen ik in Amerika woonde ben ik in aanraking gekomen met het rijden over onverharde wegen. De vrijheid die dat bracht, gaf me nieuwe moraal voor mijn profcarrière. Ik kan eerlijk zeggen dat door het rijden over gravelwegen, ik mijn liefde voor de fiets weer heb herontdekt. De LtD Gravel Raid is daarom de ultieme ontspanning voor mij. Geen stress meer in de koers, maar de vrijheid van onverharde en onbekende wegen, vrienden en gezelligheid.”
Gravel bike vs. racefiets
Een gravelfiets is een interessant alternatief voor fietsers die zowel het asfalt als de onverharde wegen onveilig willen maken. Gravelfietsen hebben een hogere, minder agressieve rijpositie en een betere acceleratie ten opzichte van racefietsen. De geometrie is meer op comfort en langere afstanden gericht, iets wat bij het rijden over gravel geen overbodige luxe is. Vaak hebben gravelfietsen extra flexibiliteit in hun frame en is de balhoofdhoek wat minder scherp. Allemaal ten behoeve van het comfort.
Gravel rijden in Nederland en België
En hoe zit dat in Nederland en België? Gravelroutes in de Lage Landen kenmerken zich door vlakke wegen met veel los gravel en lastige boswegen. In België en Limburg vind je met de hoogteverschillen nog een extra moeilijkheid.
Laurens Bucketlist
1. Dirty Kanza
2. Grinduro
3. Silkroad Mountain Race
4. Rift Iceland
5. Dirt Reiver