E-commerce is de laatste vijftien jaar uitgegroeid tot een fantastische bedrijfstak. Het heeft een sterke bijdrage geleverd aan de economische ontwikkeling van Nederland. Prachtig, iets waar we als online ondernemers trots op mogen zijn.
Zoals China van een landbouwstaat uitgroeide tot een welvarende mogendheid gericht op het produceren van goederen, zo heeft de e-commerce branche in Nederland zich ontwikkeld van niets tot een branche met grote impact op het dagelijks leven van iedereen. E-commerce heeft alle Nederlanders toegang gegeven tot vele producten en diensten, Het heeft de dynamiek in retail versterkt en draagt zodoende bij aan de groei van Nederland.
Keerzijde
Waarom de vergelijking met China? Om ook de keerzijde te belichten van e-commerce. Waar grote steden in China kampen met grote mate van luchtvervuiling, draagt ook de e-commerce in Nederland onnodig bij aan een slechtere kwaliteit van de lucht die wij inademen. Dieselbusjes rijden af en aan door de straten en op inefficiënte wijze worden de pakketjes door vele vervoerders afgeleverd. Het aantal bewegingen neemt steeds verder toe. Same day delivery (de consument bepaalt, dus we ontkomen er niet aan) draagt bij aan nog minder efficiënte bezorging want meer bewegingen van luchtvervuilende busjes. Tevens richten meer en meer retailers eigen logistieke netwerken in. Het aantal vervoersbewegingen neemt verder toe en hiermee ook de uitstoot van fijnstof en andere ongezonde stoffen. Het behoeft geen betoog dat een gezonde lucht beter is voor onszelf en onze kinderen. Meer en meer mensen zetten zich hiervoor in en nemen de verantwoordelijkheid dit probleem aan te pakken en op te lossen.
Bezorgfietsen
Vóór het e-commerce tijdperk had Nederland een van de schoonste bezorgnetwerken ter wereld: de postbode die iedereen in de buurt kende en elke dag op zijn fiets de post bezorgde. De afgelopen 15 jaar is dit netwerk vlot afgebouwd en geminimaliseerd. Dat is jammer. Indien met meer visie de postbode uit het verleden eerder was uitgerust met bezorgfietsen met grote inhoud dan was vandaag de dag dé standaard voor aflevering van een pakketje niet een diesel slurpende, vervuilende bestelwagen geweest.
En als PostNL niet massaal zijn bezorging had uitbesteed aan zzp’ers, dan was het vandaag de dag misschien makkelijker geweest een duurzaam netwerk vlot uit te rollen.
Stilstaan in de tijd
Ook de andere bezorgers bewegen niet mee. Waar DHL in 2013 nog driftig publiceerde over hun netwerk van 60 fietskoeriers (wereldwijd) lijkt sindsdien de tijd stil te staan. Van de grote bedrijven, waar aandeelhouderswaarde op nummer 1 staat, kunnen en mogen we het wellicht niet verwachten. Aankondigingen over maatschappelijk verantwoord ondernemen lijken vooral bedoeld voor de bühne; de manier van zakendoen verandert niet of nauwelijks.
Groene logistiek
Als e-commerce ondernemingen moeten we onze verantwoordelijkheid nemen. Net zoals we vijftien jaar geleden zo’n beetje als enige geloofden dat we de retail op zijn kop konden zetten met verkoop via internet, moeten we nu geloven dat we de logistieke wereld zeer snel kunnen veranderen met groene logistiek. Niet alleen voor onze branche, maar ook voor onze kids. Als branche zijn we in staat om slimme, groene, logistieke startups en alternatieve, groene vervoersmiddelen te laten groeien, mits we er voor gaan en ze omarmen.
Goedkoper
Natuurlijk ontkomen we nu nog niet aan de grote vervoerders, maar we kunnen hun wel de keuze geven zeer snel (zoals wij ook zijn) mee te groeien in onze ambitie elk pakketje groen te laten bezorgen. En uiteindelijk gaat het ook om de pegels: groene bezorging is goedkoper! De fietsnetwerken in grote steden zijn nu al in staat onder de tarieven van PostNL pakketjes same day te bezorgen. En wat als de overheid de stad simpelweg afsluit voor bestelbusjes en via hubs bij snelwegen de pakketten over de steden worden uitgefietst? Gaat dit duurder of goedkoper worden? Ik denk goedkoper!
De green mile
De last mile is nu enorm inefficiënt en hierdoor kostbaar en geeft een enorme milieubelasting. Moeten we dit nu niet heel snel oplossen? Grote vervoerders willen niet samenwerken. Laat hun dan het recht geven tot aan de rand van de stad te rijden en laat de last mile over aan fietskoeriers. Het kan en steeds meer consumenten willen dit! Nu al ergeren consumenten zich aan onnodig grote pakketten en dus het verzenden van lucht. De volgende irritatie betreft de grote hoeveelheid bestelbusjes door de straat; bij bestelling bij 3 webshops heb je vaak ook de pech op 3 vervoerders te moeten wachten. Ergerniswekkend én vervelend. Dit is niet wat we willen als branche!
Gesteund door steeds meer webwinkels schrijf ik dit betoog. We gaan er voor! Vanuit FuturumShop rol ik de samenwerking met fietskoeriers de komende tijd verder uit, eis ik van PostNL een snelle verandering van de manier van bezorgen en proberen we meer en meer de milieubelasting van onze werkzaamheden te verlagen! En eerlijk gezegd: elke toename van bewustzijn en aanpassing heeft ons geld bespaard. Of het nu gaat om scheiden van afval, slimmer omgaan met energie of bezorgen van pakketjes met een fietskoerier. Denken aan het milieu scheelt gewoon geld!