Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een racestuur?

Martin Faes | 16 december 2020

De drie contactpunten op de fiets zijn het belangrijkst om goed passend bij jouw persoonlijke voorkeuren te hebben: je zadel, schoenen en het stuur. In deze blog leg ik je uit waar je op kunt letten als je een nieuw stuur aanschaft.

Het materiaal

Het eerste waar je over na kunt denken is het materiaal van het stuur. Een aluminium stuur is stevig, bestand tegen een stootje en over het algemeen goed te betalen. Een carbon stuur is vaak lichter van gewicht, kan wat extra comfort bieden en in aerodynamische vormen worden gemaakt. Carbon sturen zijn echter wel wat duurder en kunnen sneller breken bij een valpartij. Daarnaast is het goed om in de gaten te houden hoe stevig je de stuurpen en shifers vastzet op een carbon stuur. Als je die te strak zet, kan het stuur breken. Een momentsleutel is dan aan te raden. Ga je voor carbon of aluminium? De keuze is aan jou.

De afmetingen

Misschien wel het belangrijkste aandachtspunt bij de aankoop van een stuur is de maat. Voor een comfortabele houding op de fiets moet het stuur ongeveer even breed zijn als je schouders. Wil je vooral een aerodynamische houding? Dan kun je ook voor een smaller stuur gaan. Een nadeel daarvan kan zijn dat je longen dan teveel in elkaar duwen waardoor je geen optimale zuurstof opname hebt. Een te breed stuur maakt dat sturen log en traag aanvoelt, maar zorgt wel voor veel stabiliteit.De meest voorkomende sturen zijn 38, 40, 42, 44 of 46 centimeter breed. Afhankelijk van jouw schouderbreedte kun je het stuur hierop aan te passen.

Tip

De stuurbreedtes worden op twee manieren berekend door de stuur fabrikanten. De een meet van het midden naar het midden van de onderste buis, de ander van de buitenkant naar de buitenkant. Het verschil tussen deze meetmethodes is 2cm. Dus 42cm aan de buitenkanten gemeten is 40cm midden/midden.

Drop, reach en flare

Een veel voorkomend model is het compact stuur. Als je in de beugels hangt zit je iets hoger door de kortere stuurbocht. Dit geeft meer ontlasting voor je handen. De drukpunten zijn minder groot waardoor je minder snel last krijgt van van tintelende handen. Voor fietsers met wat kortere armen kan een compact stuur uitkomst bieden. Door de wat mindere reikwijdte is het “onderin mijn beugels rijden” lastiger. Afgezien van de breedte zijn drie bepalende maten de reach, drop en flare.

Reach

Dit is de afstand van de bovenkant van het stuur (horizontale buis) tot aan het verste deel van de stuurbocht (waar het stuur verticaal is). De reach van het stuur bepaalt hoe ver je moet uitrekken wanneer je in de beugels zit. Bij een grote reach kom je daardoor ook wat dieper en dus aerodynamischer te zitten. Dit brengt echter wel extra druk op je rug.

Drop

Dit is de afstand vanaf dezelfde bovenkant van het stuur (horizontale buis) tot de onderkant van het stuur. Hoe groter dit getal, hoe lager het stuur dus wordt en hoe ruimer de stuurbocht wordt. Dat is handig als je grote handen hebt, maar zorgt er ook voor dat je in een diepere houding komt te zitten als je in de beugels zit.

Flare

De flare van het stuur geeft aan hoe ver het stuur naar buiten wegdraait. Een stuur kan bovenop bijvoorbeeld 40cm breed zijn, maar in de beugels 46cm. Dat zorgt voor extra stabiliteit en zie je daarvoor voornamelijk op gravelfietsen. De meeste racesturen hebben geen flare en zijn bovenop even breed als in de beugels.



Tip

Bij het monteren van de shifters op het stuur kun je erop letten dat de onderkant van de remhendel gelijk staat met de onderkant van het stuur. Hierdoor staan ze altijd op de juiste hoogte.