Review: Continental Grand Prix 5000 SII Race Vouwbanden

Ruben Wattel | 08 mei 2019

Al jaren reed ik naar volle tevredenheid met de Continental Grand Prix 4000SII banden. Enkele maanden geleden kwam Continental echter met een langverwachte opvolger, de Continental Grand Prix 5000. Ik heb de banden nu een paarduizend kilometer gebruikt en vertel je er in deze blog alles over.

Voor de meeste mensen met een racefiets geldt al jaren dat wanneer je een nieuwe raceband nodig hebt, je de Continental Grand Prix 4000SII aanschaft. De band is namelijk een perfecte allrounder. De lekbestendigheid, grip, duurzaamheid en rolweerstand zijn allemaal meer dan goed. Daarmee is het jarenlang de bestverkochte band geweest. Tot nu.
Enkele maanden geleden is de Continental Grand Prix 5000 band op de markt gekomen. Een opvolger voor de jarenlang immens populaire ‘Conti 4000’ band. Dat vraagt om een test!

Wat direct opvalt is het nieuwe uiterlijk van de verpakking, dat ziet er strak uit. De banden zelf zien er donkerder uit dan de voorganger, ze zijn echt gitzwart. Dit geeft een gave look aan de fiets. Ik heb de standaard – en dus niet de tubeless-variant – en die gaat gemakkelijk om mijn Fulcrum wielset heen. Die geur en looks van nieuwe banden, dat geeft moraal. Ik spring meteen op de fiets.

(588)

ja, op voorraad

De test

De banden rollen meteen heerlijk. Hiervoor reed ik met Vittoria Corsa’s. Dat zijn echte racebanden, maar deze 5000’s doen er wat rolweerstand betreft echt niet voor onder. Dat lees ik ook terug op de website van Bicycle Rolling Resistance. Daar worden vrijwel alle banden getest op rolweerstand, lekbestendigheid, gewicht en prijs/kwaliteit. De Continental Grand Prix 5000 komt daar zeer goed uit de onafhankelijke test en krijgt 5 uit 5 sterren. De Tubeless variant van de 5000 komt zelfs nóg beter uit die test.

In de bochten geven de banden een groot gevoel van zekerheid. Ik voel de grip die de banden hebben, waardoor ik de haarspeldbochten rondom de Posbank scherper neem dan ooit. Dat resulteert in een PR op de afdaling van de Emmapiramide, top! Die grip is te danken aan de Black Chili Compound die Continental in zijn banden gebruikt. Dit zorgt er namelijk voor dat de band zich vormt naar het wegdekoppervlak en meer grip heeft. Je stuitert minder over de weg, wat in die lage rolweerstand resulteert. Daarnaast slijt de band door de Black Chili Compound beduidend minder snel dan zijn concurrenten.

Deze winter ben ik behoorlijk verslaafd geraakt aan Zwift, maar tijdens een regenbui besluit ik de banden toch ook te testen in de regen. Ook in natte omstandigheden voel ik dat de banden voldoende grip hebben. Ik ben altijd wat voorzichtiger als het wegdek nat is, maar merk dat dat nauwelijks nodig is.

De meeste snelle racebanden hebben altijd wel een punt waarop ze minder presteren. De ene keer is dat de duurzaamheid, de andere keer de lekbestendigheid. Bij de Continental Grand Prix 5000 banden worden er echter geen concessies gedaan. Dankzij een beschermende laag die Continental VectranBreaker noemt, is de kans op lekrijden tot een minimum beperkt. Dit is zelfs 20% verbeterd ten opzichte van de Grand Prix 4000SII banden. Die claim is lastig te testen in de praktijk, maar in de paarduizend kilometer die ik heb gemaakt, heb ik nog geen lekke band gehad.

Ondanks al deze technologieën is de band niet zwaarder dan zijn voorganger. Sterker nog, hij is 10 gram lichter. De Weight-weenie in mij maakt een sprongetje van vreugde!

Tubeless

Wil je de kans op lekrijden nóg kleiner maken? Dan kun je ook kiezen voor de tubeless-variant. In de mountainbikewereld is tubeless rijden al populair, maar ook de wielerwereld begint over te stappen. Er zijn van ook veel voordelen aan het rijden zonder binnenband. De rolweerstand wordt nog lager, de kans op lekrijden kleiner en je kunt met een lagere druk in de banden rijden. Dat laatste zorgt voor meer grip en een comfortabelere rit. Eerlijk gezegd is Continental wat laat op dit feestje, want de meeste concurrenten maken al wat langer tubeless racebanden. Maar als Continental wat doet, dan doen ze dat goed.

Wil je tubeless gaan rijden? Controleer dan eerst goed of je wielen daar wel geschikt voor zijn. Voor meer informatie over tubeless kan je onze blog lezen over de montage en reparatie van een tubeless band.

Conclusie

Met de Grand Prix 5000 komt Continental met een waardige opvolger voor de Grand Prix 4000SII. De band combineert een uitstekende levensduur en lekbestendigheid  met de racekwaliteiten van een lage rolweerstand en veel grip. Daarmee is het een uitstekende allrounder, die voor zowel een tourfietser als prestatierenner uitstekend gebruikt kan worden.

Lees verder