Tubeless banden vervangen en repareren

Gastblogger | 15 december 2023

Tubeless banden zie je op steeds meer fietsen terugkomen en ook profrenners kiezen steeds vaker voor dit type band. Maar waarom zou je als racefietser, mountainbiker of gravelaar kiezen voor tubeless en hoe gaat het monteren van zo’n band op jouw wielen in zijn werk? In deze blog helpen wij je op weg!

Veel wielrenners kiezen nog steeds voor een traditionele buitenbanden die je met een binnenband gebruikt. In de mountainbikewereld heeft de mountainbikeband al veel breder zijn intrede gedaan. Ook veel gravelaars kiezen voor tubeless. Dat is niet zonder reden, want een tubeless gemonteerde band biedt veel voordelen. Meer algemene informatie over fietsbanden, zoals info over bandenmaten, bandendruk en soorten banden vind je in onze FAQ fietsbanden.

De grootste voordelen van tubeless banden

Minder kans op lekrijden door kleinere kans op klapband en snakebites
Lagere rolweerstand omdat er geen wrijving is tussen band en binnenband
Hoger comfort doordat het mogelijk is om met lagere bandenspanning te rijden
Betere controle in kritische situaties en op slecht wegdek

Als je je banden tubeless monteert, gebruik je ook een sealant in de band. Deze sealant of ‘latex’ zorgt ervoor dat een gaatje in de band vrijwel meteen wordt opgevuld zodat je gewoon door kunt fietsen. Plotseling luchtverlies door een klapband of ventielafscheuring is uitgesloten met een tubeless band.

(39)

ja, op voorraad
(36)

ja, op voorraad

Zijn mijn velgen er geschikt voor tubeless?

Ben jij overtuigd en wil jij dit seizoen profiteren van de voordelen die tubeless banden bieden? Check dan goed of je wielen geschikt zijn voor het gebruik van tubeless banden. Het advies is om alleen wielen te gebruiken die door de producent uitdrukkelijk voor tubeless conversie zijn vrijgegeven.  In onze webshop wordt bij geschikte wielen ‘tubeless ready’ (TLR) vermeld indien ze geschikt zijn voor het monteren van tubeless banden. Daarnaast kun je letten op hookless en niet hookless.


Hoe monteer je een tubeless band?

In de hieronder weergegeven stappen leggen we uit op welke wijze je het beste een tubeless band kunt (de)monteren op de velg. Tevens hebben we de handelingen verduidelijkt met de video die is toegevoegd. We hopen met het beschrijven van de juiste stappen meer inzicht te geven over de werkwijze en de handelingen.


Stap 1 Ontvet de velg met een doek en zeep of ontvetter.
Stap 2 Plak een tubeless velglint die van velgrand tot velgrand reikt. Laat het eind van het lint ca. 5-10 cm overlappen.
Stap 3 Monteer de band om de velg. Begin tegenover het ventiel, zodat het makkelijker is om de bandhiel over de velgrand te “rollen”.
Stap 4 Controleer of de band gelijkmatig gemonteerd is. Let erop dat het ventiel zich tussen de twee bandhielen bevindt.
Stap 5 Pomp de band snel op met een compressor, pomp of tire booster. Door de krachtige luchtstoot plaatst de band zich hoorbaar in de velg. Dit is een welbekend “ploppend” geluid.
Stap 6 Controleer aan de hand van de centreerlijn op een correcte montage van de band. De centreerlijn moet overal parallel met de velg lopen.
Stap 7 Laat daarna wat lucht ontsnappen. Verwijder met een ventielsleutel het ventielinzetstuk en giet 30 ml vloeibare lekbescherming in de band via het ventiel. De vloeibare lekbescherming kan ook direct in de band worden gegoten voordat de tweede bandhiel wordt gemonteerd bij stap 3. Het later vullen via het ventiel heeft het voordeel dat de lekbescherming pas gebruikt wordt als de band al in de velg geplaatst is.
Stap 8 Pomp de band weer op en schud deze heen en weer zodat de vloeibare lekbescherming zich goed verdeeld over de band.
Stap 9 Stel de bandenspanning in overeenkomstig je wensen. Houd hierbij rekening met de aanbevolen bandenspanning op de band en de informatie van de velgproducent.

XAND Latex via ventiel tubeless
XAND Latex direct in de band tubeless

Wat te doen als je lek rijdt met een tubeless band??

Wanneer je onverhoopt toch lek rijdt, dan wordt deze automatisch afgedicht door de vloeibare lekbescherming. Meer over hoe je deze vloeistof aan kunt brengen lees je in onze blog over het monteren van een tubeless band. Alleen bij grote beschadigingen zoals insnijdingen of groot gat helpt de vloeibare lekbescherming niet. Bij grote gaten kun je een plug in de band stoppen om het gat grotendeels te dichten. Kleine kiertjes die dan open blijven worden gedicht door de sealant. Mocht ook dat niet mogelijk zijn, kun je altijd nog een binnenband monteren. Hiervoor moet je het tubeless ventiel en eventueel (een deel van) de vloeibare lekbescherming verwijderen.

Hoe demonteer je een tubeless band?

Stap 1 Laat de lucht uit de band lopen
Stap 2 Demonteer eerst één kant van de band door de bandhiel in de richting van het velgbed te duwen, eventueel met een Tyre Glider
Stap 3 Trek de bandhiel over de velgrand, beginnend bij het ventiel
Stap 4 Demonteer de andere bandhiel terwijl je deze richting velgbed duwt
Stap 5 Verwijder de band van de velg

Hoe repareer je een tubeless band?

Veel tubeless banden hebben een luchtdichte coating aan de binnenzijde. Deze kan je aan de binnenkant met een bandenplakset repareren. Het lek is echter vaak heel moeilijk te traceren. Daarom adviseren wij om bij een lek onderweg een binnenband te monteren. Daarvoor moet eerst het ventiel uit de velg gedemonteerd worden. Bij bijzonder lichte tubeless banden (b.v. Schwalbe Evo Tubeless) is de luchtdichte coating in het gewone rubbermengsel aan de buitenzijde geïntegreerd. Hier is een reparatie d.m.v. plakken niet mogelijk.

Een andere mogelijkheid om te repareren is een op latex gebaseerde vloeibare lekbescherming, zoals b.v. Tubeless Sealant van XAND, Doc Blue van Schwalbe of Peaty’s Tubeless Sealant. Deze vloeistoffen dichten elk lek effectief af en het zoeken naar een lek behoort tot de verleden tijd. De vloeistof is nog circa 3 maanden werkzaam.


FAQ

Er zit een bobbel in de tubeless band, hoe los ik dat op?

In de zijkanten van een tubeless band zit een vrij stugge hiel. Als die zich net niet helemaal recht op de velg zet, ontstaat er een hoogteslag of ‘bobbel’. Dat gebeurt vooral vaak als je hem met binnenband gebruikt. Maak een sopje met warm water en zeep en laat de band leeglopen. Met een spons breng je dit aan op de band, om hem zo soepeler te maken. Pomp de band dan opnieuw op. Soms moet je het proces een paar keer herhalen.

De tubeless band wil zich niet zetten op de velg, wat moet ik doen?

Doorloop deze stappen, dan gaat het in de meeste gevallen goed. Werkt het toch niet, dan kun je een sopje met warm water en zeep maken. Maak met een spons de band nat en warm en probeer het oppompen nogmaals. De band nu soepeler en zal zich makkelijk zetten.

Hoe kan het dat sommige banden moeilijker te monteren zijn dan andere?

Het zetten van de band op de velg kan lastig zijn, omdat iedere band en iedere velg net anders is qua maten en soepelheid. Bij sommige combinaties krijg je de band gezet met een gewone vloerpomp en zonder veel moeite. In sommige andere gevallen lukt het zelfs met een compressor haast niet. Door onze tips te doorlopen gaat het zeker lukken!

Hoe vaak moet je tubeless bijvullen?

De sealant in je tubeless banden zal na verloop van tijd uitharden en gaten niet meer goed dichten. Vervang daarom regelmatig (bijvoorbeeld ieder half jaar) deze sealant. Demonteer de band, maak de binnenkant en de velg goed schoon en monteer de band opnieuw.

Er lekt tubeless sealant uit de zijwanden van de band, wat nu?

Als een band voor de eerste keer tubeless maakt, kan er wat latex lekken uit de zijwanden van de band. Dit is normaal en stopt vanzelf. Dat komt doordat sommige banden een wat poreuze zijwand hebben. Die dunne zijwanden maken de band soepel.

Ik krijg de band niet op de velg, het zit te strak

Tubeless banden zijn vrij stug, waardoor je ze soms niet met de hand op de velg krijgt. Een Tyre Glider kan uitkomst bieden, daarmee krijg je banden makkelijker op de velg. Daarnaast kun je de hiel van band zoveel mogelijk in het midden van het velgbed leggen duwen. Zo maak je wat meer ruimte voor het laatste stukje band.

Wat is een tubeless band?

Een tubeless band is zoals de naam al zegt een band zonder ‘tube’ (binnenband). De buitenband zit dus direct op de velg en wordt gevuld met een sealant welke de buitenband volledig luchtdicht maakt.

Wat is beter tubeless of een buitenband met binnenband?

Tubeless is in principe beter dan een buitenband met binnenband. Je rijdt namelijk vrijwel niet meer lek, kunt op een lagere druk rijden met dezelfde rolweerstand en ervaart meer grip. Het nadeel is wel dat het vervangen van een tubeless band iets ingewikkelder is en door de latex iets meer rommelig kan zijn.

Waarom rijden profs niet tubeless?

Profs rijden op dit moment vooral op tubes, het grote voordeel hiervan is dat de band op de velg gelijmd zit en bij een lekke band deze er niet afloopt. Hierdoor kunnen ze nog even doorfietsen totdat er een volgauto is gearriveerd en het wiel vervangen kan worden. Wel is het zo dat steeds meer profs gebruik maken van tubeless omdat risico op lekrijden vrijwel nihil is.

Lees verder